قیمت قطعات انواع مدل های پراید در بازار

قیمت قطعات انواع مدل های پراید در بازار

«پراید» این بچه گاو شیرده صنعت خودروسازی ایران، که از سال ۱۳۷۲ در حال تولید و عرضه به بازار کشورمان بود، سرانجام در سال ۱۳۹۹ غزل خداحافظی را قرائت کرد!

مدیران 777 مدیران 777

پراید همواره حاشیه های فراوانی داشت و هنوز هم معیار تورم برای قشر بزرگی از جامعه، رشد قیمت پراید است. اما به هر حال، خوب یا بد، زشت یا زیبا، بخش وسیعی از فرهنگ و زندگی سه دهه اخیر ایرانیان با این خودرو گره خورده است. «سایپا» در طول بیش از ۲۵ سال تولید پراید، فیس لیفت ها و نسخه های مختلفی از آن را معرفی کرد. اما تقریباً در تمام مدل ها، هیچ تغییری در اتاق و شاسی پراید ایجاد نشد. البته بهسازی های انجام گرفته بر روی سری جدید پرایدها، که از اواخر دهه هشتاد تحت عنوان پلت فرم X100 به بازار آمدند، سبب شد ایمنی این خودرو اندکی بهبود یابد. افزون بر تغییرات ظاهری در فیس لیفت های مختلف، موتور پراید هم در سال های اخیر دست خوش تغییرات کوچکی شد که افزایش قدرت و ارتقای سطح آلایندگی آن را به دنبال داشت. با این وجود، تقریباً تمام پرایدها از نظر فنی با یکدیگر مشترک اند. فقط مدل های کاربراتوری اندکی متفاوت بودند که تولید آن ها با آغاز دهه هشتاد متوقف شد. در بازار قطعه فروشان، پراید ارزان قیمت ترین قطعات را دارد. تیراژ بالای تولید قطعات پراید سبب شده به راحتی بتوان لوازم یدکی و تزیینی این خودرو را در دوردست ترین نقاط ایران هم با قیمتی مناسب تهیه کرد. به همین منظور، برای آشنایی بیش تر مخاطبان با وضعیت بازار قطعات پراید تصمیم گرفتیم گشتی در این بازار بزنیم و قیمت شماری از حیاتی ترین قطعات خانواده پراید را استعلام بگیریم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

قطعات فنی

از جعبه فرمان مکانیکی «پراید صبا» شروع می کنیم که با برند “MBC” ساخت ایران، این روزها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. موتور فن پراید از نوع شرکتی، حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. اکسل عقب پراید صبا (۱۳۱)، با برند «برنا»، تقریبا ۴۵۰ هزار تومان می ارزد. سنسور اکسیژن پراید از نوع شرکتی، به برچسب ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شده است. تسمه دینام ساده پراید نسبت به تسمه دینام سایر خودروها بسیار ارزان تر است و تنها ۶۰ هزار تومان قیمت دارد! باک بنزین پلیمری پراید با برند برنا، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود. هوزینگ کامل مگنتی پراید که تولید کارخانه «صبا اصفهان» است، فراتر از ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. سوپاپ دود پراید هم که توسط «صبا ساوه» تولید می شود، با بهای نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان قابل تهیه است. تسمه کولر ساده پراید از نوع شرکتی، در محدوده ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. اویل پمپ پراید با برند «سوخت آما»، فراتر از ۲۰۰ هزار تومان است. بوستر ترمز پراید هم از مارک برنا، نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان ارزش دارد. قیمت پوسته گیربکس پراید از همین مارک، این روزها مرز ۳۵۰ هزار تومان را رد کرده است. سوزن انژکتور پراید از نوع «ساژم»، حدود ۲۲۰ هزار تومان فروخته می شود. بلبرینگ چرخ عقب پراید صبا را نیز ۸۰ هزار تومان می فروشند. پیستون ۰.۷۵ پراید صبا با برند «عظام» را در محدوده ۳۰۰ هزار تومان می توانید تهیه کنید. قیمت دیاق سپر جلو پراید صبا و ۱۳۱، به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. رادیاتور آب آلومینیومی پراید هم که از سوی «کوشش رادیاتور» تأمین می شود، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. کیسه هوای فرمان پراید ۱۳۱ با مارک «کروز»، ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قاب پوشاننده آن، بیش از ۳۵۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده اند. پس بهتر است اندکی ایمن تر رانندگی کنید تا از باز شدن کیسه های هوا و پرداخت هزینه های سنگین شارژ آن در امان بمانید!

پمپ شیشه شور پراید از نوع وارداتی کم تر از ۶۰ هزار تومان می ارزد. بوستر ترمز پراید همراه با پمپ، بین ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، خرید و فروش می شود. لنت ترمزهای جلوی پراید از نوع شرکتی ایرانی، نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان شده است. پمپ بنزین کامل پراید با مارک “ML”، ۴۶۰ هزار تومان عرضه می شود. تسمه تایم پراید اگر تولید عظام باشد، کم تر از ۱۴۰ هزار تومان، با برند «دانگیل»، بیش از ۲۰۰ هزار تومان و از مارک «ورسی»، تقریباً ۱۸۰ هزار تومان قیمت می خورد. کوئل دوبل زیمنس طرح جدید پراید با برند “ML”، نزدیک به ۳۴۰ هزار تومان است. پنل بخاری پراید ۱۱۱ با مارک کروز، بیش از ۳۰۰ هزار تومان می ارزد. سنسور دریچه گاز پراید از شرکت ML، با بودجه ۱۲۰ هزار تومانی قابل خریداری است. کاسه چرخ پراید با طرح جدید تولید عظام، ۱۴۰ هزار تومان معامله می گردد. فنر لول عقب پراید که تولید شرکت «خاور» است، در محدوده ۱۰۰ هزار تومان یافت می شود. هواکش کامل انژکتور پراید از شرکت تلاش، حدود ۵۰ هزار تومان قیمت می خورد. واترپمپ پراید ۱۳۱ هم که توسط سوخت آما تولید می شود، ۲۲۰ هزار تومان از جیب شما را می طلبد. صفحه کلاچ شرکتی پراید با برند «سایپا یدک»، تقریباً ۶۰۰ هزار تومان، با مارک «سیکو» بیش از ۸۵۰ هزار تومان، از برند «کارن» نزدیک به ۷۳۰ هزار تومان و با مارک های «دایکن» و «والئو»، نزدیک به ۱ میلیون تومان قیمت خورده است. رینگ موتور استاندارد پراید از نوع «صبا ریک» با قیمت ۳۵۰ هزار تومان پیدا می شود. پمپ و مخزن ترمز ABS پراید هم از برنا به صورت یک جا، به قیمت ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان قابل خریداری است. ترموستات ۷۱ درجه پراید صبا از نوع “TAMA”، تنها ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. یاتاقان متحرک ۰.۲۵ پراید هم که تولید «صبا ایران» است، بهای ۲۷۰ هزار تومانی را به خودش می بیند.

قطعات تزیینی

در بخش قطعات ظاهری، مدل های مختلف پراید تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. از مدل قدیمی صبا شروع می کنیم. چراغ های عقب این مدل که توسط شرکت های مختلفی تولید شده اند، با قیمت های متنوع در دسترس اند. این چراغ اگر تولید «ستاکو» باشد، بیش از ۱۳۰ هزار تومان می ارزد و اگر از برند «مدرن» باشد، کم تر از ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد. شرکت «صبا نیزان» نیز همین چراغ را تولید می کند که بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود. «فن آوران»، دیگر تولیدکننده چراغ عقب پراید صبا است که قیمت چراغ آن نیز در همان محدوده ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد. چراغ های عقب «پراید نسیم»، تنوع کم تری در بازار دارند و معمولاً با برند ستاکو یافت می شوند که محدوده قیمت آن ها هم بالاتر از ۱۳۰ هزار تومان است. چراغ های جلوی پرایدهای صبا و نسیم، به صورت دوتکه هستند. تکه اصلی آن ها که بزرگ تر است، چراغ های نور بالا و پایین را تشکیل می دهد. این چراغ با مارک فن آوران نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان، با برند ستاکو در حدود ۱۶۰ هزار تومان و از مارک مدرن، حدود ۱۱۰ هزار تومان ارزش دارد. برندهای «نورگستر» و “SNT” هم به تولید این چراغ می پردازند که قیمت محصول هر کدام از آن ها نیز به ترتیب، ۸۰ و ۱۳۰ هزار تومان است. «جمع ساز»، آخرین تولیدکننده چراغ جلو پراید است که محصولش را به قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه می کند. اما تکه کوچک تر چراغ جلوی پرایدهای صبا و نسیم، در واقع همان چراغ پارک آن هاست. این چراغ نیز با مارک های جمع ساز، ستاکو، SNT، نورگستر و فن آوران در دسترس است که همگی آن ها در بازه ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان قرار دارند. اما سومین تکه از مجموعه چراغ های جلوی پرایدهای قدیمی، چراغ راهنمای داخل سپر است که طلق نارنجی دارد. ستاکو و فن آوران از تولیدکنندگان اصلی این قطعه هستند که البته میان کیفیت و قیمت جنس تولیدی این دو، تفاوت چشمگیری وجود دارد!

وقتش رسیده که به سراغ مدل های جدید پراید برویم. چراغ های جلوی پراید ۱۳۱ با مارک های جمع ساز، SNT، فن آوران، مدرن، «فراز» و «نیکنام» در بازار یافت می شوند. این چراغ ها را می توان بسته به کیفیت و برند سازنده، از ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، خریداری کرد. اگرچه بازه قیمتی این چراغ ها نسبت به چراغ های قدیمی بالاتر است، اما درعوض، نه تنها قالب آن ها از نوع کریستالی است و زیبایی بیش تری دارد، بلکه چراغ های پارک و راهنما هم به صورت یکپارچه با آن ها طراحی شده اند و هزینه تعویض چراغ ها را برای مالک پایین می آورند! چراغ های عقب پراید ۱۳۱ نیز کریستالی شده اند و با برندهای زیادی در بازار عرضه می گردند. «نیران»، جمع ساز، فن آوران، ستاکو و مدرن از جمله تولیدکنندگان چراغ های عقب پراید ۱۳۱ هستند. بازه قیمتی چراغ های عقب پراید ۱۳۱ در محدوده ۹۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است و تفاوت چندانی بین مارک های مختلف آن دیده نمی شود. دو مدل ۱۱۱ و ۱۳۲، در نمای جلو، چراغ های یکسانی دارند. چراغ های جلو پراید ۱۱۱ و ۱۳۲ با مارک های جمع ساز، مدرن، SNT، فن آوران و… قابل خریداری هستند. کف قیمت این چراغ ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود و در مدل های مجهز به موتور تنظیم ارتفاع تا ۳۰۰ هزار تومان هم بالا می رود. چراغ های عقب پراید ۱۳۲ هم با همان برندهای مشابه، از ۱۰۰ هزار تومان به بالا به فروش می رسند. در نهایت، چراغ های عقب ۱۱۱ را با برندهای “HIC”، جمع ساز، نیران، ستاکو و… می یابیم که بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت خورده اند.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.