تغییرات قوانین برای فصل 2021 فرمول 1

فرمول 1
فرمول ۱

فصل جدید فرمول ۱ تا کم تر از چند هفته دیگر آغاز می شود و طبق معمول فیا و فرمول ۱ بعضی از قوانین را با توجه به اتفاقات سال گذشته تغییر داده اند. این تغییرات قطعاً تغییرات اساسی نیست و بیش تر برای نزدیک تر کردن تیم ها به یکدیگر است.

مدیران 777 مدیران 777

تمرکز قوانین امسال به طور مشخص برای جلوگیری از کپی کاری های ناشیانه و واضح و همچنین گسترش عدالت است. همچنین در بخش هایی، تیم ها موظف به رعایت قوانینی برای آمادگی بیش تر برای فصل آینده، چه در بخش فنی و چه در بخش هزینه ها، هستند. در مجموع، می توان قوانین امسال را حرکتی مثبت و رو به جلو برای برگرداندن هیجان همیشگی به فرمول ۱ ارزیابی کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جرم

محدودیت جدیدی که در نظر گرفته شده است افزایش جرم است. کم ترین جرم واحد قدرت به ۱۵۰ کیلوگرم رسیده و برای خودرو هم بدون سوخت به ۷۵۲ کیلوگرم رسیده است. این کار در راستای گسترش عدالت انجام شده است، زیرا تیم های متمول، همچون مرسدس، با استفاده از مواد مهندسی گران قیمت می توانستند مدیریت بهتری روی جرم خودرو داشته باشند.

هاس فرمول 1
هاس فرمول ۱

کاهش downforce

در جدیدترین تصمیم فرمول ۱ که با توافق بین تأمین کننده تایر یعنی پیرلی و تیم های حاضر شکل گرفت، قرار شد برای حفظ تایرها برای مدت زمان بیش تر کمی از نیروی داون فورسی که تیم ها با ابزارهای مختلف ایجاد می کردند کاسته شود. این مقدار کاهش بنابر قانون ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته عنوان شده است. برای این کار نیز فرمول ۱ در سه ناحیه مهم تیم ها را محدود کرده است:

۱. تغییر شکل کف خودرو

در چند فصل گذشته تیم ها با ایجاد شکل های خاص و یا حتا ایجاد کانال های هوا روی کف خودرو هوا را به شکل خاصی از خودرو عبور می دادند و داون فورس زیادی را با این قطعه ایجاد می کردند. بنابر قانون جدید نباید هیچ گونه کانالی روی کف خودرو ایجاد شود، همچنین شکل آن به یک منحنی ساده تغییر شکل پیدا می کند.

فرمول 1
فرمول ۱

۲. تغییر اندازه دیفیوزر

طبق قانون جدید فرمول ۱ قرار شده است طول پره های دیفیوزر به میزان ۵۰ میلی متر کاهش پیدا کند. این تغییر اندازه میزان ایجاد نیروی داون فورس را به میزان چشمگیری در این ناحیه کاهش می دهد، زیرا سرعت هوای زیر خودرو کاهش محسوس پیدا می کند.

دیفیوزر
دیفیوزر

۳. تغییر اندازه پره های داکت ترمز

در محدودیت جدید دیگر فیا و فرمول ۱ قرار شد پره های اطراف داکت ترمز تغییر اندازه داشته باشند. این تغییر اندازه به میزان ۴۰ میلی متر در باله های پایینی داکت هاست. در قانون جدید میزان تغییر اندازه در باله های بالایی اعمال نشده است. این محدودیت علاوه بر کاهش میزان داون فورس تعادل خودرو را هم به چالش می کشد.

پره های داکت ترمز
پره های داکت ترمز

سقف هزینه ها

پس از برآورد هزینه های سرسام آور و هنگفت بعضی تیم ها، مانند مرسدس و فراری، و تفاوت فاحش این تیم ها با تیم های کوچک تر، نظیر هاس، در راستای گسترش عدالت و رقابت برابر، برای اولین بار فیا بحث سقف هزینه ها در فرمول ۱ را مطرح کرد. هر طور که بود و با مخالفت بعضی تیم ها نظیر مرسدس، این قانون به تصویب رسید و برای فصل ۲۰۲۱ مبلغ ۱۴۵ میلیون دلار برای سقف هزینه های هر تیم در نظر گرفته شد. البته این مبلغ برای سال های آینده با روند کاهشی همراه خواهد بود. فیا امیدوار است با این قانون و تغییرات اساسی فصل آینده رقابت های هیجان انگیزتری در فرمول ۱ ایجاد شود. البته در این بحث محاسبه سقف قرارداد چند استثنا نیز گنجانده شده است که برای مثال، شامل هزینه های درمانی تیم ها می شود.

فرمول 1
فرمول ۱

ممنوعیت استفاده از DAS

در سال گذشته، نوآوری مرسدس در سیستم فرمان سر و صدای زیادی به پا کرد. این سیستم فرمان دومحوره کارایی بسیاری زیادی دارد و به نوعی، همچون گفته جورج راسل، می توان آن را سیستم نیترو در نظر گرفت. کارایی این فرمان را می توان ناشی از ضعف قانون سال گذشته در نظر گرفت و در پیچ ها و همچنین گرم کردن سریع تایرها یک برگ برنده برای مرسدس بود. اکنون با اصلاحات قوانین امسال هیچ تیمی حق استفاده از این نوآوری را نخواهد داشت. باید دید مرسدس امسال چه حربه ای را برای رساندن سریع تر تایرها به دمای عملیاتی به کار می برد، جایی که ردبول نیز تلاش شبانه روزی را دارد. اما در کمال تعجب، فراری نه اعتراض چندانی به این تکنولوژی داشت و نه تلاشی برای سیستم فرمان جدید خود و کماکان از سیستم های قدیمی تر استفاده می کرد. جهت گیری متفاوت تیم ها در این مسئله جای کنجکاوی دارد و باید منتظر شد و دید هر تیم چه برنامه ای برای خودروی خود در این قسمت دارد.

فرمول 1
فرمول ۱

تست های آیرودینامیکی

اهمیت مسائل آیرودینامیکی در فرمول ۱ بر کسی پوشیده نیست و قسمت اعظمی از زمان و هزینه و انرژی هر تیمی را همین مورد در بر می گیرد. در همین راستا، استفاده از ابزارهای قوی شبیه سازی همچنین نرم افزارهای CFD و تونل باد کمک شایانی به رسیدن به بهترین طرح به تیم ها می کند، اما مسئله مهم هزینه‌بر بودن این ابزار هاست. در ضمن، مدت زمان استفاده نیز بنا بر توانایی هر تیم در بخش های مختلف را شامل می شود. بنابراین براساس تصمیم فیا، تیمی که در رقابت های ۲۰۲۰ پایین ترین جایگاه در جدول قهرمانی سازندگان را داشته است مجاز به بیش ترین استفاده از این ابزارهاست و به همین ترتیب، تا به قهرمان سال گذشته یعنی مرسدس که کم ترین حق استفاده از این ابزارها را دارد. می توان به ظاهر گفت که مرسدس با این شرایط بیش ترین ضرر را کرده است، اما در حقیقت، در راستای گسترش عدالت این کار به پیشرفت فرمول ۱ می انجامد و در مجموع، حرکتی مثبت ارزیابی می شود.

کپی ممنوع!

هر چند نفوذ و پول استرول مانع از شکایت بیش تر رقبا در ماجرای مرسدس صورتی شد، اما نتایج نه چندان خوب تیم ریسینگ پوینت با ماشین فصل ۲۰۱۹ مرسدس هم خیال هواداران و منتقدان و رقبا را راحت کرد و کمی از آن حرارت روزهای اولیه کاسته شد. به نظر می رسید مرسدس با هوشیاری فوت کوزه گری را در اختیار استرول و دوستان قرار نداد و به نوعی استرول رکب خورد، اما در عین حال، پیشرفت معناداری هم داشتند. با این اوصاف اما، فیا برای محکم کاری توضیحات مبسوطی را پیرامون استفاده از طرح های سایر تیم ها در قطعات مختلف ارائه داده و کپی کاری صرفاً با تصویربرداری ساده، آن هم در تمرینات امکان پذیر شده است. باید منتظر ماند و دید امسال تیم ها چه برگ برنده ای رو می کنند، چه تیمی با استفاده از طرح های مطمئن تر سایر تیم ها ماشینش را قابل اطمنیان تر می کند.

مرسدس صورتی فرمول 1
مرسدس صورتی فرمول ۱

جلسات تمرینی کم تر می شوند

در مجموع سه تمرین ۱ ساعت زمان کم تری نسبت به فصل پیش به تیم ها داده می شود. این کار علاوه بر افزایش عمر قطعات و کاهش ریسک برای تیم ها، باعث افزایش دقت و صحت تیم ها برای داشتن یک برنامه و تنظیم مناسب برای هر پیست می شود و تیم ها با برنامه منسجم تری در زمان گیری و مسابقات حاضر می شوند. بنابراین امسال ۳ تمرین خواهیم داشت که هر کدام ۶۰ دقیقه زمان دارند.

فرمول 1 فصل 2021
فرمول ۱ فصل ۲۰۲۱

دست بازتر مهندسان در انتخاب مواد

سال هاست آلیاژهای فوق سبک و البته الیاف فیبرکربن در فرمول ۱ حضور بالقوه دارند. شاید بتوان گفت میزان زیادی از پیشرفت علم مواد در فرمول ۱ رخ داده است، اما امسال علاوه بر مواد مجاز سال های گذشته الیاف طبیعی، همچون کتان و پنبه، نیز به فهرست انتخابی تیم ها اضافه شده است. این قانون چند حسن بزرگ دارد؛ ابتدا آن که اثرات زیست محیطی کم تری دارد. این حرکت در راستای فعالیت های زیست محیطی فرمول ۱ اهمیت بسزایی دارد. همچنین در هزینه تیم ها اثر مثبت می گذارد و البته این الیاف های طبیعی برخلاف آلیاژها و یا فیبرکربن انعطاف بیش تری داشته و در حین تصادف امکان آسیب به راننده به میزان قابل توجهی کم تر می شود.

فرمول 1 فصل 2021
فرمول ۱ فصل ۲۰۲۱

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.