افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

خیابان چراغ برق و اکباتان را همه به یک اسم می‌شناسند: لوازم یدکی. محله شلوغ و پر ازدحامی که بازار فروش انواع لوازم یدکی خودرو است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از دنیای اقتصاد، از اتومبیل ایرانی و محصولات ملی گرفته تا خودروهای چینی و کره‌ای و فرانسوی. کارگران کم سن و سالی که هر ساعت لوازم یدکی را با چرخ دستی‌هایشان می‌آورند و سفارش‌های جدیدی می‌گیرند تا به انبار بروند و بار جدید بیاورند. اما بازار این روزهای این دو خیابان هم مثل خیلی از بازارهای دیگر در زیر آفتاب تموز تورم ناشی از گرانی ارز نفس نفس می‌زند.

مدیران 777 مدیران 777

به سراغ فروشندگان این راسته از بازار رفتم و پای صحبت آنها نشستم تا از مشکلات این روزهایشان بگویند. روزهایی که گرانی ارز، تورم، کرونا و… برایشان رقم زده. یکی از فروشندگان که بیرون از مغازه خود ایستاده و منتظر مشتری تازه‌ای این سو و آن سو را نگاه می‌کند وقتی می‌فهمد قصد دارم از مشکلات آنها بنویسم داغ دلش تازه می‌شود تا در این گرمای تابستان از تلاطم بازار بگوید. به گفته او با گران شدن ارز، قطعات یدکی ماشین‌های خارجی طبیعتا گران می‌شود اما علاوه بر آن کارخانه‌های تولیدکننده قطعات یدکی برای خودروهای داخلی هم محصولات خود را گران می‌کنند چون گرانی ارز باعث می‌شود مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تر بخرند.

لوازم یدکی زیرپله‌ای

به سراغ فروشنده دیگری می‌روم که مشغول فروش جنس به چندین مشتری است. یکی از مشتریان با او وارد بحث می‌شود و می‌گوید «حالا کدوم تقلبی است، کدوم اصل؟». فروشنده لوازم یدکی با گلایه از تولیدکنندگان لوازم یدکی می‌گوید این روزها تشخیص تقلبی یا اصلی بودن اجناس بسیار سخت است چون برخی از تولیدکنندگان با هزینه بسیار پایین لوازم یدکی را در یک مغازه زیرپله تولید می‌کنند و آن را با قیمت معادل جنس اصلی می‌فروشند، در نتیجه دامنه سود این اجناس تقلبی هم بسیار زیاد است و ما هم واقعا نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدام اصل است و کدام تقلبی.

واسطه‌ها در تحریم

یکی از مسائلی که همیشه در قیمت لوازم یدکی خودرو موثر است تحریم‌های اقتصادی است. محدودیت فروش تولیدات صنعتی یا محدودیت در تبادلات مالی منجر می‌شود قیمت تمام شده یک جنس وارد شده برای واردکنندگان و فروشندگان بیشتر شود. از فروشنده مذکور کم و کیف تاثیر تحریم‌ها را جویا می‌شوم. می‌گوید تحریم باعث می‌شود واردکنندگان نتوانند یک قطعه یدکی را به طور مستقیم از تولیدکننده خارجی بخرند و وارد کنند، بنابراین پای واسطه‌ها و دلال‌ها وسط می‌آید و هر یک از این مراحل به معنی گران‌تر شدن قیمت تمام شده کالای وارداتی است. به گفته او مشکلات موجود در روند اداری ترخیص کالا از گمرک و بوروکراسی اداری آن نیز مزید بر علت است تا لوازم یدکی گران‌تر به دست مشتری برسد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.