گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو

گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو
« گریس مخصوص کالیپر لوبریک » (LuBrake Caliper Grease) تمامی صداهای آزاردهنده ناشی از لنت های ترمز را حذف می کند. استفاده از این محصول برای سیستم ترمز، در بزرگ ترین شرکت های خودروسازی دنیا الزامی شده است، اما برای اولین بار است که در ایران تولید می شود. پیش از این، فقط نمونه های خارجی این گریس در دسترس بودند. با توربومگ همراه باشید تا آنچه را باید راجع به آن بدانید، برای شما بگوییم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


گریس مخصوص کالیپر لوبریک در ایران

در معتبرترین مؤسسات آزمایشگاهی دنیا، تحقیقات زیادی در خصوص مشکلات سیستم ترمزگیری و عوامل وابسته به آن انجام شده است. چندین سال بود که پس از هر تحقیق و آزمایشی، همه فکر می کردند که مشکلات به پایان رسیده و به زودی از شر صداهای آزاردهنده خلاص می شوند، اما متأسفانه راهکارهای ارائه شده، کارگشا نبود و تحقیقات مجددا ادامه می یافت.
چندی پیش، در چند موسسه تحقیقاتی، آزمایش هایی انجام و مقالاتی ارائه شد. این بار یکی از مقاله های ارائه شده، سر وصدای زیادی به پا کرد. افرادی که مقاله را مطالعه کرده بودند، با اطمینان بیشتری از حل مشکلات مربوط به سیستم ترمزگیری صحبت می کردند و تعداد زیادی از آن ها، مشتاق همکاری با صاحبان این مقاله بودند.
از مهمترین دلایلی که باعث می شد تولیدکنندگان، خواستار همکاری در زمینه اجرایی شدن این مقاله باشند، مقرون به صرفه بودن راهکار ذکر شده در آن بود. در واقع عملی شدن این طرح به هزینه زیادی نیاز نداشت و نحوه مصرف و همچنین آزمون و خطای آن آسان و بی دردسر بود؛ به علاوه، اطلاعات تخصصی ای که مقاله در اختیار کارشناسان قرار می داد، حاکی از این بود که محصول مورد نظر، عملکرد بهتری نسبت به سایر محصولات خواهد داشت. به این ترتیب، گریس مخصوص کالیپر تولید شد و دستور استفاده از آن در بخشنامه تعمیر و نگهداری بزرگ ترین شرکت های خودروساز دنیا قرار گرفت.
پس از تولید گریس مخصوص کالیپر در دنیا و مشخص شدن صحت عملکرد آن، کشورهای زیادی تصمیم به واردات آن گرفتند؛ اما این محافظ سیستم ترمز با قیمت بالایی عرضه می شد. در همین راستا، تولیدکنندگان ایرانی تصمیم گرفتند که گریس مخصوص کالیپر را در داخل کشور تولید کنند. گریس مخصوص کالیپر که نام تجاری آن در ایران، لوبریک است، از مواد اولیه خارجی با تکنولوژی روز و فرمولاسیون تحت لیسانس یکی از برندهای برتر آمریکایی تولید می شود.
گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو

مدیران 777 مدیران 777


عملکرد گریس مخصوص کالیپر لوبریک چگونه است؟

در مقاله نامبرده، منشأ تمام مشکلات سیستم ترمز، از جمله صداهای ناهنجار، ارتعاش همسان دیسک و لنت هنگام ترمزگیری بود. به خاطر داشته باشید که ارتعاش های دیسک ترمز قابل انتقال به لنت، کالیپر و دیگر ادوات سیستم ترمز است. اگر ارتعاش های دیسک با ارتعاش های لنت به صورت تصادفی هم زمان شوند، پدیده «رزونانس» رخ می دهد و صدای جیغ از ترمز شنیده می شود. در مقاله گریس مخصوص کالیپر، مطرح شده بود که ارتعاش های زائد، چطور بر عملکرد سیستم ترمز، تأثیر منفی می گذارد:
ارتعاش و به وجود آمدن چین ناشی از لرزش ها در دیسک ترمز، منجر به کاهش سطح تماس بین دیسک و لنت می شود.
کاهش سطح تماس لنت با دیسک، فشاری مضاعف به بعضی قسمت ها وارد می کند و باعث ایجاد حرارت های موضعی می شود؛ در نتیجه فشار ناموزون، بعضی از بخش هایی دچار خوردگی می شود و بخش هایی سالم می ماند. تولید حرارت های موضعی نیز علاوه بر تغییر شکل لنت ها، موجب داغ شدن بیش از حد پمپ و روغن ترمز می شود.
گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو
نکته: به طور کلی، شنیدن هرگونه صدای غیر متعارف از قسمت های مختلف خودرو، علامت کاهش بازدهی و افزایش استهلاک در خودرو است.
پیشنهاد اصلی مقاله گریس مخصوص کالیپر این بود که یک لایه محافظ در پشت لنت ترمز ایجاد شود. پس از تماس لنت و دیسک و ایجاد لرزش در لنت، با وجود این لایه ی محافظ، ارتعاش های پیش بینی شده حذف خواهند شد.


استفاده از گریس مخصوص کالیپر لوبریک چه فوایدی دارد؟

به گریس مخصوص کالیپر لوبریک، لقب محافظ سیستم ترمز خودرو داده اند، چرا که استفاده از آن موجب کاهش مصرف لنت خودرو، جلوگیری از لبه انداختن دیسک و افزایش عمر دیگر قطعات سیستم ترمز می شود. گریس مخصوص کالیپر لوبریک، ماده ای ضد آب، مقاوم در برابر شستشو و عوامل شیمیایی است؛ خاصیت عدم روان شدگی (بدون نقطه قطره شدن) دارد و در برابر حرارت و فشار، ماهیت آن تغییر نمی کند.
گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو
نکته مهم دیگری که در مورد گریس مخصوص کالیپر لوبریک وجود دارد، افزایش قابل توجه قدرت ترمزگیری است. طبق گفته تولید کننده، استفاده از محافظ لوبریک، گرفتن پدال ترمز را برای راننده خیلی راحت تر از قبل می کند. فواید دیگر استفاده از گریس مخصوص کالیپر لوبریک به شرح زیر است:
محافظت از کالیپر و پیستون ترمز در برابر زنگ زدگی و خوردگی به علت خاصیت گریس گونه ای که دارد.
کاهش لرزش و سوت ناشی از ترمزگیری
افزایش عمر مفید کفشک ترمز
کاهش مصرف لنت که برابر با کاهش آلایندگی محیط زیست است.


نتیجه آزمایش گریس مخصوص کالیپر لوبریک در انجمن SAE

انجمن SAE (جامعه مهندسان خودرو)، یکی از مراجع تست استاندارد قطعات خودرو در جهان به شمار می رود. این انجمن در زمینه سیستم ترمز خودرو نیز آزمایش ها و تحقیقات زیادی انجام داده است. آزمایش های این انجمن، به نتایجی رسیده که به صورت کدهایی استاندارد در دسترس همگان است.
گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو
نتایج دو نمونه از تست های استاندارد انجام شده روی تأثیر گریس کالیپر ترمز در کاهش نویز (سوت ترمز) و افزایش عمر مفید لنت ترمز را که توسط SAE (جامعه مهندسین اتومبیل) انجام شده است، در نمودارهای زیر می بینید:
گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو

نحوه مصرف گریس مخصوص کالیپر لوبریک لنت ها و محل قرارگیری شان، فضای کالیپر (داخل کاسه ترمز) و ادوات مربوط به آن را با برس سیمی تمیز کنید. با اسپری مخصوص کالیپر تمام قسمت ها را شستشو دهید. لنت ها را در محفظه کالیپر جاگذاری کنید؛ سپس روی سطح پشت لنت که با کالیپر و پمپ ترمز در تماس است، گریس مخصوص کالیپر لوبریک بریزید. (در شکل با رنگ بنفش مشخص شده است)

نحوه مصرف گریس مخصوص کالیپر لوبریک

لنت ها و محل قرارگیری شان، فضای کالیپر (داخل کاسه ترمز) و ادوات مربوط به آن را با برس سیمی تمیز کنید.
با اسپری مخصوص کالیپر تمام قسمت ها را شستشو دهید.
لنت ها را در محفظه کالیپر جاگذاری کنید؛ سپس روی سطح پشت لنت که با کالیپر و پمپ ترمز در تماس است، گریس مخصوص کالیپر لوبریک بریزید. (در شکل با رنگ بنفش مشخص شده است)

در خودروهایی که صفحه پشت لنت شان مجزا است، گریس مخصوص کالیپر لوبریک را در دو طرف ورق استفاده می کنیم. به این ورق، شیم پلیت می گویند. (در شکل با رنگ آبی مشخص شده است)



نکاتی مهم در خصوص استفاده از گریس مخصوص کالیپر لوبریک:

محتویات تیوپ لوبریک نباید با سطح روی لنت و دیسک ترمز تماس پیدا کنند.
از استفاده این محصول در قست های لاستیکی مثل گردگیرهای پین و دیگر قطعات سیستم ترمز خودداری کنید.
گریس مخصوص کالیپر لوبریک نباید با پوست و چشم شما تماس داشته باشد. حین استفاده حتما از دستکش استفاده کنید.

رپورتاژ خبری توربویدک

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.