در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ – بخش اول

در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ - بخش اول
به روشنی آشکار است که اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و تحریم های ظالمانه اش را برای ایران وضع نمی کرد، سال ۹۷ را به مراتب آسان تر و با رونق اقتصادی بیش تر تجربه می کردیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از بخش هایی که امسال در صورت نبود تحریم ها رونق می گرفت، صنعت خودروی کشور بود. البته نباید این مسئله را نادیده گرفت که چند ماه پیش از آغاز تحریم ها، مشکلات داخلی و فسادهای سیستمی اوضاع بازار و صنعت خودرو را بر هم زده بود، بنابراین حتا اگر امروز تحریم ها نبود، نمی توانستیم چندان به واردات به نسبت آسان خودروها دل خوش باشیم اما تحریم ها مزید بر علت شد تا صنعت و بازار خودروی کشور سخت ترین دوره تاریخ خود را در سال ۹۷ ثبت کند. سالی که نوسان های بسیار در بازار خودرو اتفاق افتاد و مشکلات داخلی و خارجی باعث شد هر روز به جمع معترضان خودرویی اضافه شود. امسال مشخص شد در صورت عدم همکاری با شریک های خارجی، خودروسازان داخلی حرف چندانی برای گفتن ندارند یا دست کم نمی توانند خلاف ادعایشان با کم ترین وابستگی خارجی مسیر رشد و توسعه را پیش بگیرند.
هر سال با نزدیک شدن به آغاز سال جدید، بیش تر رسانه های خودرویی به این مسئله می پردازند که چه خودروهایی را می توانیم تا ۱۲ ماه دیگر در بازار خودروی کشور ببنیم. در پایان سال ۹۶، این محتوا به رسم همیشگی توسط رسانه های خودرویی تولید و منتشر شد اما به دلیل مشکلات پیش آمده کم تر بخشی از آن تحلیل ها به واقعیت نزدیک شد. بنابراین امسال قصد داریم در واپسین روزهای سال ۹۷، ببینیم چه خودروها و شرکت هایی برنامه حضور پررنگ تری در بازار ایران داشته اند و به دلیل مسائل گفته شده نتوانسته اند امسال به جاده های کشور بیایند؟
در بخش اول این بررسی به برنامه های تحقق نیافته نشان های پژو، سیتروئن، رنو، سوزوکی و مزدا در سال ۹۷ می پردازیم.

پژو و آرزوی سهم بیش تر از بازار ایران!

نسل جدید پژو 508، جذاب و فناورانه
کمپانی “پژو” که در مشارکت با “ایران خودرو” شرکت “ایکاپ” را تأسیس کرده بود، بر اساس شنیده های موثق قصد داشت در سال ۹۷ حداقل دو محصول جدید را به بازار ایران معرفی کند. نخستین خودروی این خودروساز فرانسوی، پژو ۳۰۱ فیس لیفت بود. این سدان اقتصادی قرار بود با سهم داخلی سازی بالا در پایان تابستان ۹۷ به بازار ایران بیاید و به عنوان ارزان ترین خودروی ایکاپ به فروش برسد. دومین محصول، پژو ۵۰۸ جدید بود که به عنوان سدان نیمه لوکس شناخته می شد و چندی است در رسانه های اروپایی، این خودرو را خاص ترین محصول کمپانی پژو می نامند. برخی احتمال می دادند در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷، کمپانی پژو و شرکت ایکاپ، پژو ۵۰۸ نسل جدید را معرفی کنند و این سدان را مانند گذشته به صورت وارداتی به دست مشتریان ایرانی برسانند. یکی دیگر از برنامه های ایکاپ و پژو، آغاز مرحله جدید پیش فروش ۲۰۰۸ بود که چند هفته پیش از اجرایی شدن این طرح، خروج آمریکا از برجام اعلام شد و هیچ گاه این اتفاق رخ نداد. اکنون مدیران ایران خودرو اعلام کرده اند در پایان سال ۹۸، پژو ۳۰۱ جدید را با داخلی سازی حداکثری وارد خط تولید خود خواهند کرد. در حال حاضر تعدادی پژو ۳۰۱ جدید در ایران خودرو به صورت آزمایشی تولید شده است.


سیتروئن؛ فرانسوی ای که نیامده رفت!

در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ - بخش اول
“سایپا – سیتروئن” بهار ۹۷ به صورت رسمی تولید C3 را در کارخانه کاشان آغاز کرد و پیش فروش آن نیز همان موقع انجام شد. یکی از برنامه های این شرکت معرفی ترکیب رنگ های جدید برای سیتروئن C3 بود و می خواست این هاچ بک به روز را در کنار عرضه با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۳ اسب بخار و امکانات سطح بالا، در نسخه ای ارزان تر و با پیشرانه ضعیف تر راهی بازار کند. سیتروئن C3 ارزان تر به پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز بود که توانی حدود ۱۱۸ اسب بخار تولید می کرد. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح پایین تری قرار داشت و حدود ۳۰ درصد ارزان تر از C3 کنونی برای مشتریان تمام می شد.
به گفته مدیران سایپا – سیتروئن بنا بود در کنار این پروژه، یک کراس اوور را نیز به عنوان رقیب پژو ۲۰۰۸ معرفی کنند. سیتروئن C3 XR همان خودرویی بود که چند ماه پیش در نسخه فیس لیفت به بازار چین عرضه گردید. جالب است بدانید سایپا – سیتروئن و کمپانی “سیتروئن” فرانسه قصد داشتند C3 XR فیس لیفت و C5 Aircross را در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ رونمایی کنند و کم کم عرضه رسمی این دو خودروی متفاوت را آغاز نمایند اما به دلیل مسائل تحریم، هیچ گاه چنین اتفاق هایی رخ نداد و در نهایت دو هزار دستگاه سیتروئن C3 با قوی ترین پیشرانه در اختیار تعداد محدودی از علاقه مندان به این خودرو قرار گرفت.


سوزوکی به دنبال گام های جدید در ایران بود!

اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟
کمپانی “سوزوکی” با وجود تیراژ تولید کم تر در مقایسه با دیگر خودروسازان ژاپنی، محصولات خوب و کاربردی را به بازار جهانی معرفی کرده و همیشه مشتریان خود را داشته است، در بازار ایران نیز چنین مسئله ای صدق می کند. با وجود این که در سال های گذشته کراس اوورهای مختلفی در رده قیمتی سوزوکی گرندویتارا عرضه شدند، اما به دلیل وجود قابلیت های حرکتی یک SUV در گرندویتارا، بسیاری این شاسی بلند کوچک را به عنوان خودروی خود انتخاب می کردند. در سال ۹۶، سوزوکی گرندویتارا با تیراژ بیش از پنج هزار دستگاه در ایران خودروی خراسان مونتاژ شده بود و نسبت به سال گذشته حدود ۹۲٫۸ درصد رشد تولید را تجربه کرده بود. بدیهی است که در صورت نبود تحریم ها، دوباره سوزوکی گرندویتارا رکورد فروش سال گذشته اش را در سال ۹۷ می شکست. خلاف این که بسیاری فکر می کنند گرندویتارا یک خودروی از رده خارج در کمپانی سوزوکی است و ویتارای جدید به عنوان نسل جدید آن معرفی شده است، باید به این نکته اشاره کنیم که ویتارا یک کراس اوور جمع و جور در بازار جهانی بوده و گرندویتارا به عنوان یک SUV کوچک همچنان در بسیاری از کشورها با تیراژ مختلف عرضه می شود.
کمپانی سوزوکی ژاپن قصد داشت با همکاری ایران خودرو در کنار عرضه گرندویتارا، تولید ویتارا را به عنوان یک کراس اوور پر آپشن در ایران آغاز کند، بنابراین پیش از آغاز تحریم ها، این خودروساز ژاپنی نمونه هایی از کراس اوور ویتارا را به ایران خودرو فرستاد تا تست های آن انجام شود. با این وجود مسائل مرتبط به تحریم باعث شد سوزوکی هم بازار ایران را ترک کند و دیگر نتواند مانند مرحله قبلی تحریم ها به صورت قطره چکانی در ایران باقی بماند.


قرار بود تنوع محصولات مزدا بیش تر شود!

مزدا CX-5 ؛ محصول احتمالی گروه بهمن + آلبوم تصاویر
شرکت “بهمن موتور” در ابتدای سال ۹۷ نمونه ای از مزدا CX-5 را به ایران آورد تا تست های مختلف فنی و مراحل دریافت مجوزهای عرضه آن را پشت سر بگذارد. پس از مدتی این کراس اوور نیمه لوکس ژاپنی توانست در فهرست خودروهای مجاز به ورود قرار بگیرد اما فرا رسیدن تحریم ها باعث شد مزدا CX-5 هیچ گاه حضور پر رنگ را در بازار ایران تجربه نکند. بهمن موتور قصد داشت در نیمه دوم سال ۹۷، این کراس اوور ژاپنی را به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه کند. همچنین برخی شنیده ها حاکی از آن بود که مقدمه ارتقای تولید محصولات “مزدا” در ایران در دست انجام بوده است و اگر تحریم ها پیش نمی آمد، به احتمال زیاد مزدا و بهمن موتور در سال ۹۷ خبرهای جدیدی را برای بازار خودروی کشور و ژاپنی سواران داشتند.


رنو؛ نرفته ای که رفته است!

در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ - بخش اول
کمپانی “رنو” جزو آن دسته از خودروسازان اروپایی است که هنوز خروج خود از بازار ایران را به دلیل تحریم ها، به صورت رسمی اعلام نکرده است و دلایلی به غیر از تحریم را برای عدم تمایل به همکاری با “پارس خودرو” و ایران خودرو اعلام می کند. با این که هنوز خودروهای رنو در ایران تولید می شوند، اما مشخص است که بزرگ ترین گروه خودروسازی جهان چندان اشتیاقی برای حضور دوباره در بازار ایران ندارد و حداقل نمی خواهد با نشان خود محصولات اش را در کشور ما به صورت گسترده عرضه کند.
اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد، کمپانی رنو قصد داشت با راه اندازی خط تولید مستقل اش در ایران، تولید رنو سیمبل فیس لیفت و داستر جدید را در نیمه دوم سال ۹۷ آغاز کند. دو خودرویی که در رده محصولات اقتصادی قرار می گرفتند و می توانستند مشتریان بسیاری را به سمت خود بکشانند. آن طور که در گذشته اعلام می شد، رنو سیمبل فیس لیفت با داشتن امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری الکتریکی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، نمایش گر، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ روز و… قرار بود با قیمتی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گران تر از تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک به بازار ایران بیاید. همچنین رنو داستر جدید هم به عنوان یک کراس اوور دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل اقتصادی می خواست تهدیدی برای خودروهای چینی همچون چری تیگو ۵، جک S5 اتوماتیک، بی وای دی S6، هایما S7 و… باشد. از سویی در بحث محصولات وارداتی، رنو با همکاری “نگین خودرو” و “رنو پارس” قصد داشت مگان نسل جدید را به بازار ایران بیاورد. همچنین رنو کپچر فیس لیفت یکی دیگر از برنامه های این خودروساز فرانسوی برای افزایش سهم اش در بازار ایران بود. برخی احتمال می دادند در کنار عرضه رنو مگان جدید و کپچر فیس لیفت به صورت وارداتی، مقدمه عرضه رنو کلیوی نسل جدید هم در ایران فراهم شود.

در مطلب بعدی قرار است ببینیم خودروسازانی همچون هاوال، هایما، بی وای دی، ام جی و جک چه برنامه هایی برای توسعه بازارشان در سال ۹۷ داشته اند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.