همه آن چه از فیات 500 موجود در بازار ایران باید بدانیم

فیات 500 بازار ایران
فیات ۵۰۰ بازار ایران

زمانی که برای اولین بار با فیات ۵۰۰ هاچ بک روبه‌رو می‌شوید، ابعاد بسیار کوچک و جمع و جور این هاچ بک ایتالیایی توجه شما را جلب خواهد کرد. در عین حال، فیات ۵۰۰ را باید امضای این کمپانی ایتالیایی در بازارهای جهانی دانست که تعدادی از آن در بازار ایران حضور دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بعد از تجربه ارزشمند و گران بهای فولکس واگن از احیای مجدد مدل بیتل و موفقیت دوباره آن در بازارهای جهانی، فیات نیز بر آن شد تا محصول ۵۰۰ را، که متعلق به دهه ۵۰ میلادی و با پیشرانه ۴۹۷ سی سی (دلیل نام گذاری این خودرو) بود، بار دیگر و با ظاهری به روز و البته نوستالژیک به تولید برساند که این امر سبب موفقیتی بزرگ برای فیات شد.

فیات ۵۰۰های مدل ۲۰۱۵ که امروز به صورت بسیار انگشت شمار در خیابان‌های شهر می بینیم برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و در طی سال های تولیدش به روزرسانی هایی را در بخش ظاهری و تجهیزات تجربه نمود. خطوط بدنه همانند نسل قبل نرم و شامل انحناهای اروپایی و نوستالژیک اما با استایلی مدرن و جذاب است. چراغ های گرد جلو، جلوپنجره، شکل و طراحی کاپوت و زاویه ستون C در انتهای خودرو، قسمت هایی هستند که خیلی سریع ما را به یاد نسل قبل می اندازند.
در مورد فیات ۵۰۰ باید به جرئت بیان کرد که طراحان این کمپانی توانسته اند نهایت کارایی و زیبایی و حس خوشایند نوستالژی را در حداقل فضا، به شکلی بسیار هنرمندانه ارائه نمایند و این مورد واقعاً تحسین برانگیز است.

کابین فیات 500 بازار ایران
کابین فیات ۵۰۰ بازار ایران

سری به کابین فیات ۵۰۰ بزنیم

با باز کردن درهای نسبتاً بزرگ خودرو قطعاً از دیدن فضایی جادار (نسبت به ابعاد بدنه) و ۴ نفره شگفت زده خواهید شد.
داشبورد خودرو در عین سادگی به طرز عجیبی جذاب و دارای پیوندهای عمیقی با نسل قبل فیات ۵۰۰ است و خوشبختانه هیچ خبری از مانیتورهای بزرگ و پنل های لمسی درون این خودروی نوستالژیک و خاطره انگیز نیست.

ترکیب رنگ های متنوع و قابل انتخاب داشبورد، سانروف بسیار زیبای خودرو که باعث هرچه دلباز تر شدن فضای کابین شده است، جانمایی متفاوت اهرم تعویض دنده‌ و صفحه آمپر کلاسیک و دایره ای شکل که در برخی مدل ها به سرعت سنج دیجیتال مجهز است، بی شک از جذاب ترین و جالب توجه ترین بخش های طراحی داخلی محسوب می‌شوند.

ویژگی های فنی فیات ۵۰۰ در ایران

قلب تپنده فیات ۵۰۰  نیز مانند خودش کوچک و کم حجم است. این پیشرانه با حجم ۱۲۴۲ سی سی و حداکثر قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتن متر، جثه کوچک ۸۶۵ کیلوگرمی فیات را به حرکت در می‌آورد و نکته جالب آن که این خودرو چندان تنبل و کند احساس نمی‌شود. مصرف سوخت ترکیبی فیات ۵۰۰ عدد بسیار خوب ۴.۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که البته با توجه به پیشرانه و جثه خودرو، جز این نیز انتظار نمی‌رفت.
نکته منفی فیات را در بحث فنی باید گیربکس عجیب این خودرو دانست. جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک فیات حالت P ندارد و در شیب های سربالایی یا سرپایینی نبودن این حالت هنگام پارک یا حرکت مجدد، آزاردهنده است. در اصل مکانیز انتقال قدرت AMT در این هاچ بک ایتالیایی استفاده شده است. در کل، فیات ۵۰۰ جدید را می‌توان جانشینی شایسته برای پدر دانست که در بازارهای جهانی در حد و اندازه خود موفق ظاهر شد، اما در ایران به دلیل عدم شناخت اکثریت مردم از نسل اول این خودرو و همچنین علاقه ایرانی ها به خودروهای نسبتاً بزرگ با حجم موتورهای بالا، عرضه و تبلیغات بد و همچنین قیمت گذاری بالا در زمان عرضه، هرگز نتوانست به جایگاه واقعی خودش دست یابد.
این روزها این کوچولوی دوست داشتنی و دلفریب در نمونه های سالم و کم‌کارکرد قیمت های بسیار بسیار عجیبی بالغ بر ۷۵۰ میلیون تومان را در بازار تجربه می‌کند و خرید و فروشی به شدت محدود دارد و برای خرید آن علاوه بر داشتن حداقل یک یا دو خودروی دیگر در پارکینگ منزل تان و نیز سرمایه ای هنگفت، بی شک باید از عاشقان بی چون و چرای صنعت خودرو و محصولات خاص و بی بدیل این صنعت همچون همین ایتالیایی دلربا باشید. در آخر، به افرادی که خواهان خرید این خودرو هستند توصیه می شود برای تکمیل این کلکسیون جذاب، حتماً یک موتورسیکلت وسپا نیز داشته باشند.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

۲.۳ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.