آپشنولوژی: کیا اپتیما جی تی لاین پرآپشن تر است یا رنو تلیسمان E3؟

آپشنولوژی کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تلیسمان
آپشنولوژی کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تلیسمان

کیا اپتیما و رنو تلیسمان، دو نمونه از پرطرف‌دارترین سدان های نیمه لوکس بازار خودروی کشورمان هستند. این دو خودرو رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند و تقریباً در یک بازه زمانی به بازار عرضه شدند.

آریزو 8 آریزو 8

البته اپتیما سابقه بیش تری در بازار ایران دارد و سه نسل حضور در کشور ما را تجربه کرده است. اما تلیسمان فرزندی نوظهور از رنو است که به عنوان جانشین مدل های لتیتود و سفران معرفی شد. البته هر دو مدل لتیتود و سفران هم توسط شرکت نگین خودرو به ایران وارد شده اند، اما هرگز فروش بالایی نداشتند. تلیسمان تمام ناکامی های مدل های پیش از خود را جبران کرد. اپتیما در نسخه جی تی لاین، رقیب مستقیم تلیسمان به شمار می رود. تریم جی تی لاین، نسخه فول آپشن اپتیما محسوب می شود. تلیسمان هم در دو تیپ E2 و E3 روانه بازار شده است.

ما در این مقایسه، تیپ E3 را به عنوان فول ترین نسخه تلیسمان، مقابل اپتیما جی تی لاین قرار داده ایم تا ببینیم کدام خودرو در بحث آپشن بر دیگری برتری دارد.

رفاهی: اختلاف اندک میان دو خودرو

کروز کنترل اپتیما جی تی لاین در نسخه های فول وارداتی از نوع هوشمند است، اما تلیسمان متأسفانه فاقد این آپشن است و از کروز کنترل ساده بهره می برد. سیستم کنترل ایستایی در سربالایی هم در هر دو خودرو تعبیه شده است و رانندگی در مناطق پرشیب را راحت تر می کند. اتوپارک قطعاً یکی از آپشن های جذاب برای خودروهای امروزی است که در هر دو رقیب وجود دارد. سیستم انتخاب حالت رانندگی به راننده این امکان را می دهد که مودهای مختلف راندن را به سبب تغییر در سفتی و نرمی فرمان و محدوده تعویض دور موتور تجربه کند. این سیستم در اپتیما سه حالت نرمال، اکو و اسپرت را دارد، در حالی که، همین سیستم در تلیسمان پنج حالته است. ترمز پارک در خودروهای جدید به صورت برقی درآمده است. تلیسمان و اپتیما هر دو از این سبک ترمز پارک برخوردارند و دیگر اثری از اهرم ترمزدستی در آن ها یافت نمی شود. در این بخش، اپتیما جی تی لاین یک برتری دارد و آن وجود ترمز اضطراری است. البته که تعداد بسیار محدودی اپتیما جی تی لاین با این آپشن به بازار ایران آمده اند. در بخش سیستم های روشنایی، هر دو خودرو امکانات به روزی دارند. چراغ های روز یا دی لایت، طبعاً در هر دو خودرو تعبیه شده اند. سنسور نور یا اتولایت هم که گفتیم در هر دو وجود دارد. تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو در هر دو رقیب به شکل اتوماتیک انجام می گیرد، اما تلیسمان از نور بالای خودکار هم برخوردار است و اپتیما این آپشن را ندارد. در تلیسمان چراغ های مه شکن را برای جلو و عقب در نظر گرفته اند، اما اپتیما در جلو فاقد مه شکن یا پروژکتور است.

چراغ های جلوی اپتیما و تلیسمان در پیچ با چرخاندن فرمان می چرخند، اما چراغ های اپتیما به شست‌وشودهنده هم مجهز شده اند. در حالی که، چراغ های تلیسمان امکان خودشویی ندارند. نوع لامپ های تعبیه شده در چراغ های جلوی این دو خودرو متفاوت است. چراغ های جلوی تلیسمان از نوع گران قیمت تمام LED هستند، در حالی که، کیا برای چراغ های اپتیما از لامپ های بای زنون استفاده کرده است. چراغ های خوش آمدگویی و بدرقه را هم در تلیسمان و هم اپتیما می توان داشت. سیستم نورپردازی داخلی هم در دو خودرو دیده می شود. البته که نور پردازی کابین تلیسمان به واقع جذاب تر است و می توان رنگ نورپردازی آن را به چند حالت مختلف تغییر داد. هم تلیسمان و هم اپتیما از فرمان الکتریکی حساس به سرعت بهره می برند. ستون فرمان هر دو خودرو در ۴ جهت تنظیم می شود و فرمان های آن ها با چرم مصنوعی روکش شده اند. امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان اپتیما فراهم است، اما در تلیسمان، دسته ای جداگانه به عنوان اینترفیس در نظر گرفته اند. پشت فرمان اپتیما که قرار می گیرید، متوجه می شوید که چند برتری ویژه نسبت به تلیسمان دارد. نخست این که فرمان اپتیما به پدال های تعویض دنده مجهز است و حس یک رانندگی اسپرت تر را به شما القا می کند. دوم این که، حافظه فرمان در مدل های فول اپتیما اضافه شده است. سومین مورد، گرم کن فرمان است که در تعداد محدودی از نسخه های فول اپتیما به چشم می خورد.

در بخش سیستم صوتی تقریباً هر کدام از دو خودرو تلاش می کنند که در مقابل هم شاخ و شانه بکشند. اپتیما اول با سیستم ۶۳۰ واتی هارمن کاردون مجهز به آمپلی فایر و ۱۰ بلندگو برای تلیسمان کُری می خواند، اما در ادامه تلیسمان هم با سیستم پخش Bose که ۱۳ بلندگو هم دارد، حسابی از خجالت رقیب کره ای درمی آید. نمایشگر سیستم صوتی اپتیما در حالت فابریک فقط ۵.۰ اینچ است و در صورت سفارش می توان آن را به نمایشگر ۷.۰ اینچی تبدیل کرد، اما یکی از نقاط قوت تلیسمان همین نمایشگر ۸.۷ اینچی عمودی است که ما را به یاد خودروهای شرکت تسلا می اندازد! تلیسمان نویگیشن و هدآپ دیسپلی را دارد و در مقابل، اپتیما هم دوربین های دید جانبی و ۳۶۰ درجه خودش را به رخ می کشد. سیستم ورود بدون کلید و استارتر دکمه ای در هر دو رقیب به چشم می خورند. سیستم تهویه در هر دو خودرو از نوع اتوماتیک دومنطقه ای است. البته تلیسمان سیستم کنترل رطوبت کابین را هم دارد. کانال تهویه عقب هم در هر دو تعبیه شده است. کول باکس یا محفظه خنک نگه دارنده، فقط در تلیسمان وجود دارد. صندلی راننده تلیسمان در ۸ جهت برقی با حافظه تنظیم می شود و به عنوان یک برگ برنده، ماساژور اختصاصی دارد. صندلی سرنشین جلوی تلیسمان هم دارای تنظیمات ۶ جهته برقی است. تنظیمات صندلی راننده اپتیما بیش تر است و در ۱۲ جهت به شکل برقی انجام می شود. صندلی سرنشین اپتیما نیز ۱۰ جهته است. در ضمن، سرنشین جلوی اپتیما هم برخلاف تلیسمان می تواند تنظیمات دلخواه خود را در حافظه، شخصی سازی کند.

گرم کن صندلی در تلیسمان و اپتیما هم برای سرنشینان جلو و هم عقب تدارک دیده شده است. سردکن صندلی هم در هر دو خودرو فقط در اختیار سرنشینان جلو قرار دارد. سیستم ایزوفیکس در صندلی های عقب این خودروها پیش بینی شده است. درِ صندوق عقب اپتیما به صورت برقی باز و بسته می شود، اما تلیسمان فاقد این آپشن است. شاید یکی از امکانات مدرن و نسبتاً جذاب اپتیما جایگاه شارژ بی سیم آن باشد که برای قرار دادن تلفن همراه تعبیه شده است. آینه وسط در هر دو خودرو از نوع الکتروکرومیک است. آینه های کناری این خودروها هم به صورت برقی تا می شوند و گرم کن و حافظه دارند. هم اپتیما و هم تلیسمان از سقف شیشه ای یا پانورامیک بهره می برند. پرده عقب هم برای سرنشینان ردیف عقب این دو خودرو نصب شده است.

ایمنی: شرایط نسبتاً برابر

کیا اپتیما جی تی لاین به ۷ کیسه هوا مجهز است. مجموعه ترمز این خودرو هم با برخورداری از ترمز کمکی و سایر سامانه های ایمنی، بسیار کامل است. رنو تلیسمان یک کیسه هوا کم تر از کیا اپتیما دارد و تعداد ایربگ های آن به ۶ عدد می رسد. سیستم های ترمزگیری رنو تلیسمان هم با کمبود خاصی مواجه نیست. سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری در اپتیما جی تی لاین و تلیسمان E3 نصب شده اند و پایداری این خودروها را تضمین می کنند. البته کیا اپتیما سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) را هم دارد که به بهبود هندلینگ آن کمک می کند. پشت سری های صندلی های هر دو خودرو هم از نوع فعال شونده در تصادف هستند. رادارها در سال های اخیر به دنیای خودروها راه پیدا کرده اند. شاید یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین رادارها در هر خودرو هم رادار نقطه کور باشد که هم تلیسمان و هم اپتیما از آن برخوردارند. اپتیما رادارهای تعویض لاین و تصادف از جلو و عقب را هم در نسخه های فول وارداتی دارد، اما متأسفانه این دو رادار در تلیسمان های واردشده به ایران غیر فعال اند. تلیسمان حتا در خارج از ایران، رادار تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی را هم دارد، اما همچون دو رادار دیگر، امکان استفاده از آن در ایران ممکن نیست. برای کمک به راننده هنگام پارک، سنسورهای مختلفی در سپرهای جلو و عقب خودرو تعبیه می شوند. هم تلیسمان و هم اپتیما، سنسورهای پارک در جلو و عقب را دارند. افزون بر سنسورهای پارک، سنسورهای دیگر هم در این خودروها به چشم می خورند، از جمله سنسور باران، سنسور نور و سنسور پایشگر فشار باد لاستیک ها. هر سه سنسور نام برده هم از قضا بسیار کاربردی هستند و اصلاً جنبه فانتزی ندارند.

آلبوم تصاویر کیا اپتیما JF:

آلبوم تصاویر رنو تلیسمان E3:

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.