ایران خودرو؛ نظافتچی پژو

حضور ایران خودرو در نمایشگاه خودرو دمشق
تمیزی و نظافت در هر آیین و منطقی مورد تایید و قابل احترام است. همچنین افرادی که وظیفه نظافت را در جامعه بر عهده دارند، همیشه شخصیت والایی در میان مردم دارند و بدیهی است که از جایگاه معنوی خوبی در جوامع بشری برخوردار هستند.
ولی در هیچ جای دنیا افرادی که وظیفه نظافت اماکن عمومی و خصوصی را دارند، ضایعات و کثیفی ها را با خود همراه نمی کنند. یعنی هیچ وقت رفتگر زباله ها را با خود به خانه نمی برد و تنها وظیفه دارد تا آن را از دید عموم دور کند. در کارخانه ها و ادارات هم که هر ساله یک نظافت اساسی اتفاق می افتد، باز هم زباله ها دور ریخته می شوند و یا وسایل به دردنخور به افرادی داده می شود که شاید بتوانند کاربرد صحیح را از آن ها داشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طبق نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، صنایع خودروسازی دولتی بیشتر شبیه رفته گران کمپانی های بزرگ شناخته می شوند. زیرا هنوز بعد از گذشت دهه ها خودروساز نشده اند و عادت دارند تا ته مانده انبار شرکت های خارجی را در ایران سر هم کنند. برخی هم می گویند که خودروسازان دولتی شراکت با خارجی ها را با جمعه بازار اشتباه گرفته اند و هر چه دم دستشان می آید را به بازار کشور عرضه می کنند. بعد از برقراری برجام و عقد قرارداد پژو و ایران خودرو، تمام مردم و افراد مرتبط با صنعت خودرو به امید شکوفایی بازار کشور منتظر مانند. بدیهی است مونتاژ پژو ۲۰۰۸ نشان می دهد که امروز ایران خودرو توانسته است تا حدی خود را به روز کند و حداقل پای محصولات جدید بازار جهانی را به ایران باز کند. ولی رویکرد قیمت گذاری و رفتارهای اخیر آن نشان می دهد که گویا قرارداد ایران خودرو و پژو بیشتر باعث استخدام نظافتچی ماهری به نام ایران خودرو شده است.
امروز ایران خودرو جدای از بحث مونتاژ پژو ۲۰۰۸، گویا به عنوان یک نظافتچی در پژو شناخته می شود و هر از چندگاهی انبار این کمپانی بزرگ را تمیز می کند. با توجه به گفته های بالا، نمی توان ایران خودرو را یک نظافتچی با شخصیت و با شان اجتماعی بالا دانست. زیرا این شرکت به علت همان ضعف های مالی و شخصیتی حاضر است که ته مانده انبار و حاصل نظافت خود را به خانه خود یعنی ایران بیاورد تا از آن استفاده کند. البته این نظافتچی که از دید خیلی ها ضعیف و سرافکنده است، هوش اقتصادی بالایی دارد و می تواند ته انبار پژو را با قیمت های عجیب به اهالی خانه خود بفروشد.
امروز که بسیاری از کمپانی های آسیایی و اروپایی در حال بارگیری خودروهای با مدل ۲۰۱۸ برای ارسال به بازار ایران هستند، ایران خودرو با افتخار پژو ۳۰۱ و ۵۰۸ را با مدل ۲۰۱۶ برای فروش گذاشته است و بدون اعلام هیچ آماری می گوید که استقبال از محصولات خاک خورده و ته انبار پژو در بازار ایران بی نظیر بوده است.
پیشنهاد می شود که سازمان نظام وظیفه، وزارت بهداشت و راهنمایی و رانندگی، اسامی خریداران پژو ۳۰۱ و ۵۰۸ را از ایران خودرو بخواهند. اگر این خریداران هنوز به خدمت سربازی مشرف نشده اند، سریعا مراحل معافیت آن ها انجام شود تا خدایی ناکرده قدرت تشخیصشان در دوره خدمت باعث صدمه به سربازهای دیگر نشود. وزارت بهداشت هم حتما معاینه چشم و درمان آن ها را رایگان کند تا بتوانند بهتر از زیبایی محیط پیرامون خود استفاده کنند. همچنین راهنمایی و رانندگی هم گواهینامه خریداران ۳۰۱ و ۵۰۸ هم را باطل کند. زیرا در هیچ جای دنیا نابینایان نمی توانند رانندگی کنند.
همچنین شاید بهتر باشد مراحل درمان برخی مدیران برای بیماری آلزامیر، به صورت جدی پیگیری شوند تا شاید یادشان بیاید که قیمت ۶۳ میلیون تومانی را برای پژو ۳۰۱ با قول مونتاژ به مردم داده بودند.
بحث ما این نیست که فقط ایران خودرو از وضعیت بازار سوء استفاده می کند. بحث اینجاست که اگر بقیه گران فروشی می کنند، حداقل مدل روز را به بازار عرضه می کنند. نه اینکه هم خودرو را با قیمت نامتعارف بفروشند و هم ته مانده انبار شرکت های خارجی را به ایران بیاورند.
حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.