کراس اوورهای «یِما» به ایران آمدند + تصاویر

یما T60

شنیده ها حاکی از آن است که یکی از خودروسازان بخش خصوصی قراردادی را با نشان چینی «یما» (Yema) منعقد کرده و برنامه دارد تا کراس اوورهای این برند را در ایران تولید کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ یما از سال ۱۹۸۰ فعالیت های صنعتی خود را در چین آغاز کرد. با فرا رسیدن سال ۱۹۹۴ این نشان صنعتی در چین پا به عرصه خودروسازی گذاشت و کم کم توانست تا فعالیت های مختلفی را در زمینه محصولاتی با نشان Yema Auto داشته باشد.

مدیران 777 مدیران 777

این خودروساز چینی تا سال ۲۰۱۴ محصولاتی را بر پایه سازه «سوبارو فارستر» تولید می کرد. اما بعد از آن با ارتقا دانش فنی و سرمایه گذاری در تولید فناوری توانست تا پلتفرم های مستقل خود را طراحی کند و کراس اوورهایی را بر وی این سازه ها معرفی نماید. با توجه به قیمت خودروهای یما در بازار چین، محصولات این خودروساز در رده اقتصادی قرار می گیرد و برای همین شاهد بودیم که تا پیش از سال ۲۰۱۵، این نشان تجاری توانسته تا محصولاتی به نسبت پرفروش را تولید کند. با نگاهی به جدول آمار فروش چند سال گذشته کمپانی یما، مشخص است که در برخی سال ها کراس اوورهای این برند در جایگاه ۳۰ محصول پرفروش بازار چین قرار داشته اند.

اما پس از سال ۲۰۱۵، قیمت کراس اوورهای یما تغییر پیدا کرده و حتی به نزدیک ۱۶ هزار دلار هم رسید. با اینکه این قیمت ها همچنان محصولات یما را در رده اقتصادی نگه داشته است، اما باعث شد تا این خودروساز چینی آنچنان جایگاه ویژه ای در میان سایر نشان های چینی نداشته باشد. T60، T70 و T80 کراس اوورهای فعلی نشان Yema Auto هستند که در چند وقت اخیر هیچ گاه در جایگاه ۱۰۰ محصول پرفروش بازار چین قرار نداشته اند و تنها یما T70 در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، نام این نشان تجاری را به فهرست ۱۰۰ خودروی پرتیراژ چین آورده است. با توجه به قیمت بالاتر T70 نسبت به سایر کراس اوورهای یما و از سویی ظاهر نه چندان به روز آن، عرضه آن در بازار ایران ضعیف است و به احتمال زیاد، طرف ایرانی مونتاژ یما T60 و یما T80 را در کشور آغاز خواهد کرد.

شرکت ایرانی طرف قرارداد با یما، یکی از خودروسازان فعال در حوزه محصولات کار و تجاری است که زیرساخت و تجربه خدمات به خودروهای سواری را هم دارد. در شرایط فعلی شریک ایرانی آنچنان تمایل ندارد تا فعالیت های خود را به صورت علنی انجام دهد و برای همین سیاست سکوت خبری و چراغ خاموش را قطعی شدن تولید در پیش گرفته است.

معرفی یما T60:

یما T60 یا «یما بوجون» (Yema Bo Jun) کوچک ترین و اقتصادی ترین کراس اوور این خودروساز چینی است. T60 در جایگاه یک کراس اوور جمع و جور قرار می گیرد و کامل ترین نسخه آن قیمتی نزدیک به ۱۳ هزار دلار دارد. این خودرو با دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتری توربو به بازارهای هدف عرضه می شود. با توجه به سیاست خودروسازان خصوصی مبنی بر عرضه حداکثری محصولات با جعبه دنده اتوماتیک، به احتمال بسیار زیاد حضور یما T60 با نسخه توربو در ایران اتفاق می افتد. البته اگر قرار نباشد تا T60 تنفس طبیعی با جعبه دنده اتوماتیک برای بازار ایران سفارشی سازی شود!

یما T60 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو، ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در اختیار راننده قرار می دهد. جعبه دنده اتوماتیک CVT هم وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلوی ایران کراس اوور چینی دارد. فاصله محوری T60 نزدیک به ۲۵۵۰ میلی متر اعلام می شود و وزن کامل ترین نسخه آن حدود ۱۴۱۰ کیلوگرم است. برای همین می توان گفت که در یک جمع بندی ساده، این کراس اوور شباهت زیادی به سایر رقباب چینی خود دارد.

کمپانی Yema Auto این خودرو را با امکانات مختلف عرضه می کند. کامل ترین نمونه یما T60 به امکاناتی نظیر سنسور نور و باران، ۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلو آمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک و… مجهز است.

معرفی یما T80:

یما T80 را می توان بزرگترین کراس اوور این خودروساز چینی دانست. البته که T80 در بحث سازه و فاصله محوری شباهت زیادی به T70 دارد. این خودرو در کلاس کراس اوورهای متوسط قرار می گیرد و در کامل ترین نمونه قیمتی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار دارد. فاصله محوری ۲۶۶۵ میلی متر نشان می دهد که تا حد قابل قبولی، فضای کابین T80 مناسب است. به گفته کمپانی سازنده، این خودروی چینی وزنی حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم دارد و به پیشرانه دو لیتری توربو مجهز است.

یما T80

یما T80 با پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۴ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر تولید می شود و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلو دارد. البته که کمپانی سازنده نسخه ۱٫۵ لیتری توربو این کراس اوور را هم معرفی کرده است. اما T80 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخار، آنچنان تیراژ بالایی در تولید ندارد. این خودرو در کامل ترین نمونه تولیدی به امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، چرخش چراغ ها در سر پیچ، سنسور نور و باران، صندلی های جلو برقی با گرمکن، استارت دکمه ای، جلو آمپر دیجیتال، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، اتوهلد و… مجهز است.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.