بازگشت موج گرانی به بازار خودرو

بازار خودرو
با بازگشت نسبی آرامش به فضای رسانه ها و بهبود دسترسی بخشی از کشور به اینترنت، شاهد هستیم که موج آگهی فروش خودروها به وبسایت ها سرازیر شده و بعد از یک هفته تعطیلی موقت، بازار خودرو با رشد قیمت کار خود را آغاز نموده است.

مدیران 777 مدیران 777

اعتراضات عمومی و به حق مردم، بروز برخی ناهنجاری ها و مسائل امنیتی، عدم دسترسی مناسب عموم افراد جامعه به فضای اینترنت و… باعث شد تا هفته گذشته بازار خودروی کشور به شکلی نیمه تعطیل و مبهم برپا باشد. اما بهبود دسترسی به اینترنت و آغاز تاثیر افزایش قیمت بنزین نشان می دهد که با شروع هفته جدید، موج گرانی از توهم به واقعیت تبدیل شده و حال دلالان و فروشندگان خودرو برای بالا بردن ارزش دارایی هایشان دست به کار شده اند. با اینکه افزایش قیمت اکثر خودروها از هفته پیش آغاز شده بود، اما عدم اطلاع رسانی و رصد دقیق آن تا حدی این مسئله را غیر واقعی نشان می داد. اما حال می بینیم که این افزایش قیمت از کانال خودروهای کم مصرف و هیبریدی گذشته و به سطح کلان بازار و تمام محصولات نفوذ پیدا کرده است.
پیش بینی ها بر آن بود که افزایش قیمت بنزین باعث کاهش ارزش خودروهای پرمصرف و میان مصرف شود و از سویی خودروهای هیبریدی و کم مصرف را با رشد قیمت همراه کند. اما اتفاق های هفته گذشته و نوسان بازار ارز در اوایل روزهای افزایش قیمت بنزین تمام معادله ها را هم بر هم زد. با اینکه در روزهای گذشته نرخ ارز شرایط با ثباتی را تجربه می کند، اما عدم وجود امنیت اقتصادی در بازار خودرو باعث شده تا این کالا به شکلی سرمایه ای نمود پیدا کند و به خاطر افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین گران شود.
جالب است که میزان رشد قیمت در اکثر خودروها به یک شکل دیده می شود و حتی تفاوت خاصی میان خودروهای تک سوز و دوگانه سوز وجود ندارد. در بازه کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان، خودروهای موجود از هفته گذشته تا به امروز افزایش قیمت تا ۲۲ درصد را تجربه کرده اند و در بازه های بالاتر قیمتی، این افزایش قیمت تا ۱۶ درصد گزارش می شود.
با اینکه از سوی نهادهای مختلف هرگونه افزایش قیمت خودرو در کارخانه و نمایندگی ها ممنوع شده است، اما شاهد هستیم که به خاطر حضور مالکان شخصی و گستردگی عرضه کنندگان حقیقی این تذکرها کار ساز نبوده و این بار حتی نقش مردم و مصرف کنندگان خودرو در افزایش قیمت بیشتر دیده می شود.
حال باید منتظر باشیم و بینیم که نهادهای نظارتی چه راه کاری را برای کنترل بازار خودرو در پیش می گیرند و آیا امکان آن وجود دارد تا پیش از آغاز بازار شب عید، قیمت خودروها به حالت قبل باز گردد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.