ویژگی های جدید پژو ۳۰۱ اعلام شد

پژو 301
در روزهای گذشته مدیران گروه صنعتی «ایران خودرو» توضیحات جدیدی را در مورد پروژه تولید «پژو ۳۰۱» در رسانه ها عنوان نموده اند. بر اساس این توضیحات می شود به اطلاعات جدیدی در مورد ۳۰۱ داخلی دسترسی پیدا کرد.

مدیران 777 مدیران 777

آن طور که عنوان شده چالش اصلی خودکفایی در تولید قطعات پژو ۳۰۱، مربوط به بخش های الکترونیکی است. اما مدیران ایران خودرو می گویند که تا حد زیادی در داخلی سازی بُردهای الکتریکی پیشرفت کرده اند و حتی فرمان کمکی برقی (EPS) را تا ۶۵ درصد خودکفا نموده اند. همچنین در بحث پیشرانه EC5، ایران خودرو داخلی سازی این بخش حیاتی را به فراتر از ۸۰ درصد رسانده است. اما آنچه که برخی گمانه زنی های قبلی را قوت می بخشد، صحبت معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو با خبرگزاری صدا و سیما است. «عادل پیرمحمدی» در آخرین گفت و گوی رسمی خود اعلام کرده که ایران خودرو دو پیشرانه را برای پژو ۳۰۱ تولید داخل در نظر گرفته و قرار است تا پایان سال مراحل تست این پیشرانه ها به پایان برسد. پیش این صحبت احتمال داده می شد که ایران خودرو، پژو ۳۰۱ تولید داخل را با دو پیشرانه TU5 و EC5 عرضه کند. پیشرانه TU5 که چند سالی است در ایران خودرو تولید می شود، ۱٫۶ لیتر حجم دارد و نمونه ایرانیزه آن ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند. در حال حاضر پیشرانه TU5 بر روی خودروهایی چون پژو ۲۰۶، ۲۰۶ صندوق دار، ۲۰۷i، ۲۰۷i صندوق دار، پارس، ۴۰۵ SLX و دانگ فنگ H30 کراس نصب می شود و احتمال دارد که در نمونه اقتصادی تر ۳۰۱ نیز از این پیشرانه استفاده شود. اما پیشرانه EC5 نمونه ارتقا یافته پیشرانه TU5 است که چند سال قبل کمپانی پژو با مشارکت دانگ فنگ، این پیشرانه را به بازارهای هدف معرفی نمودند. موتور EC5 نیز مانند TU5 حجم ۱٫۶ لیتری دارد و ویژگی هایی چون کنترل پیوسته و متغییر سوپاپ ها، پمپ روغن متغیر، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶، قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۴ اسب بخار با گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۲ نیوتن متر و… در آن دیده می شود.
پژو 301
پیرمحمدی در بخشی از صحبت های خود گفته که ایران خودرو سعی دارد تا ۳۰۱ داخلی را با قیمتی کمتر از کمپانی پژو به بازار عرضه نماید. در حال حاضر نمونه های مختلف پژو ۳۰۱ در بازار جهانی قیمتی حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار تا ۱۷ و ۶۰۰ دلار را دارند.
یکی دیگر از بحث های عنوان شده از جانب مدیران ایران خودرو، زمان عرضه پژو ۳۰۱ داخلی به بازار است. پیش از این اعلام می شد که این خودرو از اسفند ۹۸ وارد جاده های کشور می شود. اما حال ایران خودرو به صور رسمی اعلام کرده که باید در تابستان ۱۳۹۹ منتظر تولید انبوه ۳۰۱ باشیم.
در این میان توجه صحبت های «فرشاد مقیمی»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در مورد پژو ۳۰۱ نیز خالی از لطف نیست. مقیمی در بخشی از مصاحبه خود گفته که پژو ۳۰۱ تولید داخل از نظر ایمنی در جایگاه بالایی قرار دارد و ایران خودرو برنامه دارد تا این سدان جدید را با کیسه های هوای جانبی عرضه کند. به این صورت احتمالا شاهد خواهیم بود که ۳۰۱ تولید داخل در بحث ایمنی مشابه نمونه های فول آپشن خارجی در کشور تولید شود. زیرا کمپانی پژو برای ۳۰۱ تنها ۴ کیسه هوا را در نظر گرفته و مشتریان می توانند در برخی بازارها سیستم کنترل پایداری و دو کیسه هوای جانبی را به صورت سفارشی در پژو ۳۰۱ خود ببینند.
نخستین پژو 301 از خط تولید گذشت
همچنین مدیرعامل ایران خودرو گفته است که این خودرو در نمونه دنده ای و اتوماتیک به بازار کشور عرضه می شود و جعبه دنده دستی پژو ۳۰۱ تولید داخل از نوع BE4 با کلاچ هیدرولیکی است. مقیمی در بخشی از صحبت های خود گفته که به دنبال تولید پژو ۳۰۱ با بالاترین سطوح کیفی هستند و می خواهند تا از بدو ورود این خودرو به بازار، ۳۰۱ داخلی را با ۴ ستاره ISQI تولید نمایند. از سویی یکی از ایده آل های ایران خودرو در بحث کیفیت پژو ۳۰۱ رسیدن به سطح استاندارد بدون خودروهای مرجوعی است. در اصل این شرکت می خواهد تا با رعایت اصول کیفی، ۳۰۱ را به شکلی تولید نماید که در ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش ابتدایی این خودرو با نواقص مرجوع کننده به نمایندگی ها و شرکت باز نگردد. این نکته یکی از معیارهای بررسی کیفیت خودروها در اکثر خودروسازان جهان است که حال ایران خودرو می خواهد برای پژو ۳۰۱ آن را رعایت کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


شما مخاطبان اسب بخار می توانید برای آشنایی بیشتر با این خودرو، ویدیوی معرفی پژو ۳۰۱ تولید داخل را تماشا نمایید.


گالری تصاویر پژو ۳۰۱ تولید داخل:

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.