فوتون ساوانا؛ خودرویی در دست نابودی!

فوتون ساوانا؛ خودرویی در دست نابودی!
کمپانی ” فوتون ” چین را می توان به عنوان یکی از معتبرترین خودروسازان چینی شناخت که از نظر وضعیت اقتصادی، جایگاه مناسبی را میان خودروسازان جهان دارد. در حال حاضر این کمپانی به ساخت محصولات SUV و پیکاپ در بازار چین و شرق آسیا شهرت دارد و به دلیل رعایت برخی اصول توانسته مشتریان بسیاری را سوی خود بکشاند.

مدیران 777 مدیران 777

اما می توان گفت به دلیل سبک فعالیت شرکت ” ایران خودرو دیزل ” و در کنار آن ” عظیم خودرو ” برای معرفی این برند، امروز فوتون جایگاه موفقی در بازار ایران ندارد و هر روز مخاطبان خود را از دست می دهد. فوتون ساوانا که جدیدترین محصول این کمپانی چینی به حساب می آید، به دلیل فعالیت نامناسب عظیم خودرو می تواند شکست سنگینی را در بازار ایران تجربه کند و از رقیب هایی همچون لندفورت زامیاد نیز جا بماند. اما واقعیت این است که ساوانا می توان حرف های مهمی میان رقیب ها داشته باشد و تنها به مدیریت درست در عرضه نیاز دارد.
فوتون ساوانا خودرویی است شاسی بلند که قابلیت های یک محصول آفرودی در آن دیده می شود. شرکت عظیم خودرو که نماینده عرضه این محصول شناخته می شود، پارسال در نمایشگاه مشهد این خودرو را رونمایی کرد و گفت تا چند ماه دیگر وارد بازار خواهد شد، اما گویا منظور از چند ماه، چیزی فراتر از یک سال بوده و به تازگی شاهد هستیم که تولید آزمایشی ساوانا در استان لرستان آغاز شده است.
فوتون ساوانا؛ خودرویی در دست نابودی!


یکی از دلایل احتمال شکست این شاسی بلند چینی در آینده نزدیک، نوع عملکرد عظیم خودرو است که هیچ نشانه ای از صداقت در آن یافت نمی شود. به عنوان مثال از سال گذشته تا امروز مشتریان بسیاری در پیش فروش فوتون ساوانا شرکت کرده اند، اما عظیم خودرو هیچ گاه بخشنامه رسمی پیش فروش این خودرو را اعلام نکرده و از سویی دیگر مجوز پیش فروشی برای این شاسی بلند نداشته است. اگر هم قبول کنیم این شرکت مجوز پیش فروش داشته و سازمان حمایت فراموش کرده تاییده آن را اعلام کند، باید این نهاد نظارتی را زیر سوال برد! زیرا هیچ کدام از بندهای سود مشارکت، انصراف، زمان تحویل، پیش پرداخت و… قراردادهای فوتون ساوانا براساس مصوبه هیأت وزیران برای قوانین پیش فروش خودرو نیست.
امروز که مشکلاتی همچون تحریم و جا به جایی ارز برای بیش تر شرکت های خودروسازی شرایط را دشوار کرده است، بدیهی است که در تحویل خودروهای خود تاخیرهایی داشته باشند. عظیم خودرو نیز در این مسأله از دیگر شرکت های خودرویی مستثنا نیست و شاید نباید تمام تقصیرهای تاخیر در تحویل این خودرو را بر گردن مدیران شرکت انداخت، زیرا مشکلات عمومی، چنین مسائلی را پدید آورده است. اما بدون شک مشخص است که عظیم خودرو هیچ برنامه دقیق و مناسبی برای عرضه ساوانا و در آینده نزدیک هن تنگ ندارد و تنها با گفتن برخی خبرها سعی دارد نقدینگی را به سوی خود بکشاند. جالب ترین نکته این است که این شرکت بدون هیچ مجوز پیش فروشی نسبت به دریافت وجه نقد از مشتریان اقدام می کند که نه نهاد نظارتی به آن کار دارد و نه مشتریان با کمی آگاهی به سمت خرید از عظیم خودرو می روند.
فوتون ساوانا؛ خودرویی در دست نابودی!
اتفاقی که امروز بیش تر مشتریان بازار خودرو را اذیت می کند، تغییر بهای ارز برای خودروسازان است. امروز خودروسازان خصوصی کشور به جای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بهایی در بازه ۹ تا ۱۰ هزار تومان رسیده اند و همین باعث شده خودرویی همچون چری تیگو۵ از قیمت ۱۲۸ میلیون تومان به قیمتی نزدیک به ۱۹۹ میلیون تومان در کارخانه ” مدیران خودرو ” برسد. پس بدیهی است که شرکتی همچون عظیم خودرو نتواند در شرایط کنونی به وعده ۱۶۰ میلیون تومانی برای فوتون ساوانا عمل کند و قیمت ۳۲۱ میلیون تومان را به مشتریان خود بگوید. البته اگر از تمام موتورهای جست و جوگر مجازی در دنیا استفاده کنید، هیچ اعلام قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی از سوی عظیم خودرو برای فوتون ساوانا پیدا نمی کنید. اما همیشه نمایندگان فروش این شرکت هستند که با گفتن حرف های بدون پشتوانه سعی دارند به هر روشی پول مشتری را به حساب شرکت بیاورند. امروز مشتریان عظیم خودرو می گویند که یک نماینده فروش قول ۱۶۰ میلیون تومان را به ما داده بود و اکنون با کلی تاخیر می گوید قیمت خودروی شما در زمان تحویل حدود ۳۲۰ میلیون تومان است. در حال حاضر اگر به آگهی های فروش و پیش فروش فوتون ساوانا در فضای مجازی مراجعه کنید، کارشناسان فروش عظیم خودرو برای کسب کمیسیون بیش تر حق معامله دست به هر کاری می زنند و حتا به نام خودشان در فضای مجازی آگهی منتشر می کنند. امروز این کارشناسان فروش، قیمت ۳۲۱ میلیون تومان را برای ساوانا اعلام می کنند و جالب است که عظیم خودرو این قیمت را مانند گذشته تایید نمی کند. این افراد در حال حاضر قیمتی حدود ۲۲۰ میلیون تومان را هم برای هن تنگ X7 اعلام می کنند و دوباره عظیم خودرو می گوید که این قیمت بهای رسمی و قطعی ما نیست. از همه جالب تر هم این بوده که وقتی مدیران عظیم خودرو رفتار کارشناسان فروش شان را در فضای مجازی می بینند و به گفته خودشان با قیمت های من درآوردی آن ها رو به رو می شوند، هیچ واکنشی نشان نمی دهند و گویا از عملکردشان راضی هستند!
نکته ای که این روزها نظر برخی افراد را به خود جلب کرده است، شیوه بازاریابی جدید کارشناسان فروش عظیم خودرو است. تعدادی از این فروشندگان برای جذب نقدینگی و دریافت وجه نقد از مشتری، حتا متوسل به دروغ گفتن علنی شده اند. این افراد برای توجیه قیمت ۳۲۱ میلیون تومانی فوتون ساوانا نام امکانات و ویژگی هایی را می آورند که حتا کمپانی فوتون از آن ها خبری ندارد. به عنوان مثال سردکن صندلی های جلو، گرم کن صندلی های جلو و عقب، رادارهای تصادف و نقطه کور، صندلی برقی حافظه دار، کول باکس، چرم ناپا، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل اتوماتیک خودرو و… امکاناتی است که به گفته کارشناسان فروش عظیم خودرو در فوتون ساوانای تولید داخل وجود دارد. این در حالی است که کاتالوگ رسمی فوتون و عظیم خودرو برای ساوانا چیز دیگری را می گوید. اما برخی مشتریان ناآگاه فکر می کنند که تنها آن ها به وجود این خودرو در بازار ایران پی برده اند و بدون تحقیق درباره سابقه شرکت عظیم خودرو در شرایط کنونی دوباره به سمت خرید این خودرو می روند.
فوتون ساوانا؛ خودرویی در دست نابودی!
امروز می بینیم برخی از کارشناسان فروش عظیم خودرو توانایی فنی این را ندارند تا بتوانند ماهیت فوتون ساوانا را به شکلی صحیح به مشتریان معرفی کنند و به جای تکیه بر قابلیت های فنی و حرکتی این شاسی بلند، به سراغ مسائلی که وجود خارجی ندارد رفته اند.
اگر می گوییم فوتون ساوانا در شرف نابودی و محکوم به شکست است، به دلیل همین عواملی است که امروز می توان تنها مقصر آن را عملکرد شرکت عظیم خودرو دانست. بدعهدی در وعده ها، عدم عملکرد شفاف در بحث فروش، رفتارهای غیر حرفه ای کارشناسان فروش، فرار از اعلام واقعیت ها توسط مدیران این شرکت و افزایش روز به روز مشتریان شاکی، اصلی ترین عواملی است که می تواند تجربه هاوال را برای عظیم خودرو تکرار کند. فوتون ساوانا در شرایط کنونی می تواند حتا با قیمت ۳۲۱ میلیون تومان با تکیه بر قابلیت های فنی و کیفیت مواد اولیه قطعه های خود، جایگاه قابل قبولی را نسبت به برخی رقیب ها داشته باشد و حداقل جامعه به نسبت محدود شاسی بلندسواران واقعی را به سمت خود بکشاند. به طور قطع می توان گفت که امروز فروش عظیم خودرو برای فوتون ساوانا نمی تواند با مشتریان آگاه همراه باشد، بلکه این شرکت با استفاده از ناآگاهی برخی افراد و با جذب نقدینگی، حیات خود را ادامه می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.