تولید نسخه نهایی سایپا شاهین برای تحویل به مشتریان آغاز شد + تصاویر

خط تولید نسخه نهایی سایپا شاهین دنده ای تیپ G
خط تولید نسخه نهایی سایپا شاهین دنده ای تیپ G

روز گذشته در حاشیه مراسم قرعه کشی پیش فروش اخیر سایپا، شرایطی فراهم شد تا خبرنگار اسب بخار گزارشی را از خط تولید شاهین بگیرد و تصاویر نسخه نهایی این خودرو برای تحویل به مشتریان را تهیه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، چند روزی است که تولید سایپا شاهین در نسخه نهایی آغاز شده و خط تولید تهران این خودروساز، تیپ G این سدان را تولید می کند. در حال حاضر خط تولید سایپا شاهین این ظرفیت را دارد تا در هر شیفت کاری ۱۲۰ دستگاه خودرو را به مرحله تجاری برساند و از سویی با توجه به برنامه ریزی های سایپا، دو شیفت کاری برای مونتاژ شاهین در نظر گرفته شده است. البته باید توجه داشت که فعلا این خط تولید با ظرفیت کامل فعالیت نمی کند و در روزهای ابتدایی تا حدودی تیراژ تولید کمتر از سقف تعیین شده است.

حتماً ببینید و بخوانید: ویدیوی تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای تیپ G به همراه نتایج تست نفوذ صدا به کابین و تست شتاب

نقدهای به شاهین شنیده شد

با حضور سایپا شاهین در خط تولید این شرکت و همچنین انجام تست های مختلف از جانب رسانه های گوناگون، برخی نقدها به محصول جدید سایپا وارد شد. به عنوان مثال پایگاه خبری اسب بخار در ویدیوی تست و بررسی سایپا شاهین به نبود کنسول میانی، ترکیب رنگ کابین، نوع تریم داخلی و فناوری پیشرانه انتقاد کرد. بازنشر این نقدها در فضای مجازی نشان داد که بسیاری از مشتریان شاهین هم با این نقدها موافق هستند. البته که سایپا اعلام کرده بود، نسخه های تولید آزمایشی به دست مشتریان نمی رسد و صرفاً جهت آموزش و هماهنگی کارکنان خط تولید ساخته شده اند. حال پس از چند هفته و پیگیری های انجام شده از جانب اسب بخار و سایر رسانه ها، روابط عمومی سایپا اعلام کرده است که این نقدها را به مدیریت و بخش مهندسی شرکت انتقال داده است. در پی این اقدام هم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا دستوری را صادر کرده تا نقدهای وارده به شاهین تیپ G پیگیری شود و در صورت وجود ظرفیت تولید انبوه، برخی ویژگی ها به این سدان جدید اضافه گردد. پس از این دستور شاهد هستیم که با آغاز تولید انبوه شاهین دنده ای، برخی امکانات به این خودرو اضافه شده است. کنسول میانی، تغییر ترکیب رنگ کابین، تریم داخلی چرم و ارتقای کیفیت مونتاژ از ویژگی هایی است که در نسخه تولید انبوه شاهین دیده می شود. از سویی برخی نقدهای دیگر هنوز پا برجاست و مدیران این شرکت می گویند که در صدد رفع آن ها بر آمده اند و با فراهم شدن امکان اضافه شدن برخی ویژگی ها به صورت پایه و انجام تغییرات فنی، شاهین با یک تیپ جدید و با تغییرات مورد نظر پا به بازار خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تولید سایپا شاهین دنده ای تیپ G بدون نمایشگر و دوربین دنده عقب انجام می شود و به نوعی این خودروها در انبار خودروهای ناقص قرار می گیرند. زیرا تامین کننده نمایشگر لمسی شاهین که شرکت کروز است، در بحث تولید این قطعه با تیراژ انبوه کمی با مشکل مواجه شده و چند روزی وقفه را در تولید نمایشگر لمسی جدید برای شاهین تجربه کرده است. برای همین طی روزهای آتی که محموله نمایشگر و دوربین دنده عقب به خط تولید سایپا شاهین برسد، خودروهای مونتاژ شده به این ویژگی نیز مجهز خواهند شد.

نسخه نهایی سایپا شاهین در خط تولید چه ویژگی هایی دارد؟

سایپا شاهین دنده ای تیپ G با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ به تولید انبوه رسیده است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ بوده و ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 بر روی شاهین نصب شده و توان پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند. مهندسان سایپا می گویند که در نسخه های نهایی شاهین، چیدمان موتور تا حدی تغییر کرده و با استفاده از متریال جدید، نفوذ صدا به کابین در دورهای بالا اندکی کاهش داشته است.

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، نسخه نهایی سایپا شاهین با ویژگی های زیر در خط تولید حضور دارد:

دو کیسه هوا SRS

رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی (طرح مشابه به رینگ ساندرو)

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ترمز ABS ، EBD و BAS

چراغ روشنایی روز

سنسور نور

فرمان کمکی برقی

نمایشگر لمسی ۷ اینچی

دوربین عقب

سنسور پارک عقب

استارت دکمه ای

آینه های تاشو برقی

تریم داخلی چرم مصنوعی

غربیلک فرمان چرم با کنترل سیستم صوتی

سامانه مدیریت BCM

سانروف

تهویه اتوماتیک

سنسور باد لاستیک

نمایشگر و راهنمای تعویض دنده GSI

زیر آرنجی ردیف جلو

تریم داخلی مشکی با تزیینات نقره ای

و …

در حال حاضر تولید سایپا شاهین دنده ای تیپ G در رنگ های سفید، مشکی، نوکمدادی، نقره ای، آبی، قهوه ای و نخودی انجام می شود. همچنین قیمت این خودرو نزدیک به ۲۶۷ میلیون تومان توسط شورای رقابت تعیین شده و تا به امروز نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ دعوتنامه این خودرو صادر گردیده است. در پی آغاز تولید انبوه سایپا شاهین دنده ای تیپ G، برخی از مشتریان از سایپا می خواهند تا تنوع رنگ های قابل انتخاب را افزایش دهند و صرفاً دو یا سه رنگ جهت تکمیل فرایند خرید به مشتریان پیشنهاد نشود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.