رقیب چینی تسلا به بازار آمریکا می آید

رقیب چینی تسلا

مدت هاست که چینی ها به دنبال حضور در بازار آمریکا هستند و حالا به این هدف از همیشه نزدیک تر شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با وجود این که در سال های گذشته، چینی ها در راه ورود به بازار آمریکا همواره با موانع زیادی روبه‌رو بودند، اما این بار به نظر می رسد که کمپانی «Xpeng موتورز» معادلات را بر هم خواهد زد. به گزارش خبرگزاری “CNBC”، استارت آپ چینی Xpeng، که تولید خودروهای الکتریکی را در برنامه های خود دارد، به زودی به صورت عرضه اولیه به بورس نیویورک ورود می کند. اطلاعات منتشرشده از کمیسیون بورس نیویورک نشان می دهد که این استارت آپ ۴۲۹٫۸۴۶٫۱۳۶ سهم را در کلاس B بازار سهام نیویورک عرضه کند. البته هنوز از تعداد سهمی که در کلاس A بازار سهام نیویورک عرضه خواهد شد، اطلاعاتی منتشر نشده است.

مدیران 777 مدیران 777

در حال حاضر، کمپانی Xpeng دو خودرو را در سبد محصولات خود در چین دارد. شاسی بلند G3 و سدان P7 مدل هایی هستند که در بازار چین به فروش می رسند. این دو خودرو رقبای مستقیم مدل های S و ۳ کمپانی «تسلا» در چین هستند. آن چه مشخص است این که Xpeng موتورز قصد دارد در آمریکا هم به عنوان یک رقیب برای تسلا باشد.

رقیب چینی تسلا

در ماه های گذشته، خبری در رابطه با Xpeng موتورز در فضای مجازی جنجال های زیادی به پا کرد. این کمپانی طراحی وب سایت خود را کاملاً براساس الگوی سایت تسلا انجام داد. این بار چینی ها نشان دادند به غیر از کپی برداری از خودروها می توانند از سایت های خودرویی هم کپی برداری کنند. البته تسلا به این موضوع واکنشی نشان نداد اما موضوع دیگری در این کمپانی واکنش مدیران تسلا را به همراه داشت. سال گذشته، یکی از مهندسان ارشد تسلا در بحث توسعه سیستم های خودران از این کمپانی جدا شد و به کمپانی Xpeng پیوست. این جابه‌جایی در صنعت خودرو بسیار معمول و عادی به نظر می رسد، اما تسلا این مهندس را به فروش اطلاعات کمپانی تسلا به Xpeng متهم کرده است و دادگاه مربوط به این موضوع هنوز ادامه دارد. در همان زمان بود که سیستم نیمه خودران Xpeng معرفی شد و اعلام شد که این سیستم کاملاً در داخل این کمپانی توسعه داده شده است.

از سال ۲۰۱۵، یعنی زمان تأسیس استارت آپ Xpeng موتورز، تا امروز، این کمپانی روند خوب و صعودی را پشت سر گذاشته است. یکی از بزرگ ترین سهام داران این کمپانی، “Alibaba” است که ۴۰۰ میلیون دلار به این کمپانی تزریق کرد. همچنین مؤسسه سرمایه گذاری قطر و دو شرکت عربی دیگر هرکدام ۱۰۰ میلیون دلار در Xpeng موتورز سرمایه گذاری کرده اند.

رقیب چینی تسلا

البته در نظر داشته باشید که عرضه سهام این شرکت در بازار سهام نیویورک حتماً به این معنا نیست که خودروهای این برند را به زودی در جاده های آمریکا می بینیم، چراکه رابطه آمریکا و چین در این روزها از همیشه تیره تر است، اما Xpeng با ورود به بازار سهام آمریکا قدم بزرگی را در راستای حضور در بازار خودروی این کشور برداشته است.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.