ایران خودرو، رانا پلاس را با چه ویژگی هایی عرضه می کند؟

ایران خودرو رانا پلاس

گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی فروش «رانا پلاس» را با قیمت قطعی آغاز کرده است. این خودرو نسخه فیس لیفت رانا LX به حساب می آید و تا حدی در بحث طراحی و امکانات، متفاوت نسبت به نمونه قبلی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، ایران خودرو قیمت رانا پلاس را ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام است. این نوع قیمت گذاری سبب شد تا تعدادی زیادی از مشتریان این خودرو انتقادهایی را به ایران خودرو و شورای رقابت داشته باشند. اما با توجه به شرایط فروش جدید این خودروساز، مشخص است که شورای رقابت و ایران خودرو از این نوع قیمت گذاری عقب نشینی نکرده اند و از این پس، بهای مصوب رانا پلاس با عدد ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تثبیت خواهد شد.

رانا پلاس به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز است. این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلوی این سدان کلاس B می رساند. پیشرانه رانا پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و تا حدی گازهای مضرر کمتری نسبت به نمونه یورو ۴ دارد.

ایران خودرو رانا پلاس به دو کیسه هوا مجهز است و ترمزهای دیسکی را در بخش جلو دارد. همچنان شاهد هستیم که شرکت سازنده برنامه ای برای بازگرداندن ترمزهای عقب دیسکی به خانواده رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار ندارد و در نمونه جدید رانا هم از ترمز کاسه ای در محور عقب استفاده نموده است. در رانا پلاس ترمزهای ABS، EBD و BA وجود دارد و فرمان پذیری از طریق سیستم هیدرولیک سابق انجام می شود.

نسخه فیس لیفت رانا در بخش گرافیک چراغ های جلو و عقب، جلو پنجره، رنگ دستگیره ها و زه جانبی، نوع صندلی ها، آینه های جانبی، تریم داخلی، غربلیک فرمان و جلو آمپر با نمونه قبلی متفاوت است. در حال حاضر مجموعه صندلی های پژو ۲۰۷i بر روی رانا پلاس نصب می شود و این خودرو غربیلک فرمان مشابه به ۲۰۷i را دارد. کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، طرح فیبر کربن کنسول میانی و داشبورد، سیستم پخش USB و بلوتوث بدون CD، شیشه های جلوی و عقب برقی، آینه های جانبی برقی و… از جمله امکانات رانا پلاس است.

در حال حاضر ایران خودرو عرضه رانا پلاس TU5 را انجام می دهد و قیمت اعلام شده مربوط به نسخه اولیه رانا پلاس است.

رانا پلاس EC5 و اتوماتیک:

گروه صنعتی ایران خودرو می خواهد تا به جای پیشرانه TU5 از پیشرانه EC5 در این خودرو استفاده کند. پیشرانه EC5 در اصل نمونه ارتقا یافته TU5 توسط گروه PSA است که همچنان در محصولات پژو و سیتروئن استفاده می شود. این پیشرانه که برای تولید K132 به داخلی سازی فراتر از ۹۰ درصد رسیده است، می خواهد تا بزودی در زیر کاپوت رانا پلاس قرار بگیرد.

پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC5 قدرتی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. این قوای محرکه دارای زمان بندی هوشمند سوپاپ ها است و از پمپ روغن متغیر در آن استفاده شده است. همچنین در رانا پلاس جدید، جعبه دنده ۶ سرعته دستی به پیشرانه EC5 متصل می شود و قدرت را به چرخ های جلو می رساند. از سویی فرمان کمکی برقی هم جایگزین سیستم هیدرولیک شده و باعث می شود تا حدود ۴ اسب بخار از هدر رفت توان حرکتی جلوگیری شود.

برای نسخه اتوماتیک رانا پلاس EC5 جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AMT یا همان نیمه اتوماتیک در گرفته شده است. این جعبه دنده همان سیستم انتقال قدرت شش سرعته دستی بر روی رانا پلاس خواهد بود که سیستم کلاچ گیری مکانیکی از روی آن حذف شده و سیستم انتقال قدرت مشابه به «ام جی ۳»، «برلیانس سری H200 اتوماتیک» و «گریت وال وولیکس C30 فیس لیفت اتوماتیک» بر روی آن نصب شده است.

حتما بخوانید: پژو ۲۰۶ صندوق دار بخریم یا رانا پلاس؟

در بحث ارتقای امکانات رانا پلاس جدید، حضور آپشن هایی چون دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، سقف شیشه ای (پانورامیک ثابت با سایه بان دستی)، ترمز عقب دیسکی، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره ای، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه پیشگیری از هرزگردی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و… مطرح شده است. به عبارت ساده تر ایران خودرو سعی دارد تا با عرضه نسخه های جدیدتر و کامل تر رانا پلاس، بازار خودرو را از پژو ۲۰۶ صندوق دار به سمت نمونه ایرانیزه این خودرو بکشاند.

آن طور که گفته می شود، تیپ های جدید رانا پلاس (رانا پلاس EC5) تا پایان سال جاری معرفی می شوند و تعدادی از این خودروها پا به بازار کشور خواهند گذاشت.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.