همه چیز در مورد نسخه های مختلف گرند ویتارا در ایران

سوزوکی گرندویتارا

«سوزوکی گرند ویتارا» نامی است که از میانه های دهه هشتاد به تدریج در ایران شنیده می شد. «سوزوکی» که پیش از آن هیچ گاه حضوری جدی در صنعت و بازار خودروی ایران نداشت و بیش تر با موتورسیکلت های قدرتمندش در بین ایرانی ها شناخته شده بود، به واسطه عقد قرارداد مونتاژ گرند ویتارا با شرکت «ایران خودرو»، یک باره پا به بازار بکر کشورمان گذاشت و در آن زمان با توجه به کمبود خودروهای کراس اوور و عطش بازار نسبت به این کلاس از خودروها، در وهله اول، با موفقیت زیادی روبه‌رو شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

عرضه گرند ویتارا از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت ایران خودروی خراسان کلید خورد و به مدت ۱۲ سال ادامه یافت. البته مدل های اولیه به طور کامل وارداتی بودند و از سال ۱۳۸۸ سوزوکی مجوز تولید را به ایران خودرو داد. هر چند سوزوکی برنامه عرضه محصولات دیگری را هم با مشارکت ایران خودرو در سر می پروراند، اما تحریم های پی در پی غرب علیه کشورمان این فرصت را از بین برد. پس از گرند ویتارا، «کیزاشی» تنها محصول جدید سوزوکی در ایران بود که عرضه آن هم به دلیل واردات محدود و بازاریابی ضعیف، به شکستی سنگین منجر شد. اکنون سال ها از حضور گرند ویتارا در بازار ایران می گذرد و با وجود نشستن گرد پیری بر چهره آن همچنان به عنوان یک کراس اوور نسبتاً باکیفیت ژاپنی با قابلیت های آفرودی مناسب، مورد توجه قشر خاصی از مشتریان قرار دارد. در این مقاله به بررسی جامع انواع مدل ها و تیپ های گرند ویتارا در بازار می پردازیم.

حتما ببینید: ویدیو: آنرود و آفرود سوزوکی گرند ویتارا و هیوندا توسان ix۳۵

مختصری از تاریخچه خودرو

نخستین چیزی که درباره این خودرو باید بدانید، این که گرند ویتارا با «ویتارا» تفاوت دارد. در واقع، اساساً این دو محصولاتی متفاوت از یکدیگرند و هر کدام جایگاه مخصوص به خود را در سبد محصولات شرکت سوزوکی دارند. ویتارا کراس اووری شهری با ابعاد جمع و جور است که در فاصله سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ به تولید می رسید. در سال ۲۰۱۵ سوزوکی تصمیم به احیای این مدل گرفت و بار دیگر آن را با طراحی جدید و تحول یافته معرفی کرد. «ویتارا ۲۰۱۵» همان خودرویی بود که بسیاری از رسانه های داخلی به اشتباه از آن به عنوان نسل جدید «گرند ویتارا» یاد کردند! در حالی که، این خودرو هویت و جایگاهی متمایز از گرند ویتارا دارد و نسل جدید گرند ویتارا در واقع همان فیس لیفتی است که ایران خودرو هم آن را در سال های آخر همکاری با سوزوکی به خط تولید خودش آورد. البته ایران خودرو هم در دوران برجام تصمیم داشت « ویتارا ۲۰۱۵» را به بازار ایران بیاورد و نمونه هایی از این خودرو جهت تست های فنی وارد کشور شدند، اما درنهایت این پروژه بی حاصل ماند.

اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟

حتما بخوانید: مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل

پیدایش گرند ویتارا به سال ۱۹۹۸ باز می گردد. این خودرو از همان اول هم ویژگی های آفرودی بیش تری نسبت به ویتارا داشت. تولید نسل اولش تا سال ۲۰۰۶ ادامه یافت، اما نسل دوم، با طراحی نوین و امروزی، از سال ۲۰۰۵ به بازار جهانی آمد. همان نسلی که در ایران ما هم حضور دارد و سوزوکی تنها با یک فیس لیفت جزئی، همچنان با اعتماد به نفسی بالا آن را در کشورهای مختلف عرضه می کند! البته تولید آن در خاک ژاپن متوقف شده است و سوزوکی از طریق خطوط تولید شریک های خود در سراسر جهان تولید و عرضه این محصول را دنبال می کند. ناگفته نماند که این نسل از گرند ویتارا در کنارِ نمونه پنج‌در، یک نسخه سه‌در هم دارد که فقط در بازارهای استرالیا، نیوزلند، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای خاورمیانه عرضه می شود. به نظر می رسد که جای این مدل در بازار کشور ما به شدت خالی است، زیرا تجربه نشان داده که خریداران ایرانی علاقه زیادی به کراس اوورهای آفرودی سه‌در دارند، از نمونه های آن هم می توان به «تویوتا پرادو» سه‌در و «میتسوبیشی پاجرو» سه‌در اشاره کرد.

۲٫۰ لیتری دنده ای و اتوماتیک (کلاس ۱ و کلاس ۳)

از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ گرند ویتارا با پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی ۴ سیلندر در ایران خودرو خراسان به تولید می رسید. از همان ابتدا، بسیاری از افراد نسبت به نصب این پیشرانه بر روی گرند ویتارا انتقاد داشتند. البته وجود پیشرانه های قوی تر در رقبا هم بی تأثیر نبود. به گونه ای که در آن سال ها، نسل اول «هیوندای توسان» و «کیا اسپورتیج»، به عنوان رقبای مستقیم سوزوکی گرند ویتارا در بازار ایران، هر دو با پیشرانه های قدرتمند ۶ سیلندر عرضه می شدند. بنابراین گرند ویتارا عملاً نمی توانست با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری در مقابل آن ها حرفی برای گفتن داشته باشد. این پیشرانه با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور چندان گزینه دندان گیری برای گرند ویتارای ۱٫۵ تنی نبود. ضعیف بودن موتور ۲٫۰ لیتری گرند ویتارا در مقایسه با رقبا سبب شده بود که این خودرو تا مدت ها در میان مردم به تنبلی در شتاب گیری معروف باشد! ایران خودرو این محصول را با دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته تیپ ترونیک عرضه می کرد.

حتما ببینید: شتاب سوزوکی گرند ویتارا

حجم پیشرانه (سی سی)۲۰۰۰
قدرت (اسب بخار)۱۴۰
گشتاور (نیوتن متر)۱۸۳
محور محرکدودیفرانسیل
جعبه دندهدستی/ اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم)۱۵۰۵ / ۱۵۲۰
شتاب صفر تا صد (ثانیه)۱۲٫۵ / ۱۳٫۶
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۷۵ / ۱۷۰
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)۹٫۱ / ۹٫۴
امکانات رفاهی و ایمنیسنسورهای عقب، ترمز کمکی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ۷ بلندگو، ۲ کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، صندلی های تاشو عقب، گرم کن آینه های کناری، ماساژور صندلی راننده (سفارشی)، روکش پارچه ای صندلی ها، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده.

۲٫۴ لیتری دنده ای و اتوماتیک (کلاس ۵ و کلاس ۸)  

با ادامه سیل انتقادها به سمت گرند ویتارا ۲۰۰۰ سی سی، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت در راستای پاسخ به تقاضای بازار، پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی سوزوکی را برای نصب بر روی گرند ویتارا به ایران بیاورد. این بار هم در سیاست های ایران خودرو برای عرضه این محصول تغییری ایجاد نشد و همچنان گرند ویتارا با دو نوع گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک و در تیپ بندی های مختلف تجهیزاتی قابل خریداری بود. پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی اینک با تولید قدرتی نزدیک به ۱۷۰ اسب بخار، کاملاً برای کراس اووری با ابعاد گرند ویتارا مناسب به نظر می رسید. نکته جالب این که در بحث مصرف سوخت، مدل ۲٫۴ لیتری با وجود برخورداری از موتوری حجیم تر، چندان پرمصرف تر از نمونه ۲٫۰ لیتری نبود! اما تغییرات فنی گرند ویتارا تنها به تعویض موتور ختم نمی شد. این بار، ترمزها هم مورد بازنگری قرار گرفتند و در محور عقب نیز، همچون محور جلو، به شکل دیسکی درآمدند. اما شاید یکی از مهم ترین تغییرات در گرند ویتارا ۲٫۴ لیتری، افزایش تعداد کیسه های هوا باشد. به گونه ای که با اضافه شدن ایربگ های کناری و پرده ای، مجموع کیسه های هوا به ۶ عدد رسید و ایمنی خودرو را افزایش داد. افزون بر موارد گفته شده، شرکت ایران خودرو برای قد علم کردن در برابر رقبای وارداتی، فهرست امکانات گرند ویتارا را هم به روز کرد و موارد جدیدی همچون کروزکنترل را به آن افزود. البته لازم به ذکر است که بسیاری از این آپشن های جدید فقط در تیپ فول یا همان کلاس ۸ به چشم می خورند.

حجم پیشرانه (سی سی)۲۴۰۰
قدرت (اسب بخار)۱۶۹
گشتاور (نیوتن متر)۲۲۷
محور محرکدودیفرانسیل
جعبه دندهدستی/ اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم)۱۵۵۲ / ۱۵۶۷
شتاب صفر تا صد (ثانیه)۱۱٫۷ / ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۵ / ۱۷۵
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)۸٫۹ / ۹٫۷
امکانات رفاهی و ایمنیکروز کنترل (کلاس ۸)، سنسور های عقب، ترمز کمکی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ۷ بلندگو، نمایشگر ۷٫۰ اینچی لمسی DVD Player با حافظه (کلاس ۸)، نمایشگرهای ردیف عقب (کلاس ۸)، دوربین عقب (کلاس ۸)، هندزفری بلوتوث، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ( ۶ کیسه هوا کلاس ۸)، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، صندلی های تاشو عقب، جعبه زیر صندلی جلو (کلاس ۸)، گرم کن صندلی های جلو (کلاس ۸)، ماساژور صندلی راننده، روکش پارچه ای صندلی ها، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده، گرم کن آینه های کناری.

۲٫۴ لیتری فیس لیفت دنده ای و اتوماتیک (کلاس ۹ و کلاس ۱۰)

در سال ۲۰۱۲ سوزوکی سرانجام دریافت که طراحی گرند ویتارا برای این دوران، قدیمی و از مدافتاده شده است. اما این موضوع منجر به خلق نسل جدیدی از گرند ویتارا نشد، بلکه طراحان سوزوکی تنها با ایجاد تغییراتی محافظه کارانه در چهره گرند ویتارا، فیس لیفتی مینور از این کراس اوور را به بازار جهانی معرفی کردند. عمده تغییرات ظاهری در نمای جلو شکل گرفته اند؛ جلوپنجره، اولین المان جدید گرند ویتارای فیس لیفت است که از حالت لانه زنبوری سابق خارج شده و با دو خط مشکی پلاستیکی و یک خط کرومی تزیین شده است. قطعه تغییریافته بعدی را می توان سپر جلو دانست که این بار، خطوط تهاجمی تر و اسپرت تری دارد. یک دیفیوزر به سپر جلو اضافه شده و برای پروژکتورها هم قاب هایی مستقل طراحی کرده اند. ایران خودرو از سال ۱۳۹۵ تولید گرند ویتارای فیس لیفت را آغاز کرد. در ابتدا، این محصول با ظاهری جدید و امکانات قدیمی عرضه می شد که کلاس ۹ نام داشت. اما بعدها، مدلی دیگر با امکانات بیش تر جایگزین آن شد که به کلاس ۱۰ معروف است. مهم ترین آپشن اضافه شده به کلاس ۱۰، سان روف است که گرند ویتارا سال ها از نبود آن در مقابل رقبا رنج می برد. با مشاهده سیر صعودی گرند ویتارا در بخش فنی، ظاهری و آپشن ها می توان گفت این محصول در طی یک دوره ده ساله، تکامل را در ایران تجربه کرد. هر چند این تکامل بسیار دیر اتفاق افتاد و گرند ویتارا را از رقابت با رقبای واقعی خود دور ساخت. با این حال، هیچ کدام از این موارد سبب نمی شوند که ویژگی های فنی مثبت و توانایی های این کراس اوور را انکار کنیم. ایران خودرو نمونه فیس لیفت گرند ویتارا را هم در نسخه دنده ای به تعداد بسیار محدود تولید کرد، اما با توجه به عدم دریافت بازخورد مثبت نسبت به این محصول، زودتر از آن چه تصور می شد آن را کنار گذاشت.

حجم پیشرانه (سی سی)۲۴۰۰
قدرت (اسب بخار)۱۶۹
گشتاور (نیوتن متر)۲۲۷
محور محرکدو دیفرانسیل
جعبه دندهدستی/ اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم)۱۵۵۲ / ۱۵۶۷
شتاب صفر تا صد (ثانیه)۱۱٫۷ / ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۵ / ۱۷۵
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)۸٫۹ / ۹٫۷
امکانات رفاهی و ایمنیکروز کنترل، سنسور های عقب، ترمز کمکی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، روکش چرمی غربیلک فرمان (کلاس ۱۰)، ۷ بلندگو، نمایشگر ۷٫۰ اینچی لمسی DVD Player با حافظه، نمایشگرهای ردیف عقب (کلاس ۱۰)، دوربین عقب، هندزفری بلوتوث، ۶ کیسه هوا، قفل مرکزی لمسی، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، صندلی های تاشو عقب، جعبه زیر صندلی جلو، گرم کن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، روکش پارچه ای صندلی ها (کلاس ۹)، روکش چرمی صندلی ها (کلاس ۱۰)، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده، خروجی برق ۱۲ ولت، گرم کن آینه های کناری، آینه های تاشو برقی (کلاس ۱۰)، سان روف (کلاس ۱۰).

سوزوکی گرند ویتارا چه تیپ هایی دارد؟

گرند ویتارا از سوی ایران خودرو در ۶ کلاس اصلی و با ۲ نوع پیشرانه و ۲ گیربکس متفاوت عرضه شده است. مدل های ۲٫۰ لیتری وارداتی از نوع لو آپشن (تیپ پایه) بودند. مدل های تولید داخل در سه سری عرضه شدند. سری اول با موتور ۲٫۰ لیتری در دو کلاس ۱ و ۳، سری دوم با موتور ۲٫۴ لیتری در دو کلاس ۵ و ۸ و سری سوم با ظاهر فیس لیفت شده در کلاس های ۹ و ۱۰٫

مهم ترین آپشن های سوزوکی گرند ویتارا کلاس ۱۰ چیست؟

کلاس ۱۰ اولین کلاس گرند ویتاراست که سان روف دارد. روکش فرمان و صندلی ها در کلاس ۱۰ به صورت چرمی درآمده است. آینه های کناری کلاس ۱۰ هم از نوع تاشونده برقی راهنمادار هستند. نمایشگرهای لمسی در کلاس ۱۰ به طور استاندارد در جلو و به طور مجزا برای سرنشینان عقب تعبیه شده اند. کلاس ۱۰ به ۶ کیسه هوا مجهز است و برای صندلی های جلو نیز گرم کن در نظر گرفته شده است. کروز کنترل هم در کلاس ۱۰ همچون کلاس ۸ وجود دارد.

تولید سوزوکی گرند ویتارا در ایران چه سالی متوقف شد؟

در سال ۱۳۹۸ به واسطه شدت گرفتن تحریم های اقتصادی علیه ایران، سوزوکی ژاپن همکاری خود با شرکت ایران خودرو را متوقف کرد و از ارسال محموله جدید قطعات گرند ویتارا خودداری نمود.

پایگاه خبری اسب بخار

سپهر عظیمی

سوزوکی گرندویتارا در چند تیپ وارد بازار ایران شده است؟

در حال حاضر گرندویتارا را می توان با پیشرانه دو لیتری و ۲٫۴ لیتری در ایران خریداری کرد. همچنین از نظر ظاهری نسخه سه در، ۴ در معمولی و ۴ در فیس لیفت در بازار یافت می شود. جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ دنده اتوماتیک از جمله مواردی است که تیپ بندی گرندویتاراها را تغییر می دهد. در تیپ مختلف هم سطح امکانات رفاهی و ایمنی متفاوت است. در کل ۸ کلاس فنی برای گرندویتارا در بازار ایران وجود دارد

کامل ترین نسخه سوزوی گرندویتارا کدام است؟

کلاس ۱۰ این خودرو دارای ظاهر فیس لیفت و مجموع امکاناتی بیشتر نسبت به نسخه های دیگر است. این خودرو پیشرانه ۲٫۴ لیتری و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک دارد و امکاناتی نظیر سانروف، گرمکن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای و… در آن دیده می شود.

قدرت پیشرانه های سوزوکی گرندویتارا چقدر است؟

نسخه دو لیتری این شاسی بلند آفرودی ۱۴۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۳ نیوتن متر تولید می کند. همچنین نسخه ۲٫۴ لیتری قدرت ۱۶۹ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر در اختیار راننده می گذارد.

سیستم انتقال قدرت گرندویتارا چه تفاوتی با سایر شاسی بلندهای هم قیمت دارد؟

گرندویتارا دارای سیستم تنظیم وضعیت دیفرانسیل است و در آن کم سبک و سنگین دیده می شود. این قابلیت باعث می شود تا این شاسی بلند ژاپنی در رده SUV ها قرار بگیرد و بر خلاف CUV ها (کراس اوورها)، قابلیت آفرود نیز داشته باشد.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.