تجربه رانندگی با تویوتا FJ کروز؛ آفرودر دوست‌داشتنی

تویوتا FJ کروز

 دنیای آفرود آن‌قدر وسیع و جذاب است که اگر بخواهیم به‌طور مفصل به ویژگی‌های آن بپردازیم، شاید به روزها زمان نیاز باشد.

مدیران 777 مدیران 777

اما همین دنیای جذاب باعث شده خودروسازان جهانی همواره در تلاش باشند تا محصولاتی درخور توجه با قابلیت‌های بالای آفرودی را تولید و عرضه کنند. یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین برندها در زمینه تولید خودروهای آفرودی «تویوتا»ست. این کمپانی که از گذشته تاکنون مدل‌های مختلفی با قابلیت آفرودی بالا طراحی و تولید کرده است، در سال ۲۰۰۶ با معرفی FJ کروز موجب شگفتی بسیاری از علاقه‌مندان شد. این شاسی‌بلند آفرودی به‌دلیل شباهت‌های زیادی که با محصولات آمریکایی داشت در همان ابتدا به هامر آسیایی معروف شد. اما از آن‌جایی که از کمبود امکانات رفاهی برخوردار بود مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان در سراسر دنیا قرار گرفت. به‌تدریج، با نمایان شدن قابلیت‌هایش، FJ به خودرویی محبوب و پرطرف‌دار در بازارهای جهانی تبدیل شد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های آفرودرها مطرح شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
تویوتا FJ کروز

تویوتا FJ کروز در ایران نیز طرف‌داران پروپاقرصی دارد که حاضرند برای داشتنش هزینه‌های هنگفتی را پرداخت کنند. این ژاپنی محبوب از اوایل سال ۲۰۱۱ توسط شرکت «ایرتویا» به بازار ایران راه پیدا کرد و وارداتش تا اواخر سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. از این رو در این مقاله قصد داریم به سراغ این شاسی‌بلند توانمند ژاپنی برویم و به بررسی ویژگی‌ها و معایب آن بپردازیم.

تویوتا FJ کروز

نگاهی به تاریخچه FJ کروز

اگر شما هم جزء آن دسته از طرف‌داران دوآتیشه شاسی‌بلندهای تویوتا باشید، به‌یقین با سری FJ محصولات این نشان تجاری آشنایی خواهید داشت. FJ40 یکی از شناخته‌‌شده‌ترین تولیدات این سری است که با وجود گذشت چندین دهه از تولید آن همچنان مورد توجه علاقه‌مندان است. همین محبوبیت باعث شد مدیران تویوتا در سال ۲۰۰۳ به فکر جایگزینی محصولی جدید برای این خودرو باشند. از همین رو با معرفی کانسپت شاسی‌بلندی با استایل Retro، در نمایشگاه خودرو شیکاگو ۲۰۰۳، نوید تولید و عرضه شاسی‌بلندی جدید را به مشتریان خود دادند. سبک طراحی این کانسپت الهام گرفته از FJ40 بود که رگه‌هایی از محصولات مدرن این برند را در خود جا داده بود. درنهایت، تولید این محصول از سال ۲۰۰۶ در ژاپن و برخی دیگر از سایت‌های تولیدی این شرکت در سایر کشورها آغاز شد و تا سال ۲۰۱۴ توانست آمار فروش قابل‌توجهی را به‌دست آورد.

تویوتا FJ کروز

تب داغ خودروهای آفرودی در ایران نیز شرکت ایرتویا را واداشت که، با وجود محدودیت‌های موجود در آن زمان، از سال ۲۰۱۱ اقدام به اضافه کردن FJ کروز به سبد محصولات خود کند. می‌توان گفت در آن زمان FJ کروز با شکست مواجه شد و آن‌طور که انتظار می‌رفت با استقبال همراه نشد. رفته‌رفته با افزایش آگاهی و شناخت خریداران از این محصول می‌توان گفت به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای دودیفرانسیل با قابلیت بالای آفرودی در بازار تبدیل شد. اما متأسفانه عرضه این محصول به‌دلیل اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در قوانین واردات خودرو به کشور تنها تا پایان سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. این موضوع باعث نشد FJ کروز در بازار آزاد از دید خریداران دور بماند، بلکه بر میزان تقاضا برای خرید آن افزوده شد و روزبه‌روز قیمتش در بازار افزایش یافت.

تویوتا FJ کروز

چهره‌ای کلاسیک اما جذاب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد FJ کروز به پاس قدردانی از قابلیت‌های بالای سری FJ40 پا به عرصه وجود گذاشته است. از همین رو چهره این شاسی‌بلند ژاپنی رگه‌هایی از نمونه‌های کلاسیک را داراست که همین موضوع برای علاقه‌مندان از اهمیت بالایی برخوردار است. در نمای جلوی این خودرو استفاده از جلوپنجره نوستالژیک به‌کاررفته در محصولات پیشین تویوتا سبب شده ظاهری شبیه به لندکروزرهای دهه ۶۰ داشته باشد. از سویی چراغ‌های دایره‌ای که در دو سوی جلوپنجره جانمایی شده‌اند، ظاهری جذاب و دلنشین را برای آن رقم زده‌اند. فرم کلی چراغ‌های راهنما، که به صورت کشیده از چراغ‌های اصلی امتداد یافته‌اند، بار دیگر تصویری از نمونه‌های کلاسیک تویوتا را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند.

تویوتا FJ کروز

در نمای کناری شاهد استفاده از سبکی متفاوت هستیم که بیش‌ترین جلب توجه را در ظاهر FJ کروز به خود اختصاص داده و این به‌دلیل استفاده از درهای نامتعارفی است که در نگاه نخست، شاسی‌بلندی دودر را نشان می‌دهد، اما واقعیت آن است که درهای عقب این خودرو، بدون داشتن دستگیره‌ای روی بدنه، در خلاف جهت درهای اصلی باز می‌شوند تا سرنشینان بتوانند به‌راحتی وارد بخش عقب کابین شوند. موضوع دیگری که در این قسمت توجه را جلب می‌کند فرم مکعبی خودروست که از هرگونه المان‌های آیرودینامیکی به دور است. در واقع این سبک از طراحی سبب شده با خودرویی متفاوت سروکار داشته باشیم.

تویوتا FJ کروز

نمای عقب تویوتا FJ کروز نیز مانند دیگر بخش‌ها از طرحی نسبتاً ساده پیروی کرده است. زاپاس‌بند این خودرو، که در مرکز درِ صندوق تعبیه شده است، باعث شده چهره ساده آن کمی متفاوت به‌نظر برسد و بیش‌تر مورد توجه آفرودرها قرار بگیرد. همچنین استفاده از سپرهای کوتاه در این خودرو یکی دیگر از نکات مثبت در بالا بردن راندمان آفرودی است که زاویه ورود و خروج مناسبی را برای این شاسی‌بلند ژاپنی رقم زده است.

تویوتا FJ کروز

البته باید به این موضوع اشاره کرد که محبوبیت FJ کروز باعث شده طی سال‌های گذشته قطعات افترمارکتی فراوانی برای آن وارد بازار شود. به همین منظور خودروی موردنظر در این مقاله نیز دارای قطعات بسیاری است که در نمای ظاهری نیز می‌توان به چراغ‌های اسپرت، لایت‌بار، اسنورکل، وینچ، بچه‌گلگیرهای فایبرگلاسی، رینگ‌های اسپرت آفرودی، رکاب، باربند و سپرهای فلزی اشاره کرد.

تویوتا FJ کروز

کابین ساده با کاربری آسان

فلسفه وجودی تویوتا FJ کروز شاسی‌بلندی با قابلیت آفرودی بالاست که تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی خارج جاده‌ای را در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد. از همین رو نباید انتظار فضایی مجلل و راحت را از کابین آن داشت. به همین دلیل با ورود به کابین تویوتا FJ کروز با فضایی بسیار ساده مواجه خواهید شد که ممکن است در همان ابتدا موجب دلسردی شود. فرم کلی طراحی داشبورد و المان‌های فضای کابین از محصولی همچون هامر H2 الهام گرفته که برای بسیاری از طرف‌داران نشان تجاری تویوتا امری ناخوشایند به‌شمار می‌رود. با این حال، عدم تعدد کلیدهای دیجیتالی و عدم استفاده از نمایشگر لمسی در این خودرو باعث شده حس مکانیکال بیش‌تری به راننده و سرنشینان القا شود و این دقیقاً همان چیزی است که آفرودرهای حرفه‌ای به‌دنبال آن هستند، زیرا بسیاری از افراد خبره و حرفه‌ای در این زمینه معتقدند هر چه سیستم‌های الکترونیکی در خودروهای آفرودی بیش‌تر شود لذت تجربه رانندگی خارج جاده‌ای نیز به همان میزان کاهش می‌یابد.

تویوتا FJ کروز

کابین خودرو مورد نظر نیز مانند نمای ظاهری دستخوش تغییراتی از سوی مالک شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تودوزی چرمی با دوخت لوزی قرمزرنگ، کمربندهای قرمز و سقف جیر اشاره کرد. این تغییرات باعث شده فضای کلی کابین این خودرو کمی زیباتر از نمونه استاندارد به‌نظر برسد.

تویوتا FJ کروز

فضای بخش جلوی کابین در این خودرو بسیار مناسب و جادار ارزیابی می‌شود، اما در بخش عقب کابین شاهد فضایی کوچک هستیم که ممکن است در سفرهای طولانی‌مدت موجب رنجش سرنشینان، به‌خصوص افراد بزرگ‌سال شود. همچنین پنجره‌های کناریِ بسیار کوچک در بخش عقب، که روی نیم‌درها تعبیه شده است، دید بسیار کمی را برای بخش عقب کابین فراهم می‌کند که این موضوع از معایب فضای درون کابین به‌شمار می‌رود.

تویوتا FJ کروز

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

همان‌طور که گفته شد تویوتا FJ کروز از امکانات رفاهی چندان زیادی برخوردار نبوده و تنها آپشن‌های کاربردی و پایه را به سرنشینان ارائه می‌کند. از جمله امکانات موجود در این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، سیستم صوتی JBL با هشت بلندگو به‌همراه ساب‌ووفر، رادیوی ماهواره‌ای، خروجی‌ ولتاژ AC 120 ولتی، انحراف‌سنج، قطب‌نما، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی هشت‌جهته راننده، صندلی چهارجهته سرنشین جلو، اتصال بلوتوث، قفل دیفرانسیل عقب، کروزکنترل، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، مه‌شکن عقب، غربیلک فرمان چرمی، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، آینه کناری الکتروکرومیک، شیشه‌های ایمنی و ایموبلایزر اشاره کرد.

تویوتا FJ کروز

ویژگی‌های فنی قوای محرکه

کمپانی تویوتا برای مدل FJ کروز تنها یک گزینه پیشرانه را در اختیار خریداران قرار داده است و آن هم همان پیشرانه مطرح و آشنای GR-FE1 است. از همین رو درون سینه FJ کروز یک موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری جا گرفته است که دقیقاً مشابه نمونه‌های مورد استفاده در لندکروزر و پرادوهای ۶ سیلندر است. این موتور قادر است در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه نیرویی معادل ۲۶۰ اسب‌بخار را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور آن ۳۸۰ نیوتن‌متر در ۳۷۰۰ دور در دقیقه است که توسط یک جعبه‌دنده ۵ دنده اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. طبق اعلام رسمی تویوتا، شتاب صفر تا صد کیلومتر این شاسی‌بلند ۱۹۴۸ کیلوگرمی ۷٫۳ تا ۷٫۶ ثانیه اعلام شده است، اما در عمل این غول سنگین‌وزن در زمانی حدود ۸ تا ۸٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تویوتا FJ کروز

تجهیزات ایمنی تویوتا FJ کروزر شامل ۶ عدد کیسه‌هوا شامل کیسه‌هواهای جلو، کناری و پرده‌ای، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش فعال، پشت‌سری‌های فعال و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده هستند. سیستم کنترل کشش مخصوص این خودرو که A-TRAC نام دارد در شرایط لغزنده بودن مسیر چسبندگی بهتری را برای خودرو فراهم می‌کند.

تویوتا FJ کروز

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان تویوتا FJ کروز اولین موردی که توجه را جلب می‌کند کمبود میدان دید از فضای اطراف خودروست. همچنین ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین نیز به این موضوع دامن زده و باعث می‌شود در لحظات ابتدایی تصور درستی از فضای اطراف خودرو نداشته باشید. از سوی دیگر، کمبود دید پشت ستون A از دیگر مواردی است که حتا توسط آینه‌های کناری نیز پوشش داده نمی‌شود. در این مواقع جای خالی سیستم‌های کمک راننده مانند رادار نقطه‌کور و دوربین ۳۶۰ درجه به‌خوبی حس می‌شود.

تویوتا FJ کروز

با این حال، با روشن کردن پیشرانه و شنیدن غرش پیشرانه ۶ سیلندر می‌توان به رانندگی مهیج و لذت‌بخش دل خوش بود و از نبود امکانات رفاهی صرف‌نظر کرد. در همان شروع حرکت گشتاور و توان خروجی بالا به‌خوبی قابل‌لمس بوده و در صوت فشردن پدال گاز تا انتها می‌توان فرو رفتن درون صندلی‌ها را تا حدودی تجربه کرد.

تویوتا FJ کروز

از آن‌جایی که FJ کروز از شاسی مستقل بهره گرفته و دارای فنربندی نسبتاً خشکی است، نمی‌توان انتظار سواری نرم و آرامی را در شهر داشت، اما به‌محض این‌که وارد مسیرهای ناهموار خارج جاده‌ای شوید نظر شما را به خود جلب می‌کند. با این حال، می‌توان گفت FJ کروز برای استفاده شهری و روزانه نیز می‌تواند تاحدودی نیازهای شما را برآورده سازد، اما باید نیم‌نگاهی به مصرف سوخت بالا و غیر اقتصادی آن هم داشته باشید.

تویوتا FJ کروز

نکته قابل‌توجه در این خودرو ترمزهای بسیار قوی آن است که باعث می‌شود اطمینان‌خاطر بیش‌تری برای راننده و سرنشینان ایجاد شود. همچنین سیستم‌های کنترل کشش و قفل دیفرانسیل نیز از دیگر مزایای این خودروست. لازم به ذکر است که FJ کروز در مراکز ایمنی معتبر جهانی، مانند NHTSA، توانسته پنج ستاره ایمنی را به‌صورت تمام و کمال دریافت کند که همین موضوع می‌تواند یکی از برگ برنده‌های این آفرودر ژاپنی محسوب شود.

تویوتا FJ کروز

اما نکته‌ای که درخصوص نمونه‌های موجود در بازار رایج است بروز مشکل در بخش دیفرانسیل خودروست. در واقع بسیاری از نمونه‌های موجود در بازار به‌دلیل عدم مراقبت صحیح و استفاده‌های نادرست در آفرود دچار مشکل در این بخش می‌شوند که یکی از شایع‌ترین علائم وجود مشکل در سیستم دیفرانسیل صدای اضافه هنگام حرکت و به گوش رسیدن صدایی زوزه‌مانند است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از خرید این خودرو با مراجعه به مراکز فنی معتبر تمامی قسمت‌های فنی مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد، زیرا در صورت وجود مشکل در هر یک از بخش‌ها می‌تواند هزینه گزافی را بر دوش مالک تحمیل کند.

تویوتا FJ کروز

نتیجه‌گیری پایانی

در انتها اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی از این شاسی‌بلند ژاپنی داشته باشیم، باید بگوییم FJ کروز می‌تواند در قالب یک شاسی‌بلند دودیفرانسیلِ کم‌استهلاک گزینه‌ای مناسب برای لذت بردن از سفرهای آفرودی به‌شمار رود، اما اگر قصد خرید شاسی‌بلندی جذاب برای استفاده شهری دارید بهتر است از انتخاب این خودرو صرف‌نظر کنید، زیرا FJ سواری چندان آرامی را در شهر ارائه نمی‌کند و تکان‌های نسبتاً شدیدی را به درون کابین منتقل می‌کند. ضمن این‌که کمبود دید در این خودرو در شهرهای شلوغ مانند تهران می‌تواند موجب خستگی و کلافه شدن راننده و سرنشینان شود.

تویوتا FJ کروز

از آن‌جایی که سیستم فنی این خودرو بسیار کم‌استهلاک است احتمال بروز مشکل فنی در آن بسیار پایین است، اما حتماً پیش از خرید نمونه‌های کارکرده باید توسط کارشناسان معتبر بازدید و کارشناسی شود، زیرا درحال‌حاضر قیمت قطعات یدکی این خودرو در بازار بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر، یکی از نکات مثبت در رابطه با این خودرو را می‌توان وجود مراکز فنی معتبر دانست که در زمینه ارائه خدمات به محصولات تویوتا بسیار فعال هستند. ضمن آن‌که، شرکت ایرتویا نیز با توجه به محدودیت‌های فراوان قادر به ارائه سرویس و خدمات در شرایط کنونی خواهد بود.

تویوتا FJ کروز

در انتها بد نیست به وضعیت این خودرو در بازار نیز اشاره کنیم. درحال‌حاضر، قیمت این شاسی‌بلند ژاپنی در بازار حدود ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که بسته به سلامت فنی و ظاهری و همچنین میزان کارکرد خودرو ارزش‌گذاری می‌شود.

تویوتا FJ کروز

پایگاه خبری اسب بخار

۱.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.