هر آن چه درباره چانگان cs35 باید بدانید

چانگان cs35

«چانگان» شریک استراتژیک «فورد» از آن دست برندهای چینی است که نسبتاً قابل اعتماد است و به پشتوانه مهندسی فورد توانسته است خودروهای قابل قبولی را ارائه کند و حتا در بازار آمریکای شمالی هم فروش داشته باشد. امروز هر آن چه در مورد محصول کراس اوور کوچک آن، “چانگان cs35″، باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

چانگان cs35 در سگمنتی قرار دارد که در حال حاضر، نه در ایران بلکه در دنیا هم پرطرف دار است و در مقطعی با انتخاب بازه قیمتی مناسب توانست طیف مناسبی از خریداران را به خود جذب کند. این کراس اوور کوچک شهری در اواخر سال ۲۰۱۲ رسماً پا به جاده ها گذاشت و در قامت اولین کراس اوور این کمپانی خوش درخشید. «سایپا» نیز که اقبال عمومی به این سگمنت را می دید سعی کرد با قراردادی مقدمات حضور این چینی را فراهم کند. سری اول آن به صورت وارداتی به ایران آمد و در ادامه، با پاسخ مثبت بازار، تولید آن در بخش سایپا کاشان آغاز شد.

چانگان cs35

این خودرو براساس سدان «ایدو» از همین کمپانی شکل گرفته است و البته شاهد حضور کاملاً انگشت شمار ایدو نیز در ایران بودیم. سایپا از سال ۱۳۹۵ مشغول مونتاژ این کراس اوور کوچک است و در حالی که، این خودرو در بازارهای جهانی با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱.۵ لیتری عرضه می شود، در کشورمان بنا به سیاست های مونتاژکننده تنها شاهد نمونه ۱.۶ لیتری هستیم.

چانگان cs35

ویژگی های فنی چانگان CS35

این کوچولوی بلندقد از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم دقیق ۱۵۹۸ سی سی و ۱۶ سوپاپ بهره می برد که قادر به تولید ۱۲۳ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است. سوپاپ ها از سیستم زمان بندی متغیر بهره می برند و با استفاده از تکنولوژی موسوم به “blue core” چانگان مدعی است که توانسته بدون کاستن از توانایی های فنی این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی آن را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. شما می توانید برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک استفاده کنید که اقبال عمومی به استفاده از گیربکس اتوماتیک بیش تر بوده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در حدود ۷ لیتر بر صد کیلومتر است که جزو کم مصرف های دوستان چینی در این سگمنت محسوب می شود.

ویژگی های فنی چانگان CS35

امکانات رفاهی و ایمنی چانگان CS35

  • ۴ کیسه هوا
  • ترمز ضد قفل
  • سامانه ESP
  • سامانه توزیع نیروی ترمز
  • سانروف
  • کروزکنترل
  • صندلی چرمی (در مدل های اتوماتیک)
  • سنسور پارک دنده عقب

و سایر امکانات همچون سیستم تهویه اتوماتیک و قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت.

چانگان cs35

دقایقی همراه با CS35

ابعاد بدنه چانگان CS35 اگرچه بزرگ نیست، اما طراحی زیبایی دارد و در بین همکلاسان هموطن خودش شاید بهترین باشد. طراحی هماهنگ است و حس خوبی را منتقل می کند اما جذاب نیست و صرفاً زیباست و چشم را خسته نمی کند. طرح Vشکل جلوپنجره کرومی و کلیت کاپوت هماهنگی خوبی با برند چانگان دارد و چراغ ها که از ستون A امتداد گرفته اند، آغازکننده خطوط جلوپنجره هستند. سپر عضلانی است و سعی شده ساده نباشد و به نظر، طراح در کاستن از سادگی سپر موفق عمل کرده است. البته کمک شایان فلاپ های همین قسمت را نمی توان نادیده گرفت که حس اسپرت بودن را نیز منتقل می کنند.

چانگان cs35

در نمای کناری نیز چانگان نسبت به رقبایی همچون «لیفان» به نظر پخته تر عمل کرده و طرح گلگیرهای عضلانی و فرم دهی قسمت پایین درها جلوه ای دوچندان به آن داده است. یک خط کناری نیز، که آغازکننده آن خطی فرضی از سپر و نشیمن‌گاه مه شکن جلوست، با عبور از دستگیره ها به چراغ عقب می رسد. نقطه قوت این قسمت اما شاید فرم کلی شیشه ها و به خصوص قسمت ستون C است که با یک لچکی کوچک طرح زیبایی را پدید آورده است. اماپلاستیک به کاررفته کیفیت بالایی ندارد و کاملاً توی ذوق می زند. ضمن این که، ریل های روی سقف نیز از کیفیت پایینی برخوردارند. نقطه ضعف دیگر آن رینگ هایش هستند که با فرم عضلانی گلگیرها دوچندان کوچک به نظر می رسند و هر آن چه زیبایی دیده بودیم را خراب می کنند.

چانگان cs35

در نمای عقب چانگان cs35، خودرو کمی کم عرض به نظر می رسد اما فرم شیشه عقب زیباست. گرافیک چراغ ها مانند سایر چینی ها عجیب و غریب نیست و از دیدن کلی نوشته و برند هم خسته نخواهید شد. فلاپ زیر سپر عقب گرچه زیباست، اما کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی ندارد و نکته جذاب آن فقط سری اگزوز است، اما در مجموع، هماهنگی خوبی با سایر اجزای بدنه در آن دیده می شود. ضمن این که، درِ پنجم بزرگ است و علیرغم کوچک بودن فضای بار دسترسی به این قسمت آسان است.

چانگان cs35

کابین چانگان cs35 از نظر طراحی کاملاً با طرح بیرونی هماهنگی دارد و در این جا نیز کلی طرح Vشکل می بینیم. فرمان طرح V دارد قسمت میانی داشبورد و کلیدهای دسترسی و دریچه ها تهویه شکل V دارند. حتا تمام  دریچه های هوا نیز V شکلند. انصافاً نسبت به خیل عظیم دیگر هموطنانش کابین زیبایی دارد، ضمن این که، در بحث ارگونومیک هم نسبتاً موفق ظاهر شده است و فقط فرمان آن طور که باید خوش دست نیست. استفاده از تریم مشکی و طوسی، هم باعث جذابیت شده است و هم کیفیت پایین مواد به کاررفته را کم تر نشان می دهد. مونتاژ این خودرو چندان چنگی به دل نمی زند، اما هم کیفیت و هم مونتاژ تقریباً مشابه سایر هموطنانش است.

چانگان cs35

استارت که می زنیم لرزش نه چندان خوشایندی را حس می کنیم. با مالک که صحبت کردم متوجه شدم دسته موتور آن تعویض شده است و حتا مالک اظهار دارد که نسبت به قبل بهتر شده و انگار این مشکل در این کراس اوور شایع است. گیربکس خوب عمل می کند و تقریباً روان است و چندان گیج نمی زند. معکوس ها خوب و به موقع است، اما توقع یک خودروی قوی و همه جا رو را نداشته باشید. چانگان موتور خوبی دارد، اما برای جثه کمی ضعیف به نظر می آید. اگر خواهان یک رانندگی پرشتاب نیستید، شما را ناراضی نخواهد گذاشت. ضمن این که، از نظر کیفیت موتور مالک اظهار رضایت کامل دارد و خرابی بزرگی از آن گزارش نداد.

چانگان cs35

فضاسازی در این کوچک شهری خوب است، اما برای یک خانواده کم جمعیت. صندلی ها چندان راحت نیستند و در صورتی که، ۵ نفر سوار آن بشوند سرنشینان عقب معذب خواهند بود. رقبای آن را می توان «ساندرو استپ وی» یا “X22” و یا «جک S3» دانست که هر سه، تا حدودی موفق تر از این خودرو هستند. گرچه به نظر می رسد به پشتوانه مونتاژ سایپا، این خودرو در بحث لوازم یدکی و تعمیرات مشکلی نداشته باشد اما با یک جست‌وجو و پرسش از مالک خودرو این حدس تأیید نشد و سایپا خدمات پس از فروش مناسبی مانند «برلیانس» برای آن در نظر نگرفته است.

چانگان cs35
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.