جزئیات جدید K132 ایران خودرو اعلام شد

ایران خودرو K132

روز گذشته در مراسمی «معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو» اطلاعات جدیدی را در خصوص K132 ایران خودرو اعلام کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در مراسم روز گذشته (۱۰ بهمن ۱۳۹۸) کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «اسب بخار» مبنی بر شباهت های میان پلتفرم PF1 و پژو ۳۰۱ با پروژه K132 ایران خودرو گفت: «با توجه به قرارداد میان پژو و ایران خودرو که در دوران برجام منعقد شده بود، ما اجازه داریم تا از سازه PF1 و ۳۰۱ برای توسعه محصولات خود استفاده کنیم. بر اساس همین بند قراردادی، امروز ما به صورت کاملا قانونی طرح توسعه ای را بر مبنای PF1 در ایران خودرو داریم. اما پروژه K132 در نهایت به نام PF1 و پژو ۳۰۱ ثبت نمی شود و نمونه نهایی به طور کامل متفاوت از نسخه های فرانسوی خواهد بود. پروژه ایران خودرو K132، دارای سازه ملی جدید و با اجزای و اصول مهندسی متفاوت در ساختار ۲۵ گانه پلتفرم نسبت به PF1 گروه PSA است».

پورمجیب ایران خودرو

پورمجیب در ادامه افزود: «آنچه که در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K132 بوده و هنوز نسخه نهایی این سدان جدید رونمایی نشده است. قطعا برای قضاوت بهتر عموم افراد باید منتظر رونمایی از نسخه نهایی K132 باشیم. زیرا با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش ها ویژگی های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال می کند. فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوت های میان K132 نهایی با پژو ۳۰۱ خواهد بود».

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پایان گفت: «پروژه K132 در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی معرفی می شود و از زمستان سال آینده عرضه آن آغاز خواهد شد. تامین قطعات و اجزای این سدان تا سقف ۹۲ درصد از طریق داخل کشور تامین می شود و فعلا در ۸ درصد قطعات آن وابستگی به خارج از کشور وجود دارد. قطعا با معرفی و عرضه K132 نهایی، بسیاری متوجه تفاوت های بارز و برتری های این سدان نسبت به پژو ۳۰۱ فیس لیفت خواهند شد. زیرا این خودرو قرار است تا در سال ۱۳۹۹ به عنوان کاملترین و فول ترین محصول ایران خودرو شناخته شود».

در روز رونمایی از K132 اولیه توسط رئیس جمهوری، با توجه به تصاویر منتشر شده مشخص بود که این خودرو تنها در بحث ظاهر جلو و عقب با پژو ۳۰۱ متفاوت است و حتی در بحث اجزای جانبی بدنه، سقف، شیشه ها، تریم داخلی و… کاملا با این سدان فرانسوی برابری می کند. حال با توجه به اطلاعات اعلام شده در جلسه معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو مشخص شد که نمونه نهایی K132 تفاوت های بیشتری از پژو ۳۰۱ فیس لیفت خواهد داشت. به گفته برخی منابع خبری در مرکز تحقیقات ایران خودرو و معاونت طراحی محصول این شرکت K132 نهایی فاصله محوری متفاوت، ابعاد جدید و نمای جانبی متفاوت نسبت به پژو ۳۰۱ خواهد داشت. همچنین کابین این خودرو طراحی مختص خود را دارد و تریم داخلی آن شباهتی به پژو ۳۰۱ ندارد.

آن طور که مشخص است، K132 با توجه به استانداردهای جدید در تمام نسخه ها با سیستم کنترل پایداری الکتریکی عرضه می شود و بخشی از تست های این سامانه در خارج از کشور برگزار شده و برخی دیگر از بررسی های این سیستم، با توجه به شرایط آب و هوایی در ماه های آتی برگزار خواهد شد. ایران خودرو K132 با دو تیپ فنی اصلی به بازار می آید که نمونه ساده به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC5 با قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار مجهز است. این نسخه قدرت خود را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته BE4 به چرخ های جلو می رساند. در نمونه کاملتر K132 پیشرانه EF7 توربو و EF7 توربو پلاس (TC7 و TC7 پلاس) نصب می شود. این پیشرانه ها قابلیت تولید ۱۵۰ و ۱۶۷ اسب بخار را دارند و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE این توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند.

با توجه به زیرساخت های ایجاد شده نسخه نهایی K132 با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه می شود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلی های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.

بدیهی است با توجه به معرفی پروژه K132، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که به جای معرفی نمونه اولیه و ناقص این خودرو با اهداف سیاسی، بهتر بود تا گروه صنعتی ایران خودرو در زمانی دیگر ، نسخه نهایی قابل عرضه را رونمایی می نمود و حواشی به وجود آمده را تجربه نمی کرد!

در آلبوم تصاویر زیر می توانید نگاهی به نسخه اولیه و پروتوتایپ K132 داشته باشید:

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.