سورن پلاس توربو، اتوماتیک و توربو CNG چه ویژگی هایی دارند؟

ایران خودرو سورن پلاس

گروه صنعتی ایران خودرو چند وقتی است که عرضه «سورن پلاس» را آغاز کرده و در آخرین شرایط فروش فوری خود هم، نمونه پایه این سدان خانوادگی را عرضه نموده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، ایران خودرو در آخرین قیمت گذاری های خود بهای مصوب سورن پلاس را ۱۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است و از روز سه شنبه (۲۰ آبان ۱۳۹۹) به صورت فروش فوری به متقاضیان عرضه می کند. البته که بر اساس قواعد جدید فروش خودرو، بحث قرعه کشی مطرح می شود و ابتدا باید مشتریان فرایند ثبت نام اولیه را طی نمایند.

چندی پیش “ایکوپرس” به عنوان رسانه رسمی گروه صنعتی ایران خودرو اینفوگرافی برای سورن پلاس منتشر کرد و در آن فایل نیز مشخصات نهایی نسخه ارتقا یافته سورن مشخص شد. ایران خودرو می خواهد تا به جای عرضه سورن ELX، نسخه فیس لیفت و جدید این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کند. با توجه به استانداردهای ۸۵گانه اجباری، سورن باید تغییراتی را مطابق با این قوانین تجربه می کرد. برای همین شاهد هستیم ایران خودرو نسخه جدید سورن که مطابق استانداردهای ۸۵گانه است را با نامی جدید و تا حدی ویژگی های به روز شده به بازار معرفی کرده است. اما قرار نیست تا سورن پلاس تنها در یک تیپ به بازار عرضه شود. البته فروش همه نسخه ها در یک زمان انجام نخواهد شد و بدیهی است که به مرور زمان، نسخه های جدید به گروه سورن پلاس اضافه می شود.

سورن پلاس

در این متن به معرفی نسخه های مختلف سورن پلاس می پردازیم:

سورن پلاس تنفس طبیعی:

این تیپ از سورن فیس لیفت، ساده ترین نسخه سورن پلاس است و قیمت گذاری آن نیز انجام شده است. در این خودرو از پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF7 با قدرت ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار استفاده شده و گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی این خودرو می رسد. سورن پلاس تنفس طبیعی نسبت به سورن ELX فعلی ۲۱ تفاوت اصلی و فنی دارد. لازم به ذکر است که این ۲۱ تفاوت در نسخه های کامل تر سورن پلاس هم وجود خواهد داشت.

سورن پلاس تنفس طبیعی در بحث امکانات، ویژگی های زیر را دارد:

دو کیسه هوا

ترمز ABS، EBD و BA

فرمان هیدرولیک

غربیلک فرمان جدید (طرح دنا)

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

چراغ روشنایی روز

سنسور پارک سه گانه عقب

تنظیم ارتفاع چراغ از کابین

تودوزی جدید صندلی و رودری

صندلی های جلوی دستی با پشتی برقی

کامپیوتر سفر ارتقا یافته

نمایشگر جدید روی داشبورد

راهنمای لاین

گرافیک جدید کاسه چراغ های جلو و عقب

جلو پنجره جدید

دستگیره های جدید (مشابه دنا)

شیشه های عقب دودی

رینگ آلومینیومی جدید

لاستیک R15 195/60

تزئینات جدید رودری، غربیلک و داشبورد

دسته دنده جدید

تهویه اتوماتیک

اسپویلر روی درب صندوق

دسته سیم های بهبود یافته

نمد سقف با متریال جدید

سورن پلاس توربو:

سورن پلاس توربو نسخه ای از این خودروی فیس لیفت است که تولید آزمایشی آن آغاز شده و در حال حاضر نمونه اولیه آن با پلاک ملی در اختیار ترابری ایران خودرو است. سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه ریزی آن متحول گردیده است. این خودرو با پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 توان تولید ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلو می رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت بودن عملکرد در این نمونه سورن به مراتب بهتر از سورن توربو فعلی خواهد بود. همچنین قرار است تا بزودی جعبه دنده ۶ سرعته دستی هم برای این خودرو معرفی شود.

آن طور که مشخص است، در سورن پلاس توربو برخی اجزا مانند موکت کفپایی و دوخت دور فرمان، متفاوت از نمونه تنفس طبیعی انتخاب شده است. همچنین در کاسه چراغ های جلو خط کشی قرمز رنگ دیده می شود.

سورن پلاس اتوماتیک (AMT):

سورن پلاس اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF7 با قدرت ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AMT یا نیمه اتوماتیک بر روی آن نصب می شود. این جعبه دنده، نوعی سیستم انتقال قدرت هوشمند به حساب می آید که ساختار عمده آن مشابه به جعبه دنده دستی است و فعالیت کلاچ آن به صورت برقی و اتوماتیک انجام می شود.

سورن پلاس اتوماتیک AMT از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تفاوتی با نسخه های دیگر ندارد و تنها کنسول میانی و جایگاه دسته دنده آن متفاوت از نسخه های دنده ای طراحی شده است. همچنین تغییراتی هم در بخش جلو آمپر و نمایشگر وضعیت دنده ها دیده می شود.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز:

این نسخه از سورن پلاس همچنان در مراحل مهندسی و آزمایش به سر می برد و چند ماهی مانده است تا نسخه نهایی آن آماده عرضه شود. در سورن پلاس توربو دوگانه سوز از پیشرانه TC7 پلاس (EF7 توربو پلاس) استفاده شده و با همان حجم موتور، بازدهی به مراتب بهتری برای سورن پلاس فراهم گردیده است. این پیشرانه به زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه مجهز است که نسبت به EF7 و TC7 معمولی، فناوری بهتری را دارد. سورن پلاس توربو CNG می تواند تا ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ تا ۲۵۰ نیوتن متر تولید کند که به مراتب قدرت بیشتری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو تحویل راننده می دهد.

در این خودرو شاهد هستیم که به خاطر ارتقای فناوری پیشرانه، مصرف بنزین سورن پلاس توربو CNG نسبت به نمونه ۱۵۰ اسب بخار حدود ۱ لیتر کاهش پیدا کرده و از طرفی با اعمال ضرایب تراکم جدید، هماهنگی بیشتری با بنزین های تولیدی دارد. همچنین با ارتقای سامانه خنکاری در سورن پلاس توربو CNG، عملکرد این خودرو در حالت استفاده از گاز طبیعی تایید شده و توانسته تا تست های دوام را پشت سر بگذارد.

یکی از تغییرات ساختاری در سورن پلاس توربو دوگانه سوز نسبت به سایر نسخه های سورن فیس لیفت، تغییر سینی عقب خودرو است. مهندسان ایران خودرو سینی کف این خودرو را تغییر داده اند و مخزن گاز طبیعی ۱۲۰ کیلویی (منظور جرم خالص مخزن است و اشاره ای به حجم جایگیری گاز طبیعی نشده است) را زیر محوطه فضای بار و صندوق عقب قرار داده اند. با این کار فضای صندوق سورن پلاس توربو دوگانه سوز به مراتب بیشتر از حجم صندوق سایر خودروهای دوگانه سوز ایران خودرو است.

یکی دیگر از نکته های قابل توجه در خصوص این نسخه سورن پلاس، عملکرد اصلی آن با سوخت گاز طبیعی است. مهندسان ایران خودرو سورن پلاس توربو دوگانه سوز را به شکلی طراحی کرده اند که راننده بیشترین پیمایش را با گاز طبیعی داشته باشد. با هر بار سوخت گیری کامل مخزن گاز سورن پلاس توربو CNG می تواند نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را پیمود و برای همین حجم باک بنزین این خودرو نسبت به نمونه های تک سوز کاهش پیدا کرده است. به گفته مهندسان این شرکت، در سورن پلاس توربو CNG از باک بنزین ۱۰ یا ۳۰ لیتری استفاده خواهد شد.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز در هر کیلومتر ۱۲۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند که به مراتب کمتر از سایر رقبا است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه TC7 پلاس مطابق با یورو ۵ و یورو ۶ طراحی شده است. سورن پلاس توربو CNG این قابلیت را دارد تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۷ ثانیه ثبت نماید و به سرعت فراتر از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این احتمال وجود دارد که جعبه دنده ۶ سرعته دستی ایران خودرو بر روی سورن پلاس توربو دوگانه سوز نصب شود. البته که فعلا تست های فنی این خودرو با جعبه دنده ۵ سرعته دستی انجام می شود و نمونه اولیه آن، با ظاهر قدیمی آماده تست های جاده ای شده است.

۳.۴ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.