مقایسه تفاوت های سایپا سهند با ساینا S

مقایسه تفاوت های سایپا سهند با ساینا S
مقایسه تفاوت های سایپا سهند با ساینا S

سایپا سهند قرار است در سال آینده وارد خیابان ها و جاده های کشور شود. این خودرو در واقع نمونه ای فیس لیفت شده از خانواده X200 سایپا محسوب می شود و به بیانی دیگر می توان آن را نمونه ی ارتقا یافته از ساینا که خود فیس لیفتی از تیبا بود، دانست.

مدیران 777 مدیران 777

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که نخستین بار چهره ی سهند و اطلس از گروه خودروسازی سایپا، برای خبرنگاران حوزه خودرو و مردم، آشکار شد. به دلیل حجم تغییرات سهند نسبت به ساینا و همچنین اطلس نسبت به کوییک، سایپا امید زیادی به موفقیت این دو خودرو در بازار سدان ها و هاچبک کراس های اقتصادی کشور دارد. ما هم در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت های سهند و ساینا S بپردازیم تا ببینیم سدان اصطلاحا جدید سایپایی ها، چه در چنته دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ظاهر سهند، ابعاد و اندازه ها :

سهند از نظر ابعاد و اندازه با ساینا هیچ تفاوتی ندارد و این مورد یعنی عدم تفاوت کلی سهند و ساینا را می توان با نگاهی به نمای جانبی دو خودرو به خوبی دریافت؛ جایی که گلگیر عقب، درها و ستون A و B و C و قوس سقف سهند هیچ تفاوتی با ساینا ندارند.

نمای جلوی سهند نسبت به ساینا S به طور کامل تغییر کرده و جلوپنجره خودرو با لبه کرومی نازک در قسمت پایینی اش که گویی به چراغ های خودرو متصل است، نسبت به ساینا S با آن جلوپنجره کرومی زمخت، پویا تر و شکیل تر جلوه می کند.

همچنین جراغ های جلوی سهند نسبت به ساینا S طراحی شارپ تر و پویا تری دارند. نکته ای که در خصوص سهند آنچنان چنگی به دل نمی زند، خطوط کاپوت خودرو است که دو خط در مرکز کاپوت به سمت جلوپنجره می آیند اما سمت و سوی آن ها و اینکه قرار است به کجا ختم شوند و با کدام ناحیه از دماغه خودرو هارمونی دارند، مشخص نیست!

در نمای جانبی سهند، آینه ها خوشبختانه تغییر کرده اند و از آن حالت خرگوشی و زشت ساینا و ساینا S خارج شده اند. راهنمای روی گلگیر جلو نیز حذف شده و جای خودش را به یک بج پلاستیکی داده است که طراحی به نسبت خوبی دارد.

نمای عقب سهند هم نسبت به ساینا  S، مانند بخش جلویی کاملا دستخوش تغییرات گسترده شده است. چراغ های عقب تغییر کرده اند و گرافیک داخلی آن ها قدری شبیه به رنو تلیسمان شده است. پلاک خودرو هم از قسمت صندوق به سپر منتقل شده است و خوشبختانه دیگر خبری از چراغ ها و سپر ساینا S که مشابه ب ام و سری ۲ بودند، نیست.

بخش داخلی سهند و ساینا  S

صحبت در خصوص بخش داخلی ساینا S که امری بیهوده است چراکه این طراحی را بار ها و بار ها در خودروهایی همچون کوییک، کوییک  S، کوییک  R، ساینا، ساینا S و… دیده اید و دیگر جایی برای نقد و بررسی باقی نمانده است. اما به سراغ سهند برویم. داشبورد و تریم داخلی سهند به کلی تغییر کرده اند و طراحی داخلی خودرو به ویژه در بخش داشبورد خودرو، شبیه به محصولات نسل قبل رنو همچون سیمبل شده است.

تریم رنگی مورد استفاده در داشبورد سهند، مشکی و زرشکی است. هرچند استفاده از تریم دو رنگ، اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، اما دست و دلبازی بیش از حد سایپایی ها در استفاده از رنگ زرشکی، به زیبایی کابین سهند لطمه ی بزرگی وارد کرده است. درواقع طراحان تریم داخلی و رنگ بندی سایپا، دستشان به کم نرفته است و قسمت پایینی داشبورد را هم که می بایست مشکی می بود، به رنگ زرشکی درآورده اند!

کلاستر پشت فرمان هم طرحی مشابه با محصولات ب ام و دارد و حتی می شود گفت که مشابه ام وی ام ایکس ۲۲ نیز هست.

در نهایت هم باید گفت که کنسول مرکزی بین دو صندلی و شکل و شمایل طراحی آن، همچنان مشکلات عمده ای دارد و از لحاظ زیبایی شناختی در سال ۲۰۲۲ میلادی، هیچ جایکاهی را برلی آن نمی توان متصور شد.

در هر حال باید اذعان کرد اگر رنگ قرمز را در کابین سهند نادیده بگیرید، طراحی داشبورد آن و جانمایی مانیتورش و…، به مراتب نسبت به ساینا  S، به روز تر و بهتر جلوه می نماید.

مقایسه امکانات سایپا سهند و ساینا S

شنیده ها حاکی از عرضه سهند در تیپ های متفاوت است. تیپ پایه این خودرو بر اساس گفته های مسئولین شرکت، به لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی با ساینا S تفاوتی نخواهد داشت. اما در نسخه فول آپشن سهند دنده ای شاهد بکارگیری امکاناتی نظیر سانروف، چهار عدد ایربگ، فرمان برقی، تهویه الکتریکی، سنسور و دوربین پارک عقب، تریم چرم داخلی، فرمان مجهز به کلید های کنترل سیستم صوتی، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، دی لایت، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ و… هستیم. همچنین در نمونه اتومات احتمالا کروز کنترل‌، صندلی های جلو برقی و سیستم استارت و ورود بدون کلید نیز به خودرو افزوده شود.

این درحالیست که لیست امکانات ساینا S شامل موارد بسیار ساده ای نظیر سنسور پارک عقب، تهویه الکتریکی، دو عدد ایربگ و… می باشد و همانطور که قابل مشاهده است، امکانات سهند نسبت به ساینا S کاملا متفاوت بوده و حداقل یک سر و گردن بالاتر است.

مقایسه مشخصات فنی سهند و ساینا S :

پیشرانه سهند قرار است موتور M15GSI باشد که می توان آن را نمونه ارتقایافته موتور M15 ساینا S  دانست. موتور M15GSI دارای ویژگی هایی از جمله زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز است که می تواند در توان و گشتاور خروجی موتور تأثیرگذار باشد.

موتور M15 ساینا و ساینا S و همچنین خانواده تیبا و کوییک را می توان نسخه ارتقایافته موتور M13 یا همان پیشرانه پراید دانست که با ایجاد تغییراتی بر روی آن حجمش حدود ۲۰۰ سی سی افزایش یافت و به این ترتیب موتور M15 ساینا متولد شد‌.

موتور M15GSI را می توان ارتقایافته نسخه تنفس طبیعی M15 دانست که در بخش های کلیدی آن تغییراتی صورت گرفته است تا بهینه شود. از تغییرات صورت گرفته برای این موتور می توان به اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا  VVT، اضافه شدن هدرز (Headers)، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد. البته باید گفته شود که تغییر در سیستم جرقه زنی و تزریق سوخت به معنای تغییر کلی مکانیزم آن ها نیست، بلکه در این دو بخش تنها برنامه ریزی و همچنین زمان بندی است که دستخوش تغییر شده است.

این موتور با تغییراتی که روی آن اعمال شده است می تواند ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید نماید که در مقایسه با M15 حدود ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تری تولید می کند.

قیمت سایپا سهند :

شنیده ها و شرایط اقتصادی بازار حاکی از آن است که نسخه فول آپشن سهند در شرکت قیمتی در محدوده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان خواهد داشت.

سوالات متداول :

ساینا S و سهند به لحاظ فنی چه تفاوتی دارند؟

پیشرانه سهند قرار است موتور M15GSI باشد که می توان آن را نمونه ارتقایافته موتور M15 ساینا S دانست.

ساینا S و سهند چه امکاناتی دارند؟

در نسخه فول آپشن سهند دنده ای شاهد بکارگیری امکاناتی نظیر سانروف، چهار عدد ایربگ، فرمان برقی، تهویه الکتریکی، سنسور و دوربین پارک عقب، تریم چرم داخلی، فرمان مجهز به کلید های کنترل سیستم صوتی، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، دی لایت، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ و… هستیم.

سهند با چه قیمتی عرضه خواهد شد؟

شنیده ها و شرایط اقتصادی بازار حاکی از آن است که نسخه فول آپشن سهند در شرکت قیمتی در محدوده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان خواهد داشت.

۳.۸ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.