تولید خودروهای ایرانی در سوریه با نام تجاری«شام»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

وزیر امور اجتماعی و کار سوریه گفت: خودروی ایرانی در سوریه به نام تجاری «شام» تولید می‌شود.

به گزارش فارس یادداشت تفاهم همکاری بین وزیران کار و امور اجتماعی ایران و سوریه امروز در محل سالن تلاش وزارت کار در تهران به امضای محمد شریعتمداری و ریمه قادری رسید.

در حاشیه این مراسم، ریمه قادری وزیر امور اجتماعی و کار سوریه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که آیا بعد از پایان جنگ در سوریه، خودروی «شام» توسط ایرانی‌ها در آن کشور هنوز تولید می‌شود، گفت: گرچه کارخانه‌های خودروسازی در سوریه بر اثر جنگ خساراتی متحمل شدند، اما بعد از جنگ سعی کردیم آنها را به مدار تولید برگردانیم و تلاش ما این است که خودروسازی در کشور سوریه ادامه داشته باشد. در حال حاضر خط تولید خودروی ایران «شام» در سوریه مشغول کار و تولید است.

وی گفت:‌ امیدواریم کار و تولید در این کشور به حالت عادی برگردد.

همچنین در این مراسم محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه که امشب به امضا رسید، همکاری پنج ساله بین دو کشور ایران و سوریه در عرصه‌های مختلف بهزیستی، آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود. همچنین بررسی مطالعات جامع بازار کار آینده، تبادل نیروی کار و مشارکت در بازسازی کشور سوریه تا برقراری آرامش و صلح ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: امشب سندی به امضا رسید که سوریه می‌تواند از نیروهای متخصص ایرانی برای بازسازی کشورش استفاده کند.شریعتمداری همچنین سند امضا شده را ارزشمند دانست و گفت:‌ همکاری‌های بین ایران و سوریه در زمینه نیروی کار و اقتصاد در آینده به حداکثر می‌رسد.

وی خطاب به همتای سوری خود گفت: بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در تهران هستند که البته طبق سیاست‌ تمرکززدایی می‌خواهیم آنها را از تهران دور کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خط عمومی سیاست ما برگشت نشاط و جوانگرایی به وزارت تعاون و کار است.

وی افزود:‌ به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی سوریه از توجه شما به حوزه انسان و خدمات انسانی تشکر می‌کنم و وضعیت کنونی ایران نتیجه حکمتی است که در ایران دنبال می‌شود و ما یک نقشه راه کامل برای همکاری مشترک بین دو کشور تهیه می‌کنیم و اقدام عملی برای تقویت روابط ایران و سوریه انجام می‌دهیم.

وزیر سوریه با اشاره به اینکه نقطه مشترک ما و شما از حیث تحریم‌ها بسیار به هم شباهت دارد، گفت: هر دو کشور ایران و سوریه با تدابیری به کار گیریم که اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانیم و در این زمینه تعامل و نیروی مشترک بین نیروی کار داشته باشیم، ما ثروت مهمی به نام نیروی کار داریم که می‌تواند یاریگر اقتصاد ملی باشد.

به گفته قادری اولین گام آموزش مربیان فنی و حرفه‌ای و پذیرش مربیان سوری برای آموزش تکمیلی در زمینه بازسازی سوریه است و اطمینان داریم با همکاری مشترک می‌توانیم منافع دو کشور را دنبال کنیم.

شریعتمداری نیز در این دیدار گفت: ما هم نیازمند همکاری و مشارکت هستیم. همکاری مشترک دو کشور سالیان متمادی وجود دارد و به یاری خداوند و با تلاش مردم سوریه این کشور از فاز نظامی خارج شده و در مسیر آبادانی قرار گرفته است و ما باز هم در کنار ملت سوریه خواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با این برنامه پنج ساله مدون دو کشور در جهت تقویت روابط قدم‌های مؤثری برمی‌دارند.

در جریان نشست صد و هفتم اجلاس بین‌المللی کار که در ژنو سوئیس اخیراً برگزار شد، ایران ریاست دوره‌ای گروه وزیران کار کشورهای عضو منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سازمان بین‌المللی کار برعهده گرفت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.