معرفی یما T70: کراس اوور جدید بازار ایران

یما T70

پیش تر در خبرها گفتیم که قرار است برند جدیدی یا نام «یِما» پا به بازار ایران بگذارد و در این مقاله به معرفی مدل “T70” این برند می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در مقدمه معرفی یِما T60 به معرفی این نشان پرداختیم و جنبه های مختلف این مدل را بررسی کردیم. اکنون به سراغ T70 می رویم. مدلی که نسبت به T60 و T80 سابقه بیش تری دارد.

مدیران 777 مدیران 777

بررسی طراحی بدنه در یِما T70

یما T70

مدل T70 در سال ۲۰۱۵ برای بازار چین رونمایی شد و تا به حال تغییرات کمی را به خود دیده است. در مطالبی که از این خودرو در فضای مجازی وجود دارد، اغلب به این موضوع اشاره دارند که این خودرو طراحی ترکیبی ای از مدل های مختلف را دارد. با نگاهی به طراحی جلوی خودرو متوجه می شویم طراحی کلی ترکیبی از سه خودروست. خطوط طراحی نمای جلو بسیار شبیه به «فولکس واگن توارگ» است و جلوپنجره الگوی جلوپنجره های «لندروور» را دارد و چراغ های شبیه به «جیپ گرند چروکی» را در T70 می بینیم. یِما در مدل T70 الگوبرداری هوشمندانه تری را نسبت به T60 انجام داده و نمی توان کپی مستقیم را به طراحی T70 نسبت داد.

یما T70

در طراحی سقف و ستون های این خودرو شباهت های زیادی با T60 دیده می شود، اما به عنوان یک کراس اوور متوسط ابعاد بیش تری نسبت به T60 دارد. یِما T70 با ۴۵۵۵ میلی متر طول، ۱۸۳۵ میلی متر عرض و ۱۷۱۵ میلی متر ارتفاع فضای بیش تری را نسبت به T60 ارائه می دهد. در قسمت پایین سپر قطعات مشکی دیده می شود که این قسمت مشکی رنگ در پایین، کنار و عقب خودرو دیده می شود، دقیقاً مشابه آن چه در طراحی T60 دیده می شد. در کنار خودرو خطوط پیچیده ای دیده نمی شود و به غیر از برآمدگی در گلگیرها و تقعر در قسمت پایین درها نکته خاص دیگری دیده نمی شود. رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی به خوبی با خطوط کرومی و نقره ای کناری بدنه و باربند هماهنگ شده است و آینه ها دارای راهنما هستند.

یما T70

در طراحی نمای عقب باز شباهت های زیادی با خودروهای اروپایی می بینیم، اما همان طور که اشاره شد با الگوبرداری چندگانه یِما در این خودرو نمی توان طراحی T70 را به خودروی خاصی نسبت داد. سادگی در طراحی نمای کناری تا طراحی عقب هم ادامه پیدا کرده است. چراغ های عقب برجسته طراحی شده و سپر عقب کمی جلوتر قرار گرفته است، به طوری که در پایین صندوق حالتی به شکل سکو ایجاد شده است. خروجی های اگزوز به صورت گوشه دار و در کناره های قسمت نقره ای رنگ سپر قرار گرفته است. به جز مطالب ذکرشده طراحی این خودرو نکته خاص دیگری ندارد.

بررسی طراحی داخلی و امکانات یِما T70

یما T70

درون یِما T70، درست همانند T60، طراحی با رنگ های مشکی و نقره ای انجام شده که البته تفاوت های زیادی در جزییات دیده می شود. سیستم اطلاعات و سرگرمی با یک صفحه نمایش لمسی در وسط قرار گرفته و خروجی های تهویه وسط در بالای این سیستم قرار دارد. روی داشبورد و در امتداد خروجی تهویه کناری، طرح پیانویی مشکی را می بینیم که حاشیه نقره ای رنگ دارد. دستگیره ها و رودری ها همچنان تلفیق دو رنگ مشکی و نقره ای را دارند. برخلاف یِما T60، در T70 کنترل تهویه از طریق مکانیکی ممکن است و از صفحه لمسی خبری نیست. به طور کلی می توان گفت طراحی داخلی در کمال سادگی انجام شده و نسبتاً خوب ارزیابی می شود.

یما T70

یما این خودرو را با امکانات مختلف عرضه می کند. کامل ترین نمونه به امکاناتی نظیر سنسور نور و باران، ۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب ، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک و… مجهز است.

بررسی پیشرانه یِما T70

یما T70

مدل T70 از سال ۲۰۱۵ تاکنون با پیشرانه های متفاوتی در بازار به فروش رسیده است؛ پیشرانه های ۱٫۵ لیتری توربو و ۱٫۸ لیتری تنفس طبیعی، اما به نظر می رسد با توجه به محدوده قیمتی و رقبا در بازار ایران نسخه ۱٫۸ لیتری توربو و یا ۱٫۵ لیتری توربو برای ایران در نظر گرفته شده باشد. پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو در این خودرو ۱۴۸ اسب بخار دارد و در نسخه ۱٫۸ توربو این عدد ۱۵۸ اسب بخار است. قدرت در این دو پیشرانه توسط جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود و با سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چنداتصاله در عقب، به نظر می رسد هندلینگ قابل قبولی را در این خودرو ببینیم.

بررسی عملکرد T70 در بازار چین و پیش بینی بازار این خودرو در ایران

یما T70

در فضای مجازی اطلاعات این خودرو در وب سایت های چینی و روسی دیده می شود و حتا نشانه هایی از حضور این خودرو در کشور میانمار هم دیده می شود. اما مثل دیگر خودروهای این نشان، بازار اصلی این خودرو محدود به بازار چین می شود. در سال ۲۰۱۵، یعنی سال عرضه اولیه این خودرو، T70 با اقبال نسبتاً خوبی رو به رو شد، به طوری که با فروش ۳۵۳۹۳ دستگاه رتبه ۵۷ را از نظر فروش در بازار چین داشت. این فروش نسبتاً خوب در سال ۲۰۱۶ هم ادامه پیدا کرد، اما آمار از سال ۲۰۱۷ برای T70 کم کم روند نزولی یافت و تا جایی ادامه پیدا کرد که آمار فروش این مدل در سال گذشته عدد ۳۸۱۴ را نشان می دهد. البته باید در نظر گرفت یِما T70 از اولین سال عرضه تا به حال فیس لیفت چندانی را تجربه نکرده و یکی از دلایل این بداقبالی در فروش شاید مربوط به همین موضوع باشد. در نظر داشته باشید یِما T70 خودرویی است که فروش پایینی را در چین تجربه می کند و شاید یِما به دنبال آن است تا با ورود به بازار محدودی همچون ایران باز هم آمارهای بالایی را در فروش این خودرو تجربه کند.

یما T70

باید پذیرفت که یِما T70، برخلاف T60، ظاهر چندان جذابی ندارد و فروش نزولی این خودرو نشان می دهد علاقه چینی ها هم نسبت به این خودرو کم تر شده است. باید دید این خودرو در بازار محدود ایران، که تنوع چندانی را ندارد، چگونه عمل خواهد کرد. T70 با ابعادی بزرگ تر از T60 در نسخه کامل، ۱۶ هزار دلار قیمت دارد. با این تفاسیر قیمت این خودرو در ایران زیر ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. پس باز هم می بینیم یِما در این خودرو هم مثل T60 یک نقطه قوت مهم دارد و آن هم قیمت اقتصادی تر نسبت به رقباست. با وجود رقبایی مثل تیگو ۵ و جک S5 و با در نظر گرفتن قیمت آن ها، یِما T70 می تواند از نظر قیمتی یک رقیب جدی قلمداد شود. البته برندهایی مثل جک و چری حالا سال هاست که در ایران سابقه فروش دارند و در کشورهای دیگر هم جزء برندهای شناخته شده چینی محسوب می شوند. اما یما، به عنوان یک نشان ناشناخته چینی و سابقه نسبتاً ضعیف، بدون شک از این نظر از رقبا عقب تر است.

همان طور که پیش تر اشاره شد نام خودروساز طرف قرارداد با یِما «ماموت خودرو» است؛ شرکتی که یکی از خودروسازان فعال در حوزه محصولات کار و تجاری است که زیرساخت و تجربه خدمات به خودروهای سواری را هم دارد. موفقیت ماموت خودرو با یِما منوط به بازاریابی قوی و ارائه خدمات با سطح بالا به مشتریان است و اگر این خودروساز بتواند در این زمینه ها موفق عمل کند، با توجه به قیمت اقتصادی محصولات یِما، شاید بتواند سهم خوبی را در بازار ایران داشته باشد. البته با توجه به ناشناخته بودن یِما، راه بسیار سختی برای موفقیت در ایران پیشِ رویِ ماموت خودروست. باید دید آیا قیمت پایین تر نسبت به رقبا می تواند باعث شود این خودرو در ایران پرفروش باشد یا خیر.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.