معرفی یما T80: کراس اوور جدید بازار ایران

یما T80

پیش تر در معرفی مدل های T60 و T70 برند «یما»، به معرفی این برند و مدل های آن پرداختیم و در این مقاله «یِما T80» را معرفی و بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یما T80 از سال ۲۰۱۷ حضور خود را در بازار چین آغاز کرد؛ یعنی درست پس از این که کمپانی با T70 روند خوبی را تجربه کرده بود و می خواست با این مدل دوباره فروش خوبی داشته باشد، اما به طور کلی این مدل نتوانست انتظارها را برآورده کند و فروش این خودرو از T70 در بازار چین پایین تر بود.

مدیران 777 مدیران 777

بررسی طراحی بدنه در یِما T80

با عرضه مدل “T70″، کمپانی یما فروش متوسط بازار چین را داشت و به دنبال رسیدن به رتبه های بالاتر در فروش بود. در این کلاس نام «هاوال H6» همیشه جزء بهترین ها بود. پس کمپانی یما تصمیم گرفت خودروی جدیدش را براساس الگوی هاوال H6 بسازد. با نگاهی به این خودرو متوجه شباهت زیاد این خودرو به هاوال H6 می شویم. این یعنی یِما دوباره در این مدل هم از یک خودروی چینی دیگر الگوبرداری کرده است. البته در طراحی چراخ های این خودرو شباهت هایی به طراحی «ب ام و» هم دیده می شود.

یما T80

در نمای جلوی خودرو جلوپنجره بزرگی را می بینیم که با خطوط افقی باریک کرومی، شکل جذابی دارد و نشان یما در وسط و به موازات همین خطوط قرار گرفته است. خطوط طراحی در سپر و کاپوت طوری قرار گرفته اند که خودرو عضلانی تر به نظر می رسد. با بررسی خطوط می توان گفت یما T80 در جزییات تفاوت های زیادی را با هاوال H6 دارد، اما شباهت آن ها غیرقابل انکار است. همان طور که گفته شد چراغ ها با الهام از چراغ های ب ام و طراحی شده و چراغ های روز به صورت L در بالای چراغ قرار گرفته است. در پایینِ سپر طرح لانه زنبوری را در دو طرف می بینیم و مه شکن ها در فرورفتگی بالای این طرح لانه زنبوری قرار گرفته است. مشابه مدل های T60 و T70 در این مدل هم قطعات پلاستیکی مشکی را می بینیم که پایین سپر قرار گرفته است و دور تا دور خودرو را می گیرد. قطعات نقره ای رنگ در پایین سپرهای عقب و جلو و در پایین درها، تلفیق رنگ خوبی را با خطوط کرومی کنار پنجره ها و روف رک به وجود آورده است.

یما T80

یما T80 از همان پلتفرمی بهره می برد که در مدل T70 به کار رفته بود و ۴۶۵۰ میلی متر طول، ۱۸۳۵ میلی متر عرض و ۱۷۱۶ میلی متر ارتفاع دارد. این اعداد نشان می دهد که این خودرو ابعاد بزرگ تری را نسبت به T60 و T70 دارد. در نمای کناری این خودرو طراحی ساده را با کم ترین پیچیدگی خطوط می بینیم و جز تقعر در قسمت پایینی درها نکته خاص دیگری دیده نمی شود. طراحی ساده کناری، این خودرو را کاملاً از هاوال H6 متمایز می کند، چراکه در هاوال تعداد و پیچیدگی خطوط بیش تر بود.

در عقب خودرو شباهت های این خودرو با هاوال به حداکثر می رسد و به‌جز برجستگی بیش تر در چراغ های عقب H6، دیگر عناصر طراحی بسیار به هم نزدیک هستند. دو چراغ در عقب با خطی کرومی به هم متصل شده اند و در بالای این خط نشان یما نوشته شده است. دو خروجی اگزوز در دو طرف قسمت نقره ای رنگ سپر قرار گرفته که خروجی سمت چپ فقط جلوه ظاهری دارد و خطوط طراحی عقب طوری در امتداد و موازی با چراغ ها قرار گرفته اند که پلاک در یک فرورفتگی قرار می گیرد. از میان سه کراس اوور یما، که قرار است به بازار ایران بیایند، به نظر می رسد T80 از نظر طراحی نمای بیرونی جذاب ترین مدل این نشان باشد.

بررسی طراحی داخلی و امکانات T80

یما T80

جذابیت طراحی در داخل هم ادامه پیدا می کند و درون خودرو با یک طراحی مدرن، و البته الهام گرفته از خودروهای دیگر، طرف هستیم. خروجی های تهویه شبیه به مدل های مرسدس بنز طراحی شده و تلفیق رنگ ها در طراحی هم از مرسدس الگوبرداری شده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی به وسیله صفحه نمایش لمسی در وسط و در بالای سه خروجی تهویه قرار گرفته است و جلوآمپر، به صورت تمام دیجیتال، اطلاعات خودرو و سفر را در اختیار راننده قرار می دهد. روی فرمان بسیاری از امکانات مثل دسترسی به سیستم صوتی قابل کنترل است و سیستم تهویه اتوماتیک از پایین و در جلو دسته دنده قابل تنظیم است. در طراحی داخلی این خودرو ترکیب رنگ های قهوه ای روشن، مشکی و نقره ای جذابیت خاصی را به داخل خودرو داده است. ترکیبی که در تمام رودری های خودرو رعایت شده و می توان گفت این مدل از نظر طراحی داخلی هم از دیگر مدل های یما جذاب تر است.

یما T80

با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ این خودرو در عقب و قسمت بار، فضای خوبی را داریم و با خواباندن صندلی های عقب، فضای بار بسیار خوبی در خودرو فراهم می شود. از نظر میزان فضای داخلی، یما T80 به عنوان یک کراس اوور پنج نفره فضای قابل قبولی را ارائه می دهد. کامل ترین نمونه یما T80 به امکاناتی مانند سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلوآمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک و… مجهز است. یِما T80 از نظر امکانات و طراحی داخلی، خودروی مناسبی در رده قیمتی خودش ارزیابی می شود و از این نظر می تواند مشتریان زیادی را در بازار ایران به خود جذب کند. البته باید دید این خودرو با چه نسخه و چه آپشن هایی به بازار ایران خواهد آمد.

بررسی پیشرانه یِما T80

مدل T80 در ابتدا با موتور ۱٫۵ لیتری توربو عرضه شد. قدرت این پیشرانه توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ های جلو می رسید، اما در مدل ۲۰۱۸ این خودرو موتور ۲ لیتری توربو را می بینیم که با جعبه دنده دوکلاچه ۶ سرعته هماهنگ می شود. این پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ می‌تواند حداکثر ۲۰۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را در دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تولید کند.

بررسی عملکرد T80 در بازار چین و پیش بینی بازار این خودرو در ایران

یما T80

در اولین سال عرضه این خودرو با توجه به این که دو ماه از سال فروشی برای این مدل وجود نداشت، با فروش ۸۰۶۷ دستگاه، یما T80 در رتبه ۱۶۰ کلاس خود قرار گرفت و به نظر می آمد این خودرو بتواند آمار رو به رشدی را داشته باشد. اما آمار فروش در سال ۲۰۱۸ برای این خودرو نزولی شد و در سال ۲۰۱۹ به حداقل خود رسید. یما با مجموع فروش ۱۶۶۵ دستگاه در سال ۲۰۱۹ رتبه ۴۹۶ را در بازار چین به دست آورد که اصلاً آمار راضی کننده ای برای این کراس اوور نیست. حال به این نتیجه می رسیم که این نشان در تمام مدل هایش در بازار چین فروش جالبی ندارد و شاید دلیل ورود این خودروها به ایران بالا بردن آمار فروش این نشان باشد. اگر قیمت اقتصادی یما را در تمام مدل هایش به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر بگیریم، از نظر ویژگی های دیگر، مدل های این نشان نمره قبولی در بحث فروش حداقل در چین را نگرفته اند.

مثل دیگر مدل های یما، از این خودرو هم مطالبی در سایت های روسی منتشر شده که نشان می دهد این خودرو در بازار این کشور حضور دارد، اما آماری از فروش خارج از چین یما در دسترس نیست. یما T80 در نسخه های مختلف از ۱۰۹ تا ۱۱۶ هزار یوان قیمت گذاری می شود که این یعنی این خودرو در بازار ایران قیمت بالای ۴۰۰ میلیون تومان را خواهد داشت. با توجه به سطح امکانات نسبت به رقیبی مثل تیگو۷ چری، این خودرو قیمت پایین تری را ارائه می دهد، اما در نظر داشته باشید نشان یما نسبت به دیگر نشان های چینی داخل کشور، اصلاً شناخته شده نیست و راه سختی برای بازاریابی و فروش این خودروها در ایران پیشِ روی «ماموت خودرو» است. البته اگر عرضه کننده این خودرو در بحث خدمات پس از فروش عملکرد خوبی داشته باشد، بعید نیست نشان ناشناخته یما با فروش پایین در چین بتواند در ایران فروش خوبی را تجربه کند.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.