دلیل موفقیت موتور ۲JZ پس از گذشت ۲۵ سال چیست؟ + ویدیو

دلیل موفقیت موتور 2JZ پس از گذشت 25 سال چیست؟ + ویدیو

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سال ۱۹۹۳ بود که نسل چهارم تویوتا سوپرا معرفی شد. شاید در آن زمان هیچ کس فکر نمی کرد موتور ۲JZ قرار گرفته درون کاپوت این خودرو، بتواند تا این حد موفقیت کسب کند.

پس از گذشت ۲۵ سال اکنون این پیشرانه قدرتمند به رفیقی قابل اطمینان برای تیونینگ کاران مسابقه های دریفت، درگ و سرعت تبدیل شده است. موتور تویین توربو ۲JZ GTE با بهره مندی از بلوک ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری، ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ پوند بر فوت (۴۲۵ نیوتن متر) گشتاور تولید می کرد که برای سال ۱۹۹۳ بسیار قابل تحسین بود.
دلیل موفقیت موتور 2JZ پس از گذشت 25 سال چیست؟ + ویدیو
پس از گذشت مدتی، دنیای خودروهای تیون شده به قدرت و قابلیت بسیار بالای موتور ۲JZ پی برد. تیونرهای مختلف دریافتند بلوک آهن – چدن این موتور به قدری قابل اطمینان است که می توان تا ۱۰۰۰ اسب بخار را با اجزای داخلی استاندارد خودرو از آن بیرون کشید! از آن جایی که موتور ۲JZ در حالت فابریک با دو توربوشارژر سکوئنشال معرفی شده بود، تیونرها دریافتند که می توان با جایگزینی توربوی بزرگ تر، بدون هیچ مشکلی قدرت بیش تری به دست آورد. محبوبیت تویوتا سوپرا با موتور ۲JZ به قدری فراگیر شد که این خودرو در تمامی نمایشگاه ها و حتا فیلم سریع و خشمگین دیده شد. اما این قائله تنها به تویوتا سوپرا ختم نشد بلکه موتور ۲JZ امروز جای خود را در قلب خودروهای دیگری همچون نیسان، لکسوس و حتا ب ام و هم باز کرده است.


اما چه چیزی موتور ۲JZ تویوتا را تا این حد خاص می کند؟ نخست باید بگوییم این موتور از یک بلوک آهن – چدنی بهره می برد. شاید وزن بالای این بلوک از ویژگی های منفی آن باشد اما از نظر فنی قدرت خارق العاده ای را به ارمغان می آورد. سر سیلندرهای آلومینیومی هم به خوبی هوا را از خود عبور می دهند. به دلیل طراحی خاص بلوک (Closed-Deck)، دیواره سیلندرها از ضخامت بالایی برخوردارند که این امر قدرت تحمل بوست بالای توربو را فراهم می کند.
دلیل موفقیت موتور 2JZ پس از گذشت 25 سال چیست؟ + ویدیو
نکته بعدی دو میل سوپاپ بودن سر سیلندرهاست. بدین ترتیب با بهره مندی از ۲۴ سوپاپ، موتور ۲JZ از دقت بالایی در فرآیند احتراق بهره می برد. یکی دیگر از ویژگی های مثبت موتور، بهره مندی از واشر سر سیلندر ۳ لایه است. این واشر از ۳ لایه استیل تشکیل شده که مقاومت بالایی دارد و به خوبی بلوک را از نشتی مواد مایع حفظ می کند.
دلیل موفقیت موتور 2JZ پس از گذشت 25 سال چیست؟ + ویدیو
اما بدون شک یکی از برترین ویژگی های موتور ۲JZ بهره مندی از میل لنگ فورج به صورت فابریک است که می تواند تا ۸۰۰ اسب بخار را تحمل کند. در قسمت پایینی بلوک، یک قاب بسیار مقاوم از کارتل و میل لنگ محافظت می کند. در ویدیوی زیر پروسه باز کردن تمامی قطعه های موتور را مشاهده خواهید کرد.
دلیل موفقیت موتور 2JZ پس از گذشت 25 سال چیست؟ + ویدیو
از فن آوری های به کار رفته در این موتور می توان به سیستم VVTI یا زمان بندی متغیر سوپاپ ها (در مدل های ۱۹۹۷ به بعد)، سنسور ناک، سنسور پایین بودن میزان روغن در کارتل، اسپری روغن در سیلندرها به منظور خنک کاری و توربوهای سکوئنشال اشاره کرد.

پایگاه خبری اسب بخار
ارشیا شیخ الاسلامی

۴.۶ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.