جعبه دنده جدید دنا پلاس معرفی شد

دنا پلاس

بالاخره ایران خودرو جعبه دنده دستی جدید خود را به صورت رسمی بر روی دنا پلاس معرفی کرد و این قطعه را به مرحله تولید رساند.

مدیران 777 مدیران 777

در هفته های گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده بود که فرایند مهندسی جعبه دنده ۶ سرعته دستی شرکت «نیرو محرکه» به پایان رسیده و تولید آزمایشی این قطعه نیز آغاز شده است. حال در روزهای پایانی سال ۹۸، این جعبه دنده دستی بر روی دنا پلاس معرفی شده و قرار است تا در سال ۱۳۹۹ به تولید انبوه برسد. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که از نیمه دوم سال آینده، جعبه دنده ۶ سرعته دستی بر روی دنا پلاس نصب می شود و این نسخه دنا پلاس با تیراژ ۱۰ هزار دستگاهی به بازار می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
رونمایی جعبه دنده 6 سرعته ایران خودرو

به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، مهندسی و طراحی جعبه دنده ۶ سرعته دستی توسط مهندسان داخلی و شرکت نیرو محرکه اتفاق افتاده است. همچنین در بحث تولید این مجموعه فنی سطح خودکفایی بالایی وجود دارد و ۹۵ درصد این جعبه دنده در داخل کشور تولید می شود. ۵ درصد باقی مانده هم که به بحث برخی قطعات و متریال خاص ارتباط دارد، فعلا از طریق نمونه های خارجی تامین می گردد.

گیربکس

به اساس اطلاعات اولیه، جعبه دنده ۶ سرعته دستی دنا پلاس ضرایب بهتری را نسبت به نمونه ۵ سرعته دارد و می تواند شتاب و مصرف سوخت ایده آل تری را در اختیار راننده قرار دهد. همچنین استفاده از برخی فناوری ها و استانداردهای جدید جعبه دنده های MT، باعث شده تا سطح فنی این قطعه نسبت به سایر جعبه دنده های داخلی در جایگاه بالاتری باشد.

در سال آینده خانواده دنا پلاس با تغییرات مختلفی همراه خواهند بود. حضور دنا پلاس با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE، نصب فرمان کمکی برقی، نصب جعبه دنده ۶ سرعته دستی و… از جمله تغییراتی است که ایران خودرو برای محصول پرفروشش در نظر گرفته است.

این احتمال وجود دارد که جعبه دنده ۶ سرعته دستی ایران خودرو بر روی دنا پلاس تنفس طبیعی و توربو نصب شود. همچنین برخی شنیده ها حاکی از آن است که خانواده سورن پلاس نیز به این جعبه دنده مجهز خواهند شد. به گفته مدیرعامل این شرکت، گیربکس ۶ دنده دنا پلاس در آینده نزدیک برای سایر خودروهای ملی این شرکت در نظر گرفته می شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.