خودروی بی کیفیت یا نبود فرهنگ رانندگی؟

تصادفات جاده ای

کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای به جهت کاهش میزان سفرهای نوروزی به واسطه کرونا در تعطیلات نوروزی امسال، ادعای بی کیفیتی خودروها و تاثیر آن در افزایش تصادفات را رد می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش خبرنگار خودروکار، رکوردزنی هرساله تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروزی نه تنها امسال متوقف شد بلکه ثبت کاهش ۶۴ درصدی این تصادفات نشان داد که انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل محلی از اعراب ندارد چرا که همزمان با کاهش تعداد سفرهای نوروزی به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات نیز بوده ایم.
همواره از سه عامل جاده، خودرو و نیروی انسانی به عنوان عناصر اصلی در تصادفات یاد می شود و در این میان خودرو و کیفیت پایین آن همواره در صدر این فهرست قرار داشته اما نگاهی به اعداد و ارقام جدید این ادعا را رد می کند.

برابر آمارهای موجود، بیشترین تراکم و حجم سفر در جاده‌های کشور در طول تعطیلات نوروزی رخ داده و در عین حال بیشترین آمار کشته و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی نیز مربوط به همین روزها است .

نگاهی به کشته های سفرهای نوروزی در سال ۹۸ که همراه با سیل و آبگرفتگی همراه شده بود، ۸۶۲ نفر بود. این آمار در طرح نوروزی سال ۹۷هزار و ۳۴ نفر و در نوروز ۹۶، ۸۷۴ نفر بوده است.ثبت عدد ۸۶۲ مورد فوتی برای جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۹۸ در حالی بود که نگرانی‌های بسیاری به ویژه از سوی پلیس پیرامون شمار قربانیان حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال ۹۹ وجود داشت اما مهمانی ناخوانده به نام کرونا همه معادلات را تغییر داد و ادعاهای موجود مبنی بر تاثیر بالای خودروها در تصادفات را رد می کند.

در این میان گرچه سفرهای نوروزی تقریبا متوقف شد و به تبع آن تصادفات رانندگی در کشور نیز کاهش یافت و مجموع تصادفات رانندگی در کشور ۶۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، توجه به این موضوع را نشان می دهد که علاوه بر افزایش کیفیت خودروها، باید بر ارتقای فرهنگ رانندگی توجه و اقدام شود.
کارشناسان حمل و نقل معتقدند که ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای به عامل انسانی و عوامل دیگری همچون وسیله نقلیه، وضعیت جاده و اعمال قانون مربوط می‌شود که در سایه ارتقای سطح آموزش رانندگان و فرهنگ ترافیکی می‌توان از بروز بسیاری از تصادفات درون و برون شهری پیشگیری کرد.

رفتارهای نا ایمن رانندگان در سال های اخیر منجر به بروز تصادفات شدیدی شده اما همواره از خودروها و کیفیت پایین آن ها انتقاد می شود که لازم است نسبت به فرهنگ سازی رانندگی ایمن اقدام شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.