تاریخچه کمپانی SYM ؛ برند محبوب اسکوترهای بازار ایران

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

شرکت سان یانگ موتور (SANYANG MOTOR LTD)، اولین تولیدکننده موتورسیکلت در تایوان است. موتورسیکلت‌های این شرکت با نام تجاری اس. وای. ام یا SYM در بازار عرضه می‌شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سال ۱۹۵۴، شرکت سان یانگ موتور (SANYANG MOTOR LTD) با شراکت دو تایوانی به نام‌های هوانگ چی-چون و چانگ کوو-آن تأسیس شد. در آغاز، هدف اصلی این شرکت تولید دینام و چراغ دوچرخه بود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر Hsinchu تایوان قرار دارد و سه پایگاه اصلی ساخت در تایوان، چین و ویتنام دارد.

سان یانگ موتور انواع اسکوتر، موتورسیکلت و چهارچرخ ATV را تولید می کند و در بازارهای داخلی و بین‌المللی به فروش می‌رساند. پس از قطع همکاری با شرکت هوندا، این شرکت شروع به تولید و مونتاژ خودرو و کامیونت‌های شرکت هیوندا از کره جنوبی کرده است، که بیش تر در بازار تایوان عرضه می‌شوند.

در طول ۶۰ سال فعالیت، سان یانگ موتور بیش از ۱۶ میلیون اسکوتر و موتورسیکلت و ۸۰۰ هزار خودرو تولید کرده است. با تولید ۶۰۰,۰۰۰ موتورسیکلت و ۲۰,۰۰۰ خودرو در سال، این شرکت بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکایی درآمد به دست آورده و به ارزآوری برای اقتصاد تایوان کمک کرده است. کارخانه‌های این شرکت در تایوان، با ایجاد بیش از ۲۳۰۰ فرصت شغلی، فقط در داخل کشور فعالیت می‌کنند.

در سال ۱۹۶۱، سان یانگ موتور نام خود را به Sanyang Industry Co تغییر داد و یک توافق برای مونتاژ موتورسیکلت های هوندا (با حداقل ۳۰ درصد ساخت داخل) با شرکت هوندا در ژاپن امضا کرد. این توافق نقطه آغازی برای تبدیل شدن به یکی از سازندگان معتبر موتورسیکلت در جهان شد. در سال ۱۹۶۹، سان یانگ شروع به مونتاژ خودروهای کوچک هوندا مانند N600 و TN360 نمود. محصولات اس. وای. ام در بازار تایوان و کشورهای مختلف موفقیت زیادی داشتند و با محصولات شرکت هوندا ژاپن رقابت کردند. این رقابت در نهایت منجر به عدم تمایل هوندا به ادامه همکاری و قطع روابط فنی با اس. وای. ام در سال ۲۰۰۲ شد.

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

در سال ۲۰۰۵، سان یانگ تولیدات جدیدی از موتورسیکلت‌های اسکوتر و موتورسیکلت‌های چهار چرخ (ATV) را برای عرضه در بازار اروپا تولید کرد. این تولیدات شامل سری اسکوترهای GTS با ظرفیت موتور ۱۲۵ سی سی، ۲۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی، اسکوترهای MIO با ظرفیت موتور ۵۰ سی سی و ۱۰۰ سی سی، و دو مدل موتورسیکلت چهار چرخ، یکی با استفاده تفریحی و موتور ۲۰۰ سی سی و دیگری نوع آفرود با موتور ۲۵۰ سی سی می شود. این محصولات از دهه گذشته به بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا نیز صادر می‌شوند.

در ژانویه سال ۲۰۱۵، نام شرکت از صنایع سان یانگ (Sanyang Industry) به شرکت سان یانگ موتور (Sanyang Motor Company) تغییر یافت. این تغییر نام نشان دهنده تمرکز فعالیت‌ها در زمینه تولید موتورسیکلت و خودروست. علاوه بر دفتر مرکزی در تایوان، سان یانگ موتور مالک سه تأسیسات تولید دیگر نیز است. یکی از این تأسیسات در شهر Xiamen چین به نام Xiamen Xiashing Motorcycle Co و دومین تأسیسات در Bien Hoa ویتنام به نام VMEP قرار دارد.

محصولات SYM در بازار ایران

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

کمپانی SYM تاریخچه خیلی طولانی در بازار ایران ندارد و کم تر از یک دهه از ورود محصولات این برند تایوانی به ایران بیش تر نمی گذرد، اما با وجود این تاریخچه کم، انواع مختلف محصولات اس. وای. ام توانسته اند به دلیل کیفیت ساخت مناسب و دوام بالا در بازار ایران به سرعت رشد کنند و سهم خوبی از بازار موتورسیکلت ایران داشته باشند، اما هنوز قیمت محصولات SYM در برابر محصولات برندهای معتبرتر مانند یاماها و هوندا از قیمت پایین تری برخوردار هستند، اما از نظر خرید و فروش به دلیل قیمت پایین تر و مقرون به صرفه تر بودن، بازار خرید و فروش بهتری دارند.

در ادامه، چند مدل از محبوب ترین موتورسیکلت های SYM را در بازار موتورسیکلت ایران معرفی می کنیم.

اس. وای. ام لاکی ۱۸۵

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

موتورسیکلت لاکی ۱۸۵ یکی از محصولات شرکت ویتنامی S.W.M است. این موتورسیکلت به دلیل شتاب بالا و قدرت قابل توجه خود، در بازار ایران به «موشک زمین به زمین» معروف است.

در بخش فنی، لاکی ۱۸۵ VF3i از یک موتور تک سیلندر با حجم ۱۸۳ سی سی استفاده می‌کند که حداکثر قدرت ۱۸ اسب بخار و گشتاور ۱۵.۳ نیوتن متر را تولید می‌کند. این موتور چهار سوپاپ و چهارزمانه است و سوپاپ‌های آن به صورت تک میل بادامک طراحی شده‌اند. علاوه بر این، خنک‌کاری موتور از طریق رادیاتور آب انجام می‌شود.

وزن لاکی ۱۸۵ تنها حدود ۱۳۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت بالای آن، می‌تواند شتاب بسیار بالایی داشته باشد زمان شتاب‌ زنی این موتورسیکلت از ۰ تا ۱۰۰ حدوداً ۹ ثانیه است، که آن را در رده موتورسیکلت‌های محبوب بازار، مانند پالس آ.ان.اس ۲۰۰، قرار می‌دهد.

گلگسی جی ۲۰۰

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

اسکوتر گلکسی J200 یک محصول متفاوت از شرکت SYM است، که در حال حاضر، جذابیت زیادی در بین مردم برای خرید آن وجود دارد.

گلکسی J200 از یک موتور تک سیلندر چهارزمانه و چهار سوپاپ بهره می‌برد، که با حجم ۱۷۹ سی سی، تقریباً ۱۱.۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور این موتور نیز به ۱۰.۹۵ نیوتن متر می‌رسد. گیربکس این اسکوتر، همانند اکثر اسکوترهای مدرن، از نوع اتوماتیک CVT است، که با استفاده از کلاچ اتوماتیک عمل می‌کند. پیشرانه گلکسی J200 بدون رادیاتور آب است و به عنوان یک اسکوتر هواخنک به شمار می‌رود.

SYM جویمکس ۲۵۰

تاریخچه کمپانی SYM
تاریخچه کمپانی SYM

موتورسیکلت گلکسی JX250، که به نام JoyMax 250 نیز در بازار ایران شناخته می‌شود، در دسته‌بندی اسکوترهای مکسی قرار می‌گیرد و به موتورسوارانی که قادر به خرید Yamaha XMAX نیستند، پیشنهاد می‌شود. قیمت آن نصف قیمت Yamaha XMAX است، اما می‌توانید به جای آن JoyMax را داشته باشید.

گلکسی JX250 دارای این ویژگی‌هاست: «پیشرانه آن دارای سیلندر با پوشش سرامیکی است و سیستم خنک‌کننده آبی به کنترل بهتر دما کمک می‌کند تا در هر دمایی، پیشرانه بهترین عملکرد را داشته باشد. توان اسکوتر ۱۸.۳ اسب بخار و گشتاور آن ۱۹ نیوتن متر است. این اسکوتر با ترمزهای دیسکی و سیستم ضد قفل ترمز ABS مجهز شده است. ترمزهای دیسکی با سیستم ABS و کنترلر بوش آلمان برای هر دو چرخ، یکی از نقاط قوت این اسکوتر نسبت به رقباست.»

۳.۵ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.