هیوندای کرتا یا کیا سونت ؛ رویارویی کره‌ای های تازه وارد 

هیوندای کرتا یا کیا سونت
هیوندای کرتا یا کیا سونت

هیوندای کرتا کراس اوور کامپکتی است که در دور جدید واردات میهمان جاده های کشور شده تا بتواند رقابت تنگاتنگی را با پسرعموی خود یعنی کیا سونت در ایران رغم بزند.

آریزو 8 آریزو 8

کراس اوورها در بازار ایران طی سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد به جای خرید یک خودروی سدان خرید یک کراس اوور را ترجیح می دهند. خودروهای کراس اوور به دلیل فضا و البته ارتفاع بیشتر نسبت به خودروهای سدان و قیمت پایین تر از خودروهای شاسی بلند محبوبیت بالایی پیدا کرده و حالا تبدیل به انتخاب اول بسیاری از افراد شده اند. حالا در دور جدید واردات شاهدیم که خودروهای جدیدی مخصوصا در دسته کراس اوور با برندهای معتبری دوباره وارد ایران شده تا بازار را از سردی چند ساله در آورند. 

درباره هیوندای کرتا و کیا سونت

هیوندای کرتا محصولی نسبتا جدید در سبد محصولات این برند خوشنام بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ تنها برای بازار چین معرفی شد. اما رفته رفته این خودروی جمع و جور و خوش ساخت به حدی عملکرد قابل قبولی داشت که توانست در سال ۲۰۱۹ با نسل دوم راهی بازارهای دیگر کشورها شود و جای خود را در میان آنها باز کند. این خودرو توسط شریک دیرینه هیوندای یعنی کرمان موتور به صورت وارداتی با مدل ۲۰۲۳ پا به کشور گذاشته و نگاه های بسیاری را مجذوب خود کرده است. 

کیا سونت نیز این سوی میدان محصولی جدیدتر از خودروی رقیب بوده و برای اولین بار سال ۲۰۲۰ تنها برای بازار هند معرفی شد. سونت پس از اینکه در هند توانست فروش موفقیت آمیزی داشته باشد خیلی زود پایش به دیگر کشورهای در حال توسعه نیز باز شد تا تبدیل به یکی از محصولات نوپای خوش فروش از کیا شود. سونت نیز در دور جدید واردات از جمله گزینه هایی بود که همان ابتدا زمزمه حضورش در بازار ایران شنیده می شد تا اینکه وارداتش توسط کوشا خودرو، نماینده رسمی واردات محصولات کیا موتورز تایید و سرانجام آغاز شد. 

طراحی ظاهری

هیوندای کرتا و کیا سونت از نظر طراحی ظاهری کاملا دو خودروی متفاوت هستند. با اینکه کلاس هر دو یکی بوده و در دسته کراس اوورهای کامپکت قرار دارند اما کرتا طراحی رادیکالی و عجیبی داشته اما سونت کلاسیک بودن و سادگی را الگوی کار خود قرار داده است. باید اقرار کنیم که هر دو خودرو آفریده های جذابی توسط کره‌ای ها هستند که می توانند نگاه ها را به سوی خود مجذوب کنند. 

کرتا از نظر ظاهری کاملا از خط طراحی جدید هیوندای بهره مند شده که نمای جلوی آن میزبان یک جلو پنجره عریض و بزرگ بوده که چراغ های دی لایت را نیز درون خود جای داده است. چراغ ها به سبک بسیاری از محصولات روز به کناره های سپر منتقل شده و بر روی سپر نیز یک ورودی هوای کشیده تعبیه شده است. نمای عقب همچنان از سبک جدید طراحی هیوندای پیروی کرده که در آن چراغ های اصلی به صورت چند تکه با ظاهری عجیب طراحی شده و درب صندوق نیز با خطوط شکسته‌ای همراه شده است. 

کیا سونت اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم محصولی کلاسیک و ساده از کیا محسوب شده که البته خسته کننده نیست. در نمای جلو سونت چراغ‌ های اصلی متصل به جلوپنجره طراحی شده و بر روی سپر خودرو هم چراغ‌ های مه شکن و یک دیفیوزر کرومی قرار گرفته‌اند. در نمای عقب نیز که شاهد ترند این روزهای بازار بوده و آن هم بهم پیوستن چراغ های عقب است. درب صندوق ظاهر ساده تری از رقیب داشته و همچنین سپر عقب هم کاملا با یک دیفیوزر مشکی – کروم همراه شده که چراغ مه شکن و دو طرح خروجی اگزوز را در دل خود جای داده است. 

کابین هیوندای کرتا و کیا سونت

هیوندای کرتا و کیا سونت در بخش کابین با اینکه تفاوت های زیادی دارند اما شباهت هایی هم با یکدیگر دارند که سبب می شود تا نسبت خانوادگی این دو خودرو را بیشتر باور کنیم! در قسمت کابین در هر دو محصول با اینکه تریم جذاب و البته متریال با کیفیتی را شاهدیم اما نبود برخی امکانات پیش پا افتاده خیلی زود ذوقمان را می گیرد! 

کیا سونت در قسمت کابین همچنان همان ظاهر ساده اما جذاب را ادامه داده است. در داشبورد میانی شاهد یکپارچه شدن صفحه نمایش با کلاستر خودرو هستیم که البته در نسخه های وارد شده بخاطر سقف قیمتی محدود خبری از سیستم مالتی مدیای تمام لمسی نیست. پس از آن هم دریچه های مستطیلی تهویه مطبوع کاملا مشابه به کرتا و پنل کنترل تهویه مطبوع که آن هم به صورت تمام لمسی است قرار گرفته‌اند. فضای کابین اما نکته مثبت دیگر این خودرو به حساب می‌آید. با توجه به اینکه کیا سونت در دسته کامپکت کراس اووها قرار دارد فضای درون آن جادار و قابل قبول بوده و سرنشینان خصوصا ردیف عقب با مشکلی از نظر فضا روبرو نخواهند شد. 

هیوندای کرتا نیز در بخش کابین از خط طراحی جدید هیوندای بهره مند شده که در آن بخش کیانی داشبورد ابتدا دریچه های تهویه مطبوع و پس از آن سیستم مالتی مدیا به همراه پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است. همچنان در کرتا متریال به کار رفته در بخش های زیادی از کابین از جنس پلاستیک خشک بوده اما مانند خودروی رقیب کیفیت نسبتا خوبی دارد. تریم دو رنگ کابین دیگر جذابیت کابین هیوندای کرتا بوده که البته در رقیبش نیز به کار رفته است. کرتا مانند سونت یک کراس اوور جمع و جور شهری است اما فضای خوبی در هر دو ردیف آن حکم فرماست که یک نکته مثبت برایش محسوب می شود. 

مشخصات فنی هیوندای کرتا و کیا سونت

در بخش فنی هیوندای کرتا و کیا سونت از یک قلب تپنده یکسان با تکنولوژی مشترک بهره می برند. این قلب تپنده یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ تا ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را داراست. جعبه دنده در هر دو‌ خودرو هم از نوع اتوماتیک CVT است که نیرو را به محور جلو منتقل کرده و خبری از سیستم چهار چرخ محرک در هیچکدام شان نیست. 

سیستم تعلیق در هر دو خودرو یکی بوده که در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع توییست بیم یا همان میله پیچشی است که سواری نسبتا نرمی به دنبال دارد. مصرف سوخت ترکیبی کیا سونت و هیوندای کرتا در محدوده ۶ تا ۷ لیتر بوده که سبب شده تا با دو کراس اوور کامپکت کم مصرف روبرو باشیم. بنابراین با توجه به توضیحات داده شده تفاوتی از نظر فنی و قوای محرکه میان کیا سونت و هیوندای کرتا نیست و هیچ یک مزیت یا عیبی نسبت به دیگری ندارد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات کیا سونت و هیوندای کرتا امکانات مشابهی همچون دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، استارت دکمه ای، جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی، سنسور نور، فناوری LED چراغ ها، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی، سنسور پایش باد تایرها، تهویه دستی، دوربین و سنسور پارک عقب بهره می برند. اما هیوندای کرتا مواردی همچون تریم داخلی پارچه ای و شارژر بی سیم تلفن همراه را داشته اما در مقابل کیا سونت تریم چرم و پارچه را دارد. 

مزایا و معایب هیوندای کرتا

خدمات پس از فروش مناسب 

کیفیت ساخت بالا

استهلاک پایین

قدرت پایین پیشرانه

امکانات کم

قیمت بازار بالا

مزایا و معایب کیا سونت 

طراحی کلاسیک

کیفیت ساخت بالا

استهلاک پایین

آپشن های کم با توجه به قیمت

مشخص نبودن بازار

سوالات متداول

هیوندای کرتا چه مشخصات فنی دارد؟

هیوندای کرتا مجهز پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ تا ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را داراست.

کیا سونت چه مشخصات فنی دارد؟

پیشرانه ۱.۵ لیتری کیا سونت قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت را به همراه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.