وزیر صمت از وضعیت صنایع خودرویی استان کرمان بازدید کرد

بازدید وزیر صنعت
رضا رحمانی، وزیر صمت، در حالی پنج شنبه گذشته پا به استان کرمان گذاشت که حدود نیمی از کارکنان صنایع خودرویی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در ماه های گذشته بی کار شده اند. تصاویر منتشر شده بازدید وزیر از شرکت های خودروسازی آن منطقه، خود روایتگر برخی مسائل است!

مدیران 777 مدیران 777

در تصاویر منتشر شده مشخص است که تا چه حد خودروسازان بخش خصوصی منطقه کرمان به سمت گسترش و ارتقای فعالیت خود پیش رفته اند. خطوط مونتاژ پیشرانه خودروها، ساخت قطعات الکتریکی مختلف، ساخت برخی تجهیزات مربوط به خودروهای تولیدی در منطقه، خطوط رنگ جدید، خطوط مونتاژ تریم ارتقا یافته، خط هوایی انتقال بدنه و… از اتفاق هایی است که در چند سال اخیر در منطقه ارگ جدید بم رخ داده و به نوعی فعالیت بیشتر خودروسازان این استان باعث گسترش کار و پیشرفت فناوری تولید خودرو در بخش خصوصی شده است.
اما امروز با وجود زیرساخت های مناسب برای تولید چند صد هزار دستگاه خودرو در استان کرمان، خودروسازان این منطقه بدترین روزهای خود را سپری می کنند. پیش از آغاز تحریم ها قرار بود تا چند هزار نفر دیگر نیز به جمع ۱۲ هزار کارمند و کارگر صنایع خودرویی کرمان اضافه شوند. اما وجود تحریم ها و ناهماهنگی های نظام اقتصادی داخلی باعث شده تا حدود ۶ هزار نفر از کارکنان خودروسازان منطقه بم تعدیل نیرو را تجربه کنند. از سویی افراد باقی مانده هم دیگر مانند گذشته مشغول به کار نیستند و گاهی مجبور به امضای قرار ۱۰ روز کار در هر ماه، با خودروسازان باشند.
ولی مشکلات خودروسازان کرمانی تنها به تعدیل نیرو و کاهش تولید ختم نمی شود. بلکه زنگ خطر ورشکستگی و فرو پاشی کامل صنعت خودرو در استان کرمان به صدا در آمده و در اصل همین مسئله باعث حضور وزیر صمت در منطقه ارگ جدید بم شده است. بیشتر خودروسازان خصوصی فعال در این منطقه می گویند که اگر دولت حمایتی مانند خودروسازان دولتی را از ما داشته باشد، به راحتی می توانند تا از این دوره سخت خارج شوند و مسیر پیشرفت را در پیش بگیرند. برخی اطلاعات حاکی از آن است که خودروسازانی مانند کرمان موتور و مدیران خودرو از وزیر خواسته اند تا به هر کدام هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات اعطا کند. در غیر این صورت همین فعالیت نصف و نیمه کارخانه های خودروسازی در بم تا پایان پاییز هم دوام نمی آورد و بزرگترین بخش خصوصی صنعت خودروی کشور از پا در می آید.
رضا رحمانی
حالا رضا رحمانی در روز پنج شنبه به مدیران خودروسازی استان کرمان قول داده است تا در مسیر تسهیل فعالیت آن ها قدم بردارد و به کمک بخش خصوصی بیاید. به گفته برخی منابع حتی در مراسم بازدید وزیر از خودروسازی های منطقه بم، حضور چینی ها در کارخانه ها دیده می شد. در واقع اکثر شرکای چینی خودروسازان کرمانی حتی در شرایط تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند. اما در این مدت آن طور که باید و شاید حمایت دولت ایران را ندیده اند و برای همین بعد از یکسال تصمیم گرفته اند تا در صورت عدم همکاری مقامات ایرانی، دیگر بیش از این پای کار صنعت خودروسازی کرمان نمانند. این منابع خبری می گویند که اگر وزیر صمت بتواند در روزهای آتی حمایت های واقعی را به خودروسازان خصوصی نشان دهد، قطعا شرکای چینی نیز بازار ایران باقی می مانند و حتی محصولات جدیدی را هم برای تولید به منطقه بم و استان کرمان می آورند.
بر اساس گزارش منتشر شده در شاتا نیوز، رحمانی در سفر خود به استان کرمان و منطقه ویژه ارگ جدید بم از شرکت های کرمان موتور، خودروسازان بم، مدیران خودرو، ریگان خودرو، کارمانیا و… بازدید کرده است.
همان طور که در تصاویر دیده می شود، بخشی از خطوط تولید خودروسازان این منطقه به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کنند و برخی کارخانه ها نیز به طور کامل تولیدشان را متوقف کرده اند. اما بسیاری امیدوارند که رضا رحمانی پس از جلسه با هیئت دولت بتواند نظر مساعد مقامات دولتی را برای حمایت از خودروسازان بخش خصوصی به دست آورد.


پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: شاتا نیوز

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.