گزارش ویژه: از بازار قطعات یدکی سوزوکی گرند ویتارا چه خبر؟

سوزوکی گرند ویتارا

برخی خودروها در بازار ایران، جایگاه خاص و قابل احترامی دارند. «سوزوکی گرند ویتارا» بدون شک، یکی از آن هاست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

کراس اووری نیمه آفرودی از دیار ژاپن که از پرفروش ترین و محبوب ترین ساخته های شرکت «سوزوکی» نیز به حساب می آید. در میانه های دهه هشتاد، «ایران خودرو» وارد مذاکره با سوزوکی شد. این اولین باری بود که نام شرکتی غیرفرانسوی در میان شریک های ایران خودرو قرار می گرفت. همکاری سوزوکی و ایران خودرو با عرضه «گرند ویتارا» کلید خورد. گرند ویتارا ابتدا به صورت وارداتی و سپس در نسخه های مونتاژ داخل به بازار آمد. اما برخلاف بیش تر محصولات، ایران خودرویی ها ترجیح دادند مونتاژ گرند ویتارا نه در سایت جاده مخصوص، بلکه در کارخانه خراسان این شرکت انجام پذیرد. گرند ویتارا در اوج واردات خودروهای کره ای به بازار ایران رسید و در ابتدا، حضور قدرتمند رقبا نتوانست فرصت خودنمایی برای محصول سوزوکی فراهم کند. اما به تدریج، این خودرو جای خود را در بازار پیدا کرد و به لطف شبکه خدمات گسترده «ایساکو» و تداوم تولید، مشتریان ثابتی را به خود اختصاص داد. با وجود این که، تولید گرند ویتارا در ایران بیش از یک دهه استمرار داشت، اما درصد بسیار کمی از قطعات این خودرو داخلی سازی شدند. در واقع، می توان گفت بیش از ۹۰ درصد قطعات گرند ویتارا به صورت منفصله CKD به ایران وارد می شد! به این ترتیب، مزیتی برای مالکان آن از جهت تولید در ایران وجود ندارد، چراکه قطعات یدکی گرند ویتارا هم مانند رقبای کره ای و ژاپنی دیگر، کاملاً وارداتی هستند و قیمت آن ها بر مبنای ارز روز محاسبه می شود.

مدیران 777 مدیران 777

به بهانه بررسی بیش تر وضعیت قیمت قطعات، سری به بازار یدکی فروشان سوزوکی زدیم تا بیش تر با هزینه های نگهداری این کراس اوور آشنا شویم. گرند ویتارا با دو پیشرانه ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سی سی روانه بازار شده است. بسیاری از قطعات فنی این دو مدل با یکدیگر مشترک اند، اما به طبع، تفاوت هایی هم میان آن ها وجود دارد.

قطعات فنی

از اهرم تعویض دنده گرند ویتارا ۲۴۰۰ سی سی شروع می کنیم که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. یونیت کمکی گیربکس ویتارا به قیمت فضایی ۹ میلیون تومانی فروخته می شود! واشر سرسیلندر گرند ویتارا ۲۴۰۰ را با بهایی کم تر از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می توان خریداری کرد. تسمه دینام سوزوکی نسبتاً خوش قیمت است و ۵۰۰ هزار تومان می ارزد. فولی سفت کن تسمه دینام هم ۱۷۰ هزار تومان است. سنسور اکسیژن گرند ویتارا ۲۴۰۰ را فراتر از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می کنند. سه راهی آب رادیاتور سوزوکی حدود ۷۵۰ هزار تومان است و سه راهی لوله کلاچ این خودرو هم ۵۰۰ هزار تومان می ارزد. کویل موتور سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۰۰ را در حدود ۱ میلیون تومان می توان تهیه کرد، اما وایر همین کویل برای گرند ویتارا ۲۰۰۰ تنها ۱۰۰ هزار تومان است. کمک فنرهای جلوی گرند ویتارا اگر از نوع تایوانی باشند، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و اگر ساخت ژاپن و اصلی باشند، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر سمت قیمت دارند. رینگ موتور سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ را ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می فروشند و همین قطعه برای ویتارا ۲۰۰۰، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد. دسته موتور عقب ویتارا ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ از نوع تایوانی ۸۵۰ هزار تومان و از سری ژاپنی، بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. لنت ترمز دیسکی عقب ویتارا در دو جنس کره ای و ژاپنی در بازار یافت می شود. جنس کره ای را ۸۰۰ هزار تومان و جنس ژاپنی را ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت می دهند. لنت ترمز دیسکی جلوی ویتارا هم در همین محدوده قیمتی قرار دارد. سنسور میل سوپاپ ویتارا ۲۰۰۰ از نوع اصلی ژاپنی، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می ارزد. شاتون سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ از نوع ژاپنی اصل، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. جعبه فرمان کامل سوزوکی گرند ویتارا، که در هر دو مدل ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سی سی مشترک است، در دو جنس تایوانی و ژاپنی عرضه می شود. جنس تایوانی بین ۸ تا ۹ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که، جنس ژاپنی را تا ۲۰ میلیون تومان هم می فروشند!

ترموستات سوزوکی ویتارا ۲۰۰۰، حدود ۳۵۰ هزار تومان است. البته جنس مرغوب تر این قطعه هم در بازار وجود دارد که ۴۵۰ هزار تومان است. همین قیمت ها برای ترموستات ویتارا ۲۴۰۰ هم صدق می کنند. بوش طبق های بزرگ ویتارا ۲۴۰۰ را کم تر از ۲۰۰ هزار تومان می فروشند. بوش طبق های کوچک آن هم همین طور. بوش طبق های بزرگ و کوچک در مدل های ۲۰۰۰ سی سی نیز از نظر قیمتی، مشابه نسخه ۲۴۰۰ هستند. طبق های جلوی ویتارا در سمت چپ یا راست، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می ارزند. البته این قیمت متعلق به نوع چینی آن هاست و اگر قصد تهیه جنس ژاپنی را داشته باشید، باید فراتر از ۳ میلیون تومان هزینه کنید! میل موج گیر جلو، دیگر قطعه مهم در جلو بندی ویتاراست که آن هم در انواع چینی و ژاپنی، در محدوده ۲۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان یافت می شود. فولی هرزگرد ویتارا ۲۰۰۰ از نوع تایوانی در بازار موجود است که ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. یاتاقان ثابت و متحرک گرند ویتارا ۲۰۰۰ یا ۲۴۰۰، در انواع درجه یک و دو، در دسترس است. جنس درجه دو کم تر از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما جنس درجه یک، تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت می خورد. جالب این جاست که هر دو جنس ساخت کشور ژاپن هستند. فیلتر هوای گرند ویتارا ۲۴۰۰ از نوع وارداتی متفرقه، ۲۳۰ هزار تومان و از نوع شرکتی، ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد. فیلتر هوای گرند ویتارا ۲۰۰۰ هم از نوع تایوانی، ۱۲۰ هزار تومان و از نوع ژاپنی، ۲۰۰ هزار تومان می ارزد. فیلتر روغن گرند ویتارا ۲۴۰۰ را از نوع کره ای و ژاپنی، به ترتیب، ۱۳۰ و ۲۳۰ هزار تومان می فروشند. فیلتر روغن گرند ویتارا ۲۰۰۰ نیز با دو جنس کره ای و ژاپنی، در همین محدوده قیمتی است.

قطعات تزیینی

چراغ های جلوی گرند ویتارا در دو جنس تایوانی و ژاپنی در بازار موجود است. چراغ های تایوانی در هر سمت، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و چراغ های ژاپنی برای هر طرف، بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت می خورند. چراغ های عقب گرند ویتارا را در سه جنس متنوع می توان خریداری کرد. جنس اول، تایوانی درجه دو است که کم تر از ۳ میلیون تومان برای هر چراغ آب می خورد. جنس دوم، تایوانی درجه یک است که حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای هر چراغ قیمت دارد. اما جنس سوم، چراغ های اصلی سوزوکی ژاپن هستند که فراتر از ۵ میلیون تومان به فروش می رسند. پروژکتورهای جلوی سوزوکی گرند ویتارا، از نوع چینی، ۲۰۰ هزار تومان و از جنس ژاپنی، ۴۵۰ هزار تومان می ارزند. شاید جالب باشد بدانید که چراغ راهنمای آینه های کناری گرند ویتارا ۲۴۰۰ به تنهایی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند! شبرنگ های سپر عقب ویتارا هم در هر سمت، ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. فکرش را بکنید! ۴۰۰ هزار تومان برای یک شبرنگ! جلوپنجره کامل گرند ویتارا برای مدل های ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ توسط کشور تایوان تولید می شود و از ۸۵۰ هزار تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. تازه بد نیست بدانید که این جلوپنجره فاقد لوگوی سوزوکی است و آن آرم را هم اگر بخواهید به صورت جداگانه تهیه کنید، می توانید از بین جنس تایوانی و ژاپنی یکی را برگزینید که به ترتیب، ۲۳۰ و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند! آینه های کناری سوزوکی گرند ویتارا بسیار گران قیمت هستند. به گونه ای که برای مدل ۲۰۰۰، این آینه ها حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای نسخه ۲۴۰۰، بین ۳ میلیون و ۳۰۰ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده اند! علت اختلاف قیمت ها در کیفیت جنس و کشور سازنده آن هاست که همچون سایر قطعات گرند ویتارا، ژاپن و تایوان از تأمین کنندگان عمده قطعات این خودرو هستند. لازم به ذکر است که قیمت های اعلام شده برای یک آینه در هر سمت بود و نه جفت آینه با هم!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.