بایک BJ90؛ مرسدس بنز G کلاس چینی

بایک BJ90
بایک BJ90

بایک BJ90 یکی از محصولات کمپانی قدیمی و کپی‌کار چینی است که بر پایه مرسدس بنز G کلاس ساخته شده است. خودروی BJ80 بایک در ابتدا به صورت غیرقانونی کپی شده بود، اما پس از لو رفتن قضیه، چینی ها مجوزهای لازم از مرسدس بنز را گرفتند و BJ90 را به طور قانونی کپی کردند.

مدیران 777 مدیران 777

بایک BJ90 را می توان یک کپی از مرسدس بنز G کلاس دانست، زیرا هم پلتفرم مشترکی با G کلاس دارد و هم این که از نظر فنی کاملاً با آن یکی است. کمپانی بایک قبلاً این محصول را فقط برای بخش دولتی می ساخت و مردم عادی و شرکت های خصوصی نمی توانستند بایک BJ90 را خریداری کنند. اما در آخرین خبری که به دست آمده، نسخه شانهی (Shabhe) این خودرو که ارزان تر است، قرار است در دسترس عموم قرار بگیرد و برای هر فردی قابل خرید باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تاریخچه ای کوتاه از کمپانی بایک (BAIC)

بایک BJ90
بایک

کمپانی بایک یکی از قدیمی ترین خودروسازان چینی محسوب می شود که کار خود را از سال ۱۹۵۸ شروع کرده است. با توجه به قدمتی که این کمپانی دارد، در حال حاضر، شرکت های زیادی مانند بیجینگ (Beijing) و فوتون (Foton) تحت نظر او در حال تولید خودرو هستند. بایک در کنار این که محصولات خود را تولید می کند، مانند ایران خودرو و سایپا که محصولات دیگر برندها را نیز سرهم می کنند، محصولات کمپانی های دیگر مانند مرسدس بنز و هیوندای را نیز مونتاژ می کند. به این ترتیب، می توان فهمید که کمپانی بزرگی است و با توجه به شرکایش خودروهای معقولی تولید می کند.

بایک BJ90

BJ90 یک خودروی ترکیبی است، زیرا طراحی ظاهری آن براساس کانسپتی است که کمپانی بایک در سال ۲۰۱۰ معرفی کرده و پلتفرم آن با مرسدس بنز GL کلاس X166 مشترک است. به طور خلاصه می توان گفت که بایک BJ90 ظاهری چینی و باطنی آلمانی دارد. این کمپانی قبل از تولید BJ90، خودروی BJ80 را معرفی کرده بود که به صورت غیرقانونی از بنز کپی شده بود. پس از رسوایی به وجودآمده، این کمپانی تصمیم گرفت سرقت خود را قانونی کند و مجوزهای لازم برای کپی کاری را داشته باشد. از این رو، BJ90 را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد و آن را با قیمت ۱۸۵ هزار دلار، اول به شرکت های دولتی و سپس در سال ۲۰۱۹ به شرکت های خصوصی فروخت.

اما در آخرین خبری که به دست آمده است، بایک BJ90 نسخه شانهی، تولیدش شروع شده و قرار است با قیمتی در حدود ۷۰ هزار دلار در اختیار مردم عادی چین قرار گیرد. 

مشخصات ظاهری بایک BJ90 نسخه شانهی

همان طور که پیش تر آمده است، کانسپت این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود و سال ۲۰۱۵ برای اولین به تولید رسید، بنابراین نمی توان از بایک BJ90 انتظار یک ظاهر جذاب و به‌روز را داشت.

در قسمت جلوی خودرو یک جلوپنجره کرومی دراز و لاغر وجود دارد که قدیمی محسوب می شود و در عقب خودرو هم شاهد چراغ های مستطیل شکل ساده ای هستیم که کمی بر روی گلگیر ادامه دار شده اند.

مشخصات داخل کابین بایک BJ90 نسخه شانهی

کابین بایک BJ90

طراحی سال ۲۰۱۵ این خودرو منحصر به بیرونش نیست و در درون کابین هم با یک تریم نسبتاً قدیمی و بسیار شبیه به بنز GL کلاس روبه‌رو هستیم. برای مثال، یک مولتی مدیای بزرگ اما با تکنولوژی از مدافتاده بر روی داشبورد این خودرو می بینیم و در کنار آن تعدادی دکمه وجود دارد که با آن ها می توان سیستم تهویه و دیگر آپشن های خودرو را تنظیم کرد. این درحالی است که خودروهای روز دنیا از یک صفحه لمسی بزرگ و به‌روز برای کنترل بخش های مختلف خودرو استفاده می کنند و بیش تر دکمه ها از درون کابین حذف شده اند.

در این خودرو حتا تغییر وضعیت گیربکس هم مانند بنز، لیور ندارد و با دسته ای که کنار غربیلک فرمان قرار می گیرد انجام می شود.

کابین بایک BJ90

مشخصات فنی بایک BJ90 نسخه شانهی

همان طور که می دانیم BJ90 یک کپی از بنز GL است، از این رو، نیاز است موتوری قوی زیر کاپوتش قرار بگیرد و همین طور هم است. BJ90 برای حرکت از پیشرانه مرسدس بنز با کد M276 استفاده می کند. این موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر است که با توربوشارژر پرخوران شده و می تواند ۳۳۳ اسب بخار توان و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۹ سرعته AT منتقل کند.

پیشرانه بایک BJ90

پیش بینی بازار BJ90

با وجود این که قیمت BJ90 نسخه شانهی بسیار کم تر شده و قرار است با حدود ۷۰ هزار دلار در چین به فروش برسد، اما باز هم نمی توان بازار خوبی برایش پیش بینی کرد، زیرا طراحی ظاهری و داخل کابین، پلتفرم و پیشرانه اش بسیار قدیمی اند و با وجود کاهش قیمتش اما باز هم خودروی گرانی محسوب می شود.

منبع: carnewschina.com

مشخصات ظاهری بایک BJ90 نسخه شانهی چیست؟

کانسپت این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود و سال ۲۰۱۵ برای اولین به تولید رسید. بنابراین نمی توان از بایک BJ90 انتظار یک ظاهر جذاب و به‌روز را داشت. در قسمت جلوی خودرو یک جلوپنجره کرومی دراز و لاغر وجود دارد که قدیمی محسوب می شود و در عقب خودرو هم شاهد چراغ های مستطیل شکل ساده ای هستیم که کمی بر روی گلگیر ادامه دار شده اند.

مشخصات داخل کابین بایک BJ90 نسخه شانهی چیست؟

یک مولتی مدیای بزرگ اما با تکنولوژی از مدافتاده بر روی داشبورد این خودرو می بینیم و در کنار آن تعدادی دکمه هست که با آن ها می توان سیستم تهویه و دیگر آپشن های خودرو را تنظیم کرد. این درحالی است که خودروهای روز دنیا از یک صفحه لمسی بزرگ و بروز برای کنترل بخش های مختلف خودرو استفاده می کنند.

مشخصات فنی بایک BJ90 نسخه شانهی چیست؟

این خودرو برای حرکت از پیشرانه مرسدس بنز با کد M276 استفاده می کند. این موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر است که با توربوشارژر پرخوران شده و می تواند ۳۳۳ اسب بخار توان و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۹ سرعته AT منتقل کند.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.