یانگ وانگ؛ برند جدید بی وای دی با شاسی بلند می آید

یانگ وانگ بی وای دی
یانگ وانگ بی وای دی

یانگ وانگ نام برند جدید بی وای دی است که به تازگی توسط این کمپانی معرفی شده است و اولین محصول آن به زودی رونمایی می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یانگ وانگ (Yangwang/ تلفظ چینی: یوانوا) نام نشان زیرمجموعه جدید بی وای دی است که به تازگی معرفی شده است و اولین خودروی تحت این نشان با نام R1 در کلاس شاسی بلند به زودی رونمایی می شود. نام و لوگوی این نشان از کتیبه های باستانی و قدیمی چین گرفته شده است و اشاره به الکتریسیته در زبان چینی دارد. این نشان قرار است تولید خودروهای برقی لوکس و پرمیوم را انجام دهد و طبق اعلام بی وای دی، قیمت محصولات این نشان در بازه ۱۱۰ تا ۲۰۶ هزار دلار خواهد بود که برای یک خودرو چینی قیمت بسیار بالایی به حساب می آید.

بی وای دی و زیرمجموعه هایش

یانگ وانگ بی وای دی
یانگ وانگ بی وای دی

کمپانی بی وای دی از معدود کمپانی های قدَر چینی است که زیرمجموعه های چندان زیادی ندارد. در حال حاضر، بی وای دی زیرمجموعه هایی با نام های سری Dynasty، سری اوشن و دنزا دارد. نکته جالب این است که جز برند دنزا، که نشانی مشترک با مرسدس بنز است، باقی زیرمجموعه ها کاملاً در مالکیت بی وای دی قرار دارند و این کمپانی هیچ شراکتی با دیگر کمپانی ها برای برندهای زیرمجموعه اش ندارد. برند جدید یانگ وانگ هم از این قاعده مستثنا نیست و تمام سرمایه گذاری آن توسط خود بی وای دی انجام شده است. این در حالی است که باقی چینی ها معمولاً در برندهای تولیدی خود قراردادهای همکاری مشترک و سهم های مختلفی دارند، اما بی وای دی مسیری متفاوت از دیگر چینی ها در پیش گرفته و همین موضوع باعث شده است بی وای دی یکی از ارزشمندترین خودروسازهای چینی باشد و در فهرست ارزشمندترین کمپانی های خودرو نیز نام این کمپانی دیده شود.

شاسی بلند R1؛ اولین مدل

یانگ وانگ بی وای دی
یانگ وانگ بی وای دی

تصاویر جاسوسی‌ای که در چند ماه اخیر در رسانه های چینی منتشر شده بود نشان می داد بی وای دی در حال تست یک شاسی بلند نسبتاً بزرگ است. این خودرو که در کلاس SUV قرار می گیرد قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید شود و حتا رندرهایی هم از آن در رسانه های چینی منتشر شد که نشان می داد احتمالاً در این شاسی بلند با یک طراحی مدرن و متفاوت طرف هستیم. شاسی بلند R1 قرار است در دو نسخه تمام برقی و پلاگین هیبرید به بازار بیاید و در قوی ترین نسخه آن نهایت قدرت ۶۵۰ اسب بخار را خواهیم داشت. علاوه بر این، سیستم چهار چرخ محرک و فرمان پذیری مستقل چرخ ها هم در این خودرو به کار رفته است تا قابلیت هایی مثل حرکت خرچنگی در هامر برقی و قدرت مانور ۳۶۰ درجه G کلاس برقی را در این شاسی بلند چینی داشته باشیم. همان طور که خواندید با یک شاسی بلند متفاوت و قدرتمند طرف هستیم، پس تعجبی ندارد که بی وای دی قیمت پایه ۱۱۱ هزار دلاری را برای این خودرو در نظر گرفته است.

روند بازار چین در ماه های اخیر به گونه ای بوده است که مشتریان جوان بیش تر به سمت خرید شاسی بلندهای بزرگ تر رفته اند و علاوه بر آن، علاقه به SUVها در این بازار رو به افزایش است. این موضوع مختص به رده خاصی از بازار نیست و تمام رده های قیمتی (و حتا برقی ها) را شامل می شود. بی وای دی با معرفی برند یانگ وانگ و مدل R1 بازار هدف شاسی بلندهای برقی پرمیوم با قابلیت های آفرودی را در نظر دارد. بازاری که نه تنها در چین بلکه در تمام بازارهای دیگر (به خصوص بازارهای توسعه یافته) در حال رونق گرفتن است. در سالی که گذشت، بی وای دی توانست رکوردهای خوبی را در زمینه فروش خودروهای برقی ثبت کند و به نظر می رسد با اضافه شدن برند جدید یانگ وانگ، در سال آینده هم این روند رو به رشد را از این کمپانی شاهد باشیم.

نشان بی وای دی از جمله نشان های ارزشمند چینی بود که با کارمانیا به ایران آمد، اما با اعمال تحریم ها پس از کنار رفتن برجام، این نشان ایران را ترک کرد. کارشناسان خودرو معتقدند اگر شرایطی مهیا می شد که بی وای دی در ایران به فعالیت خود ادامه می داد، زمینه برقی سازی خودروها در کشور ما راحت تر انجام می شد و تکنولوژی این شرکت می توانست در این زمینه به ساخت زیرساخت ها کمک کند. در حال حاضر هم به نظر می رسد بهترین گزینه چینی برای برقی سازی خودروها و استفاده از دانش باتری های خودرو بی وای دی باشد که البته در حال حاضر امکان همکاری با آن میسر نیست.

۴.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.