تجربه شش هزار کیلومتر رانندگی با پژو ۲۰۷i صندوق دار


پژو ۲۰۷i صندوق دار خودرویی است که پس از ۵ ماه تأخیر سرانجام در میانه پاییز ۹۷ به دست مالکان اش رسید. این خودروی سدان شهری تنها با نسخه اتوماتیک به بازار ایران آمده و در اصل قرار است نقش پژو ۲۰۶ صندوق دار V9 را با امکاناتی بیش تر بازی کند.

مدیران 777 مدیران 777

در این متن تجربه ای از سه ماه رانندگی و شش هزار کیلومتر با پژو ۲۰۷i صندوق دار را با شما مخاطبان در میان می گذاریم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


معرفی کوتاه ۲۰۷i صندوق دار

پژو ۲۰۷i صندوق دار در سال ۹۵ با رونمایی از دنا پلاس به بازار کشور معرفی شد. در آن زمان مهندسان “ایران خودرو”، این سدان اتوماتیک را محصولی جدید و دست آورد ملی این شرکت می دانستند، اما واقعیت این است که پژو ۲۰۷i صندوق دار، سال ها پیش در نمایندگی های “دانگ فنگ” چین با نام پژو ۲۰۶ پلاس صندوق دار حضور داشت و در اصل ابتکارهای به کار رفته در این خودرو بیش تر پشتوانه ای غیر ایرانی دارد. البته بعدها عنوان شد کمپانی “پژو” قصد داشته ۲۰۶ پلاس صندوق دار را به عنوان یک سدان اقتصادی برای نخستین بار در ایران معرفی کند و با آغاز دور اول تحریم ها و خروج پژو از بازار ایران، چنین اتفاقی تا پس از برجام در ایران خودرو رخ نداد.
این نکته همیشه مطرح است که پژو ۲۰۷i صندوق دار ایران خودرو در برخی مسائل فنی و طراحی نسبت به نسخه های دیگر این خودرو (که با نام ۲۰۶ پلاس صندوق دار شناخته می شود) در بازار جهانی متفاوت است. در اصل در بیش تر بازارهای هدف این سدان اقتصادی، ۲۰۷i صندوق دار نمونه به روزتر ۲۰۶ صندوق دار شناخته می شود. باید به این نکته اشاره کرد که خلاف تصور عموم، پژو ۲۰۶ صندوق دار خودرویی با مهندسی ایرانی و به سفارش ایران خودرو نیست. بر اساس منابع و مستندات موجود، در سال های تولید ۲۰۶ پژو بارها نشان داد که می تواند روی پلت فرم این خودرو، محصولات متفاوتی را عرضه نماید. ۲۰۶ هاچ بک، ۲۰۶ استیشن، ۲۰۶ کروک و ۲۰۶ صندوق دار از پروژه های پژو در آن سال ها بودند که هر کدام برای هدفی به مرحله تولید رسیده بودند. پژو ۲۰۶ صندوق دار خودرویی است که مهندسان این کمپانی فرانسوی با نگاه به بازار ۴۸ کشور جهان آن را طراحی کردند و در نهایت آن چنان نتوانستند فروش بالایی در بیش تر کشورها برای این سدان اقتصادی ثبت کنند. واقعیت هم این است که ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۶ استیشن چندان خودروهای محبوبی در بازار اروپا و برخی کشورهای آمریکای لاتین نبودند، اما با توجه به سلیقه مشتریان ایرانی، پژو ۲۰۶ صندوق دار توانست جایگاه خود را در بازار کشور ما پیدا کند.
اکنون پژو ۲۰۷i صندوق دار به خط تولید ایران خودرو آمده تا بتواند نمونه کامل تر و به روزتر از ۲۰۶ صندوق دار را در اختیار مشتریان ایرانی بگذارد. اما با نگاهی به ویژگی های این خودرو، مشخص است نمونه صندوق دار ۲۰۷i با چند سال تأخیر به ایران خودرو رسیده و حال در میان رقیبان چینی، کار سختی برای عرض اندام پیش رو دارد!


۲۰۷i صندوق دار چه امکانات رفاهی ای دارد؟


نمونه صندوق دار ۲۰۷i تفاوت خاصی در بحث امکانات رفاهی با نسخه هاچ بک آن ندارد. در اصل می توان گفت در این خودرو آینه های تاشوی برقی و غربیلک فرمان با دوخت چرم نسبت به نمونه هاچ بک اضافه شده است. بنابراین در نهایت می توان گفت پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک به امکاناتی مانند کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، پخش DVD، ره یاب ماهواره ای، نمایش گر، دوربین و سنسور عقب، کامپیوتر سفر، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ روشنایی روز، راهنمای تعویض مسیر، بلوتوث، دما سنج، صندلی های تاشوی عقب، تنظیم ارتفاع چراغ، آینه های تاشوی برقی، غربیلک فرمان با دوخت چرم و… مجهز است. در این بخش ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک نسبت به هر کدام از خودروهای برلیانس H330، فاو بسترن B30، جیلی GC6 اکسلنت، جک J4 و دانگ فنگ S30 امکاناتی مانند سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور نور و استارت بدون کلید را کم دارد و از سویی با داشتن کروز کنترل، دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، پخش DVD، و آینه های تاشوی برقی می تواند بالاتر از آن ها قرار بگیرد. اکنون احتمال دارد با عرضه نسخه جدید پژو ۲۰۷i صندوق دار به کشور، به دلیل نصب سقف شیشه ای، جذابیت این خودرو در بحث امکانات رفاهی برای بسیاری از مشتریان افزایش پیدا کند.


۲۰۷i صندوق دار چه امکانات ایمنی ای دارد؟


این خودرو در بحث ایمنی تفاوت چندانی با رقیب های چینی خود ندارد. بیش تر رقیبان این خودرو به جز دانگ فنگ S30، به دو کیسه هوا مجهزند، پس نمی توان میان پارامترهای ایمنی ۲۰۷i صندوق دار با بیش تر چینی ها تفاوت قائل شد. اما داشتن سیستم کنترل پایداری و هرزگردی الکتریکی در فاو بسترن B30، برتری در بحث ایمنی است که این سدان چینی نسبت به پژو ۲۰۷i صندوق دار و دیگر خودروهای چینی رقیب دارد. سدان اتوماتیک جدید پژو و ایران خودرو به ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز است و سامانه هایی همچون ABS، EBD و EBA بر نحوه عملکرد ترمزها نظارت دارند.
نکته جالب این است که کمپانی پژو، ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۶ پلاس صندوق دار (۲۰۷i صندوق دار) را در برخی بازارها با امکانات ایمنی بیش تری عرضه می کرد. البته این امکانات بیش تر در صورت سفارش مشتری روی خودرو نصب می شد. سیستم کنترل پایداری الکتریکی و چهار کیسه هوای بیش تر از امکانات اضافه ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۶ پلاس صندوق دار در بازارهای خارجی به حساب می آید.


۲۰۷i صندوق دار چه ویژگی های فنی ای دارد؟


پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک تفاوت خاصی با نمونه هاچ بک آن و ۲۰۶ هاچ بک و صندوق دار اتوماتیک پیش از سال ۹۱ ندارد. تنها با افزودن فرمان کمکی برقی روی این خودرو و الگوبرداری این سیستم از سامانه فنی پژو ۳۰۱، بازدهی پیشرانه ۲۰۷i صندوق دار به صورت بسیار جزیی بهتر از خودروهای مشابه نام برده است. این تفاوت به قدری ناچیز است که راننده نمی تواند بهبود بازدهی را لمس کند و تنها داشتن فرمانی نرم تر در سرعت های پایین و از سویی فرمانی سفت تر در سرعت های بالا، نکته ای است که تفاوت اش با مدل های دیگر برای هر فردی محسوس است. در نظر داشته باشید حذف فرمان هیدرولیک و جایگزینی فرمان کمکی برقی، می تواند روی نمودارهای مختلف، تغییرهای مثبتی در کاهش اتلاف توان پیشرانه داشته باشد و باعث شود با حذف سامانه هیدرولیک، خلل کم تری در ترمزگیری ها و سیستم تهویه خودرو ایجاد گردد. همچنین در تعاریف فرمان کمکی برقی این نکته گفته می شود که سامانه EPS می تواند مصرف سوخت را تا ۱۷ درصد نسبت به خودروی مشابه با فرمان HPS کاهش دهد.
پژو ۲۰۷i صندوق دار به پیشرانه TU5 مجهز است که با حجم ۱٫۶ لیتر، توان ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده ۴ دنده اتوماتیک این خودرو به قابلیت تیپ ترونیک و حالت اسپرت و برفی مجهز است و توان پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند. با وجود به روز رسانی نرم افزاری در این سیستم انتقال قدرت، اما همچنان شاهد برخی خنگی ها و نشانه های قدیمی بودن در جعبه دنده اتوماتیک ۲۰۷i صندوق دار هستیم. همچنین تغییر برخی قسمت های الکتریکی خودرو باعث شده نصب امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، کیسه هواهای کناری، محدود کننده سرعت و سنسور نور و باران مانند پژو ۲۰۶ صندوق دار اتوماتیک (منظور خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i ای است که تا سال ۱۳۹۱ تولید شده اند) آسان و چندان ممکن نیست.


تفاوت ظاهری ۲۰۷i صندوق دار ایران و کشورهای دیگر چیست؟


شرکت ایران خودرو، پژو ۲۰۷i صندوق دار را با تغییرهای ظاهری و امکاناتی نسبت به برخی کشورهای دیگر عرضه کرده است. کاسه چراغ های جلو و عقب ۲۰۷i ایران خودرو در نمونه هاچ بک و صندوق دار به روزتر است و چراغ روشنایی روز در آن دیده می شود. همچنین در ۲۰۷i صندوق دار سپر عقب توسط تیم ایران خودرو طراحی شده و تا حد زیادی هماهنگی مناسبی میان خطوط سپر و چراغ مه شکن با کاسه چراغ های جدید عقب وجود دارد. اضافه شدن بال عقب روی در صندوق هم که عمده ترین تفاوت ۲۰۷i صندوق دار ایرانی با نمونه خارجی به حساب می آید، برای ایران خودرو کم حاشیه نبوده و بسیاری این انتقاد را به سازنده ایرانی دارند که چرا جایگاه چراغ ترمز سوم این خودرو تغییر نکرده و به مکانی مثل روی بال عقب یا بالای شیشه عقب نیامده است؟!
در پاسخ به این انتقاد، مهندسان ایران خودرو بحث هزینه های تولید و تغییر ساختار خودرو و قالب ها را مطرح می کنند و از سویی می گویند نصب بال روی در صندوق، هیچ خللی در دید چراغ ترمز سوم ندارد و از هر زاویه ای، این چراغ بالای بال عقب ۲۰۷i صندوق دار به راحتی دیده می شود.
در کابین پژو ۲۰۷i هاچ بک و صندوق دار نیز غربیلک فرمان نسبت به نمونه های خارجی و قدیمی به روزتر شده و از سویی نمایش گر چندکاره جای نمایش گر نارنجی رنگ قدیمی را گرفته است. اما شاید جالب باشد بدانید کمپانی پژو – دانگ فنگ، ۲۰۶ پلاس صندوق دار را با سانروف اصلی هم در آن دوران عرضه می کردند که اکنون روی ۲۰۷i صندوق دار ایرانی وجود ندارد. حال با نصب سقف شیشه ای روی خانواده ۲۰۷i، تفاوت نسخه ایرانی با نمونه های خارجی و قدیمی نیز بیش تر خواهد شد.


رانندگی با ۲۰۷i صندوق دار چه گونه است؟


هنگام ورود به کابین پژو ۲۰۷i صندوق دار متوجه می شوید که چرا ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۶ پلاس صندوق دار در بازار بسیاری از کشورها چندان موفق نبوده اند! زیرا با وجود سدان به حساب آمدن این خودرو، همچنان مشکل کمبود فضا در ردیف عقب آن احساس می شود. در اصل پژو ۲۰۷i صندوق دار سدانی مناسب برای خانواده های کم جمعیت است و با داشتن فضای صندوق عقب زیاد، گزینه ای اقتصادی برای سفرهای بیرون شهری. پس در این بحث می توان گفت این خودروی سدان، نسبت به رقیب های چینی خود مشکل فضای سرنشین را در ردیف عقب دارد، اما وقتی بحث بر سر نشستن در ردیف دوم ۲۰۷i صندوق دار می شود و قرار باشد راننده و سرنشین از تمام فضای کابین برای خود استفاده کنند، آن جاست که مفهوم ارگونومی قابل قبول در یک کلاس B معنا پیدا می کند. در حالت عادی هم نمی توان گفت ردیف جلوی ۲۰۷i و ۲۰۷i صندوق دار کم است، بلکه با نشستن روی صندلی های جلو و در نظر داشتن حضور در یک خودروی کلاس B، متوجه خواهید شد این خودرو برای افرادی با قد کم تر از ۱۹۰ سانتی متر می تواند در ردیف جلو مناسب و تا حد قابل قبولی راحت باشد.
کاهش کیفیت مواد ساخت به کار رفته در کابین ۲۰۷i نسبت به مدل های پیش از ۹۱ به خوبی محسوس است و از جنس رودری ها، داشبورد و حتا صدای دکمه شیشه بالابر و دسته برف پاک کن و راهنما، می توان این تغییرهای منفی را احساس کرد. اما نکته قابل تأمل این است که با وجود افت کیفیت در ۲۰۷iهای جدید، شرکت بازرسی استاندارد معتقد است این خودرو با چهار ستاره کیفی بالاتر از چینی های سه ستاره کیفی قرار دارد. در میان رقیبان ۲۰۷i صندوق دار برخی خودروها مانند جک J4، جیلی GC6 و دانگ فنگ S30 هنوز به مرحله تست های کیفی رسمی نرسیده اند. اما آن چه بر اساس جدول کیفی خودروسازان مشخص است، ۲۰۷i هاچ بک چهار ستاره کیفی در سطح چهارم قیمتی دارد و فاو بسترن B30 هم در سطح سوم قیمتی همین امتیاز را دریافت کرده است. حال اگر ISQI پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک را در سطح چهارم قیمتی قرار دهد، بدیهی است این سدان می تواند مانند نمونه هاچ بک خود، چهار ستاره کیفی را دریافت کند و از چینی های همرده بالاتر باشد. اما اگر قرار باشد به سطوح قیمتی بالاتری برود، بدیهی است که دریافت چهار ستاره کیفی برای آن سخت خواهد شد.
با روشن کردن ۲۰۷i صندوق دار در کم تر از ۵ دقیقه رانندگی با آن، متوجه می شوید همچنان با یک خودروی موتور گرم طرف هستید و نباید توقع دمای کم تر از ۸۵ درجه سانتی گراد را از آن داشته باشید. پیشرانه TU5 جزو آن دسته از موتورهای PSA به حساب می آید که حتا در چله زمستان هم با دمایی فراتر از ۹۵ درجه سانتی گراد تمایل به کار کردن دارد، به همین دلیل شنیدن صدای فن خنک کننده آن امری بدیهی است. با این که در بحث فنی، موتور گرم بودن خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷i را نمی توان به عنوان نکته منفی معرفی کرد، اما به دلیل صدای زیاد فن که از بیرون خودرو شنیده می شود، بسیاری این نوع پیشرانه ها را مورد پسند ایرانیان نمی دانند و بیش تر مردم فکر می کنند پیشرانه TU5 به دلیل گرما دوست بودن، واشر سر سیلندر را در معرض خطر سوختن قرار می دهد، اما واقعیت این است که تا امروز در میان خودروهای تولید انبوه داخلی، پیشرانه TU5 پس از K4M رنو کم ترین مشکل را در بحث واشر سر سیلندر داشته اند و به دلیل گرما دوست بودن، اثر پذیری کم تری از محیط اطراف دارند و آب و هوای گرمسیری نمی تواند اثر منفی مشابه با آن چه روی موتورهای سرما دوست می گذارد، روی TU5 داشته باشد. این که ما، پیشرانه TU5 را بسیار پر خرج می دانیم به دلیل بهای بیش تر قطعه های مصرفی آن نسبت به موتورهای قدیمی موجود در بازار است و فن آوری به روزتری که در صورت خرابی، کار تعمیرکاران را سخت تر می کند.

هنگام رانندگی با سرعت کم، به خوبی می توانید بهبود عملکرد سیستم فرمان پژو ۲۰۷i صندوق دار را نسبت به نمونه فرمان هیدرولیکی این خانواده پژو متوجه شوید. فرمانی که نرمی مناسبی دارد و از سویی با چرخاندن آن در ترافیک ها، نوسانی در دور موتور ایجاد می شود. فرمان EPS پژو ۲۰۷i صندوق دار با افزایش سرعت خودرو هر لحظه سفت تر از پیش می شود و دیگر خبری از تیزی فرمان ۲۰۶ و ۲۰۷i در این خودروی سدان نیست. کاهش بسیار محسوس واکنش پذیری جعبه فرمان از سطح جاده، نکته ای است که به وضوح در ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک دیده می شود. البته توجه داشته باشید کمکی برقی شدن فرمان پژو ۲۰۷i صندوق دار باعث نشده پایداری و فرمان پذیری آن متفاوت از خانواده ۲۰۶ باشد و همچنان به دلیل نبود سامانه هایی همچون ESP، باید جوانب احتیاط را در رانندگی های سرعت بالا رعایت نمایید. بحث کلی این است که فرمان کمکی برقی ۲۰۷i صندوق دار راحتی و آسایش خوبی را برای راننده ایجاد می کند و نباید فکر کنیم با داشتن فرمان EPS، پایداری خودروی مان هم تغییر محسوس داشته است.
تجربه رانندگی بیش از شش هزار کیلومتر با پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک این نکته را روشن کرده که سواری این خودرو به دلیل سیستم تعلیق عقب آن نرم تر از ۲۰۶ و ۲۰۷i هاچ بک است و تا حدی راحتی و تکان ملایم تری در کابین این خودرو احساس می شود. همچنین ساز و کار سیستم تعلیق عقب ۲۰۶ صندوق دار، رانا و ۲۰۷i صندوق دار به گونه ای است که تا حدی بهبود پایداری را نسبت به ۲۰۶های استاندارد بازار ایران و ۲۰۷i هاچ بک برای راننده فراهم می کند.
درباره عملکرد جعبه دنده پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک باید بگوییم نباید توقع سامانه ای به روز را از آن داشته باشید. واقعیت این است که جعبه دنده فاو بسترن B30، برلیانس H330 و جیلی GC6، تعویض دنده نرم تری را نسبت به این خودروی غیر چینی دارند. آن چه در پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک باعث رنجش راننده می شود، در بیش تر خودروهای ۴ دنده اتوماتیک وجود دارد و آن عدم امکان شتاب گیری است که در هر لحظه از رانندگی گزارش می شود. به عنوان مثال هنگامی که با این خودرو سرعتی فراتر از ۳۵ کیلومتر بر ساعت را داشته و در دنده باشید، نمی توانید برای شتاب گیری بیش تر به دنده ۱ بروید و مجبور هستید با دنده ۲ شتاب گیری خود را انجام دهید. به همین دلیل است که بسیاری از مالکان ۲۰۷i و ۲۰۶ اتوماتیک برای شتاب گیری در سرعت های پایین از حالت تعویض دنده دستی استفاده می کنند و حتا سرعت های فراتر از ۳۵ کیلومتر را هم با دنده ۱ و دور موتور بالا رانندگی می کنند.
یکی دیگر از مشکلات این جعبه دنده، تقه هایی است که بیش تر اوقات در تعویض دنده ۱ به ۲ و عکس آن اتفاق می افتد. این اتفاق هم به دلیل ضرایب دنده و نوع عملکرد اکونومی ۲۰۷i در حالت D است. بنابراین پیشنهاد می شود اگر می خواهید کم ترین تقه را در ۲۰۷i و ۲۰۶ اتوماتیک احساس کنید، سعی کنید به شکلی پدال گاز را بفشارید که تعویض دنده ها در دور موتور ۲۰۰۰rpm تا ۲۷۰۰rpm انجام نشود. حالت برفی روی پنل جعبه دنده این خودرو باعث می شود شروع حرکت با دنده ۲ باشد تا کم ترین هرزگردی در ۲۰۷i صندوق دار اتفاق افتد و از سویی حساسیت دریچه گاز به تغییر پدال کاهش پیدا می کند. همچنین هنگامی که حالت اسپرت را از روی این پنل فعال می کنید، در اصل بیش از ۵۰ درصد حساسیت پدال گاز را بالا می برید و این گونه خودرو سعی می کند به دلیل دریافت ضریب بیش تری از فشار گاز، خودرو را در دنده سنگین تری نگه دارد.
باید در مورد جعبه دنده پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک بگوییم که ایراد اعلام شده تنها در شروع حرکت احساس می شود و بیش تر این مشکلات با رانندگی صحیح راننده قابلیت کمرنگ شدن را دارد. اما هنگامی که ۲۰۷i صندوق دار در حالت حرکت باشد، عملکرد جعبه دنده اتوماتیک آن منطقی است و می توان آن را در رده یک خودروی اقتصادی منطقی گزارش کرد. همچنین یکی از نکته های مهم جعبه دنده پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک نسبت به رقیبان، هزینه نگهداری به مراتب کم تر آن نسبت به رقیب های چینی است. به گفته برخی تعمیرکاران تخصصی جعبه دنده های اتوماتیک، این قطعه در خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i خدمات دهی رایج و به نسبت ارزانی را در میان رقیبان دارند و اکنون با آمدن خودروهای چینی، می توان دید که در بحث خرابی نیز جعبه دنده اتوماتیک AL4 وضعیت بهتری نسبت به برخی خودروهای چینی اقتصادی دارد. نکته جالب دیگر این که مجموعه جعبه دنده اتوماتیک پژو ۲۰۷i صندوق دار گاهی قیمتی نصف جعبه دنده اتوماتیک برخی رقیب های چینی را دارد.
هنگامی که با این خودرو در مسیرهای اتوبانی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنیم، عقربه دور موتور، ۳۴۰۰rpm را به ما نشان می دهد. این دور موتور چندان فشار خاصی به پیشرانه ۲۰۷i صندوق دار وارد نمی کند، اما بدیهی است که صدای بیش تری را در مسیرهای طولانی به گوش سرنشینان می رساند. در خودروهایی با توان مشابه و سیستم انتقال قدرت ۶ دنده اتوماتیک، این عدد می تواند به ۲۷۰۰rpm هم برسد که تا حدی فشار کم تری را به خودرو وارد می نماید.
وقتی از کروز کنترل خودرو استفاده کنید، عملکرد خوبی در ۲۰۷i صندوق دار خواهید دید. کروز کنترل در این خودرو به صورت پله ای قابل تنظیم است و راننده می تواند سرعت دلخواه را به آن بدهد. اما کاستی این سامانه، عدم جای گیری مناسب دکمه های کروز کنترل روی غربیلک فرمان است. خاموش و روشن شدن کروز کنترل از سمت چپ فرمان ۲۰۷i انجام می شود و برای تنظیمات آن باید از قسمت راست فرمان استفاده کنید. اگر کمی به مکان قرارگیری دکمه های روی فرمان ۲۰۷i نگاه کنید، به راحتی این قابلیت وجود دارد که بخش کروز کنترل به جای تنظیمات بلوتوث نصب شود و مانند بیش تر خودروهای دیگر، استفاده از این سیستم آسان تر و در دسترس تر باشد. همچنین دکمه های بلوتوث و تغییر فایل در بخش دکمه های کروز کنترل گذاشته و سبکی مشابه به فرمان خودروهای کیا و هیوندای روی غربیلک ۲۰۷i اجرا شود.
با توجه به تجربه رانندگی ای که با پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک به دست آورده ایم، می توانیم مصرف سوخت این خودرو را در شرایط مختلف اعلام نماییم. ۲۰۷i صندوق دار در رانندگی های شهری و با احتساب ترافیک های رایج شهری مانند تهران، مصرف سوخت ۷٫۸ تا ۸٫۵ لیتر را در فصل سرد دارد. این عدد در زمان استفاده از کمپرسور کولر در محدوده ۸٫۲ تا ۸٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف سوخت پژو ۲۰۷i صندوق دار در جاده های برون شهری با سرعت میانگین ۹۰٫۳ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت ۱۲۳ کیلومتر بر ساعت و ۵۵۸ کیلومتر رانندگی، مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر را خواهد داشت. توجه داشته باشید مصرف سوخت جاده ای این خودرو در شرایط جاده کفی و اتوبانی ثبت شده است. هنگامی که با ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک به جاده های کوهستانی مانند هراز و فیروزکوه رفتیم، به دلیل دور موتور بالاتر مصرف سوخت نیز در بازه ۷٫۵ تا ۸٫۱ لیتر قرار گرفت.
با وجود مصرف سوخت مناسب پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک در تست های انجام شده، در صورتی که به این خودرو فشار مضاعف وارد شود، می تواند در شهر بیش از ۱۰ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند و گاهی این میزان به ۱۴ لیتر هم برسد. این نکته بسیار مهم است که رانندگان خودروهای اقتصادی با حجم پیشرانه پایین، بتوانند با عدم القای فشار مضاعف به سامانه فنی، مصرف سوخت خود را کنترل کنند.
هنگام رانندگی با پژو ۲۰۷i صندوق دار در هوای بارانی با مشکلی مواجه خواهید شد که به هیچ وجه در ۲۰۶ ها و ۲۰۷های قدیمی وجود نداشت. این مشکل به دلیل تغییرهایی است که ایران خودرو در سامانه برق و نرم افزار این خودروها به وجود آورده است. پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i هیچ گاه روی دسته برف پاک کن خود، حالت تنظیم زمان (دیمر) برای عملکرد برف پاک کن در پله اول را نداشتند. اما فرانسوی ها روی پله اول دسته برف پاک کن ۲۰۶ و ۲۰۷های قدیمی قابلیتی را قرار داده بودند که با توجه به سرعت خودرو، زمان عملکرد برف پاک کن تغییر می کرد و گاهی این قابلیت به مراتب بهتر از پیچ تنظیم سرعت برف پاک کن در خودروهای دیگر ظاهر می شد.

اکنون ایران خودرو برای ساده کردن سیستم برق این خودروها، آپشن تطبیق برف پاک کن با سرعت خودرو را حذف کرده و نبود پیچ تنظیم سرعت برف پاک کن، خلائی در عملکرد این قطعه در خودرو احساس می شود. هنگام رانندگی با ۲۰۷i صندوق دار در باران های نه چندان شدید، مدام باید برف پاک کن را قطع و وصل کنید زیرا بدیهی است که همیشه دور تند برف پاک کن نیاز نخواهد بود و نبود هیچ سامانه ای برای کنترل سرعت برف پاک کن در پله اول، این خطا را در ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک ایجاد کرده است. این جاست که متوجه می شوید، تغییرهای ایجاد شده از سوی ایران خودرو در سامانه برق ۲۰۶ و ۲۰۷ چندان خوب و مناسب نبوده و در برخی موارد، ایرادی را هم برای خودروها به وجود آورده است.
میزان نفوذ صدا در پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک را می توان کم تر از خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۶ معمولی دانست. این خودرو در حالت استاندارد سر و صدای خاصی درون کابین ندارد و تنها در فشارهای زیاد، صدای نه چندان خوش آیند تعویض دنده، بیش از حد در کابین خودرو به گوش می رسد. در صورتی که تایرهای این خودروها به نمونه های خارجی و با کیفیت ارتقا پیدا کند، تا حد قابل توجه ای نفوذ صدای جاده به درون کابین کم خواهد شد. در تست بیش از شش هزار کیلومتر پژو ۲۰۷i صندوق دار، نتیجه زیر از سنجش میزان نفوذ صدا به درون کابین در شرایط طبیعی به دست آمد:

نتایج تست نفوذ صدا

نام خودرو

حالت سکون (دسی بل)

دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)

تخت گاز(دسی بل)

پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک

۶۶٫۴

۷۷٫۶

۸۹٫۸


نتیجه گیری:

روند نزولی کاهش قیمت خودروها در بازار آغاز شد
همان طور که اشاره شد، پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک بیش تر برای خانواده های کم جمعیت مناسب است. این خودرو از نظر توان حرکتی به عنوان یک خودروی اقتصادی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. در بحث شتاب، قدرت و توان حرکتی
نمی توان تفاوت خاصی را میان این خودرو و رقیب های چینی اعلام کرد، اما در بحث عملکرد جعبه دنده، تا حدی چینی های رقیب از این خودرو قوی تر ظاهر می شوند.
امکانات رفاهی ۲۰۷i صندوق دار در جایگاه خوبی قرار دارد و می توان آن را گزینه ای رقابتی در میان چینی ها دانست. سواری این سدان نرم است و فضای صندوق عقب آن مناسب و خوب. در بحث کیفیت مواد ساخت نباید توقع خاصی از پژو ۲۰۷i صندوق دار داشته باشید و این خودرو در سطح خودروها چینی هم قیمت قرار می گیرد. اما نکته مهم این که هزینه تعمیر و نگه داری این خودرو به مراتب کم تر از چینی ها بوده و قطعه های فنی آن با قیمتی کم تر در بازار به فروش می رسد. همچنین با وجود قیمت به نسبت بالاتر اجزای بدنه ۲۰۷i صندوق دار نسبت به دیگر خودروهای ایران خودرو، قطعه هایی مانند چراغ، سپر، گل گیر و… این خودرو با قیمتی کم تر از قطعه های خودروهای چینی در بازار موجود هستند. خدمات پس از فروش
رایج تر، تعمیر آسان و تا حدی بازار فروش بهتر نسبت به برخی چینی ها، باعث می شود ارزش خرید ۲۰۷i صندوق دار در جایگاه قابل قبولی قرار گیرد. بنابراین در شرایط کنونی که حضور برخی نشان های چینی در بازار ایران مبهم است، پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک می تواند به عنوان گزینه ای قابل قبول و تا حدی رقابتی مطرح شود.


ویژگی های مثبت:

طراحی مناسب
توان حرکتی متناسب با رده قیمتی
امکانات رفاهی مناسب
خدمات پس از فروش رایج
قیمت مناسب قطعه های یدکی
سواری نرم
پایداری قابل قبول
فرمان نرم
مصرف سوخت مناسب
فضای بار خوب
نفوذ صدای کم تر نسبت به برخی رقیب ها


ویژگی های منفی:

فضای کم کابین در ردیف عقب
نبود امکانات ایمنی کامل مانند سیستم کنترل پایداری
مواد ساخت نه چندان خوب کابین
جعبه دنده نه چندان به روز
تغییرهای نامناسب ایران خودرو در سیستم برقی
برف پاک کن با عملکرد ناقص
قیمت گذاری نه چندان مناسب در کارخانه
صدای زیاد فن خنک کننده رادیاتور


پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.