10 مدل از سریع ترین موتورسیکلت های کاوازاکی

موتورسیکلت های کاوازاکی
موتورسیکلت های کاوازاکی

کاوازاکی یک برند محبوب ژاپنی در زمینه ساخت موتورسیکلت است که همیشه به ساخت سریع ترین موتورسیکلت های جهان معروف بوده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نینجا (Ninja) یکی از نام‌های مشهور در موتورسواری مدرن است و به عنوان نمادی برای سرعت شناخته می‌شود. اولین مدل کاوازاکی نینجا در سال ۱۹۸۴ معرفی شد، مدل محبوب GPz900R که به سرعت باعث معروفیت کاوازاکی در عرصه موتورهای اسپرت شد. از آن روز تا امروز، برچسب نینجا همواره مترادف عملکرد بالا و فناوری روز بوده است. کاوازاکی با ادامه این مسیر، در نهایت، به مدل شگفت‌انگیز و با سوپرشارژ، H2R با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

در ادامه این مقاله قصد داریم سریع ترین موتورسیکلت های نینجا کاوازاکی را معرفی کنیم.

کاوازاکی GPz900R Ninja

موتورسیکلت های کاوازاکی
موتورسیکلت های کاوازاکی

کاوازاکی در طول تاریخ بلند خود، مدل‌های مختلفی از نینجا را با حجم موتورهای مختلف ساخته است، از ۸۰ سی‌سی تا ۱۴۰۰ سی‌سی، اما همه چیز با مدل GPz900R معروف در سال ۱۹۸۴ آغاز شد. کاوازاکی شش سال تلاش کرده بود تا مدل جدید را توسعه دهد، اما تلاش آن ارزشمند بود. این موتورسیکلت از نظر فنی پیشرفته و بسیار سریع بود: سرعت بالای ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت آن را به سریع‌ترین موتور تولیدی روز خود تبدیل کرد، در حالی که، این اولین پیشرانه ۱۶ سوپاپ موتورسیکلت بود. مدل GPz900R در فیلم تاپ گان با بازی تام کروز در سال ۱۹۸۶، حضور داشت. هنگام ساخت نسخه دوم فیلم تاپ گان: ماوریک، GPz900R یک بار دیگر نقش کوچکی داشت و همچنین جانشین آن، یعنی نینجا H2، حضور کوتاهی در فیلم داشت.

کاوازاکی Ninja ZX-10 Tomcat

موتورسیکلت های کاوازاکی
موتورسیکلت های کاوازاکی

جانشین واقعی GPz900R، مدل ZX-10 تامکت است. با این که GPx دارای عنوان سریع‌ترین موتور تولیدی بود، اما ZX-10 تامکت یک‌بار دیگر رکوردهای کاوازاکی را جابه جا کرد. پیشرانه آن، نسخه توسعه‌ یافته مدل GPz900R بود، با ساختار داخلی جدید موتور، نسبت فشرده‌سازی بالاتر و سوپاپ‌های بزرگ‌تر، در حالی که، شاسی آن یک چهارچوب آلومینیومی جدید هم  بود. سرعت بالای ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت، آن را سریع‌ترین موتور تولیدی سال ۱۹۸۸ کرد. با این حال، ZX-10R تامکت تنها به مدت دو سال تولید شد، زیرا کاوازاکی قصد داشت موتورسیکلت سریع تری بسازد.

کاوازاکی Ninja ZX-11/ZZ-R1100

موتورسیکلت های کاوازاکی
موتورسیکلت های کاوازاکی

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-11 (در برخی بازارها با نام ZZ-R1100 شناخته می‌شود) در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ عنوان سریع ترین موتورسیکلت جهان را به خود اختصاص داده بود. ZX-11 این عنوان را از نسل قبلی خود، که از نسل قبلیش به ارث برده بود، به‌دست آورده بود و کاوازاکی با مدل های افسانه ای خود بیش از یک دهه سریع ترین موتورسیکلت های جهان را تولید می کرد. مدل جدید کاوازاکی سرعتی به میزان ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت داشت که تا آن زمان سریع ترین موتورسیکلت جهان بود. قدرت پیشرانه ۱۳۴.۴ اسب بخار بود. این شروع یک جنگ سرعت بود که باعث تولید موتورهای Honda CBR1100XX Super Blackbird و Suzuki GSX1300R Hayabusa شد و تولیدکنندگان ژاپنی از این مدل آن قدر وحشت کردند که به توافقی در مورد محدودیت سرعت با یکدیگر رسیدند تا موتورهای تولیدی آن ها سرعتی بیش از ۱۸۶ مایل در ساعت (۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) نداشته باشد.

کاوازاکی Ninja ZX-9R

کاوازاکی Ninja ZX-9R
کاوازاکی Ninja ZX-9R

هوندا مدل CBR900RR Fireblade را معرفی کرد، که قوانین موتورهای اسپرت را به طور جامع تغییر داد و توانست موتوری بسازد که وحشتناک سریع، بسیار سبک و چابک بود، اما کاوازاکی با مدل ZX-9R پاسخ هوندا را داد، که به طور کلی نتوانست Fireblade هوندا را شکست بدهد، علت آن هم وزن بالاتر بود.

کاوازاکی Ninja ZX-12R

کاوازاکی Ninja ZX-12R
کاوازاکی Ninja ZX-12R

بعد از شکست قاطعانه در سرعت بالا توسط Suzuki Hayabusa قدرتمند، کاوازاکی باید به آن پاسخ می داد، و این بار با مدل ZX-12R پاسخ سوزوکی را داد. سرعت بالای ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت در آن زمان یک پدیده عجیب در دنیای موتورسیکلت های اسپرت بود، اما در کل، مدل جدید کاوازاکی نینجا هیچ گاه به طور مستقیم و رسمی با Hayabusa وارد رقابت نشد، تا رکورد سرعت را از مدل محبوب سوزوکی پس بگیرد.

کاوازاکی Ninja ZX-6R

کاوازاکی Ninja ZX-6R
کاوازاکی Ninja ZX-6R

همان طور که برای تولیدکنندگان موتورسیکلت مهم بود، موتورسیکلت های بالای ۱۰۰۰ سی سی به قهرمانی در مسابقات برسند، کم کم به سمت تولید موتورسیکلت های Supersport با ظرفیت کم‌تر از ۱۰۰۰ سی سی رفتند و مدل Kawasaki Ninja ZX-6R به عنوان یکی از نخستین موتورها در این دسته از میانه دهه ۱۹۹۰ به بعد شناخته می شود. موتور چهار سیلندر خطی ۶۳۶ سی‌سی فعلی، با قدرت ۱۳۵ اسب بخار، همان قدر قدرت پیشرانه های ۱۰۰۰ سی سی دو دهه قبل را دارد، که نشانگر پیشرفت‌هایی در توسعه موتور و الکترونیک در طول سال‌هاست.

کاوازاکی Ninja 1000/Z1000

کاوازاکی Ninja 1000/Z1000
کاوازاکی Ninja 1000/Z1000

با این که نام نینجا اصولاً بر روی موتورهای اسپرت با سرعت بالا و خصوصیات کنترل بی‌نظیر استفاده می‌شود، اما Ninja 1000/Z1000 نشانگر یک موتورسیکلت با اهداف استفاده روزمره است و یک موتورسیکلت اسپرت واقعی برای جاده ها. Ninja 1000 هیچ طمع مسابقه‌ای ندارد و به همین دلیل، سبک سواری آن راحت تر و استایل بدنه نسبت به سایر مدل های نینجا کوچک تر است.

کاوازاکی ZX-10R

کاوازاکی ZX-10R
کاوازاکی ZX-10R

باز هم اجبار به به‌روزرسانی مداوم موتورهای اسپرت باعث شد کاوازاکی نسبت به CBR1000RR جدید هوندا با مدل ZX-10R پاسخ دهد و این موتورسیکلت به دلیل هندلینگ و عملکرد فنی بی نظیر خود به سرعت در جهان مشهور شد. با وجود تولید طولانی آن از سوی کاوازاکی، اما این موتورسیکلت هنوز اصول اولیه طراحی خود را حفظ کرده است، یک پیشرانه چهار سیلندر خطی بسیار قدرتمند با ظرفیت ۹۹۸ سی‌سی که در یک شاسی باریک، سبک و بسیار سخت نصب شده و با بهترین فناوری روز دنیا مجهز شده است. این موتورسیکلت در نسخه ۲۰۲۲ خود بیش از ۲۱۰ اسب بخار توان تولید می‌کند. مسابقات جهانی Superbike در سال‌های اخیر توسط کاوازاکی با این مدل تسخیر شده است، با هفت عنوان قهرمانی، از جمله شش عنوان متوالی برای جاناتان ریا با استفاده از کاوازاکی ZX-10R، نام این مدل در تاریخ کاوازاکی جاودانه شده است.

کاوازاکی Ninja H2

کاوازاکی Ninja H2
کاوازاکی Ninja H2

با توجه به آن که، کاوازاکی ZX-10R حاکمیت مسابقات موتورسواری را برعهده داشت، کاوازاکی یک بار دیگر تصمیم گرفت یک موتورسیکلت اسپرت شهری بسازد و نتیجه این تصمیم، تولد مدل کاوازاکی نینجا H2 بسیار قدرتمند، سریع و گران‌قیمت بود. کاوازاکی با بهره‌گیری از تمام توان مهندسی خود، یک سوپرشارژر را بر روی یک موتور چهار سیلندر خطی نصب کرد. طبق اعلام کاوازاکی، این موتورسیکلت قدرتی معادل ۱۸۹.۸ اسب بخار تولید می کند، که می تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را تنها در ۲.۶ ثانیه به دست آورد. حداکثر سرعت استاندارد این موتورسیکلت که توسط کمپانی محدود شده است حدود ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت است، اما با چند تغییر و تنظیم، می‌توان به سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کاوازاکی Ninja H2R

کاوازاکی Ninja H2R
کاوازاکی Ninja H2R

هدف بعدی کاوازاکی بعد از تولید مدل H2، که یک موتورسیکلت اسپرت مخصوص شهر بود، تولید یک موتورسیکلت اسپرت مخصوص پیست بود. این بار، کاوازاکی با طراحی یک مدل بسیار جذاب و خشن، با عدم در نظر گرفتن محدودیت‌های سرعت، موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2R را با یک سوپرشارژر با توانایی تولید بیش از ۳۱۰ اسب‌بخار خارق‌العاده، معرفی کرد. این موتورسیکلت با عنوان سریع ترین موتورسیکلت جهان با حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت پرچم‌دار کمپانی کاوازاکی و پرچم‌دار حداکثر سرعت در میان تمام موتورسیکلت های جهان است. نکته بسیار مهم و بسیار عجیب درخصوص این موتورسیکلت شتاب وحشتناک آن است، شاید باور آن سخت باشد، اما کاوازاکی Ninja H2R برای این که به حداکثر سرعت خود دست پیدا کند تنها ۲۶ ثانیه زمان لازم دارد.

۴.۴ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.