بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

«رنو کولئوس» خودرویی است که در بهمن سال ۱۳۹۵ در تهران رونمایی شد و از اواخر بهار ۹۶ وارد بازار کشور شد. در این مقاله ایمنی این خودرو را براساس تست های تصادف مجموعه «یوروانکپ» بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رونمایی از نسل جدید رنو کولئوس همزمان با انقلاب در طراحی های رنو بود و این یعنی با نسخه ای کاملاً متفاوت از نظر طراحی طرف هستیم. نسل جدید کولئوس برخلاف نسل پیشین ظاهری زیبا داشت و خیلی زود توانست به یکی از خودروهای محبوب بازار ایران تبدیل شود. رنو کولئوس به موتور ۲٫۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخار مجهز است و قدرت آن توسط یک گیربکس اتوماتیک ایکس ترونیک به چهار چرخ منتقل می شود. کولئوس به امکاناتی نظیر شش کیسه هوا ۱۰ نقطه ای، استارت دکمه ای، سیستم RLINK2، سیستم صوتی BOSE، سقف پانارومیک، سردکن و گرم کن صندلی های جلو، سیستم تهویه دوگانه، رادار نقطه کور، سیستم اتوپارک، درِ صندوق برقی مجهز به سنسور پا و… مجهز است.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

این روزها با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در کشور و تحریم های شدید اقتصادی، این خودرو رقم های میلیاردی را به خود می بیند. اما فارغ از قیمت و ظاهر این خودرو، آیا کولئوس خودروی ایمنی است؟ ایمنی خودرو نکته ای بسیار مهم است که در بازار ایران جدی گرفته نمی شود، اما در کشورهای پیشرفته یکی از مهم ترین ویژگی های خرید خودرو (به خصوص خودروهای خانوادگی) به حساب می آید. در این مقاله تحلیل کاملی از تست های تصادف این خودرو در مجموعه یوروانکپ خواهیم داشت. رنو کولئوس در سال ۲۰۱۷ مورد تست های تصادف این مجموعه قرار گرفته و توانسته پنج ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد.

حتماً بخوانید: بررسی تست های ایمنی خودرو – مقدمه و تعاریف

کولئوس مورد تست در این مقاله نسخه مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو مخصوص بازار اروپاست که ۱۶۲۳ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به آپشن های استاندارد و پایه است.

بررسی ایمنی رنو کولئوس برای سرنشینان بزرگ‌سال

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

همان طور که احتمالاً در ویدیوهای مربوط به تست تصادف دیده اید در این تست ها از آدمک های شبیه سازی شده استفاده می شود. نکته مهم در مورد این آدمک ها این است که آن ها کاملاً براساس بدن انسان ساخته شده اند و از نظر وزن و ضربه پذیری شرایط مشابهی با بدن انسان دارند. برای بررسی ایمنی خودروها از آدمک هایی با جنسیت مرد و زن و در سنین بزرگ‌سال و خردسال استفاده می شود تا ایمنی خودرو برای تمامی گروه های سنی و جنسیت مرد و زن بررسی شود. در نظر داشته باشید که این آدمک ها هم مثل تمام فرآیند تست های ایمنی هرساله به روزتر می شوند. در روند کلی این تست، قسمت های مختلف آدمک ها با توجه به نتیجه با رنگ های مختلف نمایش داده می شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتیجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتیجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجی نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه ای نشان دهنده نتیجه ضعیف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعیف را نشان می دهد.

رنو کولئوس در تست های مجموعه یوروانکپ ۳۴٫۵ امتیاز مربوط به بخش ایمنی بزرگ‌سالان را کسب کرده و این یعنی ۹۰ درصد امتیازهای این بخش را به دست آورده است. این امتیازها از مجموع تست های ODB، برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو، تست برخورد با خودرو و یا ستون از کنار و تست ضربه ناگهانی از پشت می شود. دقت کنید در این تست ها عملکرد ایربگ ها نیز بسیار مؤثر است.

تست ODB برای سرنشینان بزرگ‌سال

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

از آن جا که در اکثر موارد، تصادف های از جلو، آسیب های مالی و جانی بیش تری را دارند تست ODB بسیار پراهمیت است، چراکه این تست میزان ایمنی خودرو در برابر ضربه ناشی از جلو را نشان می دهد. تست ODB، مخفف عبارت Offset-Deformable Barrier، تستی است که در آن، خودرو با سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوی بدنه به مانع ضربه پذیر برخورد می کند. این تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار می گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست دیگری با مانعِ در حال حرکت جای این تست را گرفت، اما «پاسات» در سال ۲۰۱۴ با همین تست بررسی شده است.

همان طور که در نتایج می بینید، رنو کولئوس ۷ امتیاز از این بخش گرفته که امتیاز بسیار خوبی است. با دقت در رنگ نشان داده شده در آدمک های تست می بینیم که تمامی قسمت های بالاتنه و پایین تنه برای راننده و شاگرد با رنگ سبز نشان داده شده است و تنها در قسمت پای راست راننده رنگ نارنجی دیده می شود که این بدان معناست که در صورت بروز حادثه از جلو و با خودرویی دیگر، احتمال آسیب دیدگی در این عضو بیش تر از دیگر اعضای بدن است.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

در این تست، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد می کند و پس از این برخورد میزان آسیب به آدمک های تست بررسی می شود. در این تست در قسمت راننده از آدمک با شبیه سازی زن استفاده شده است و در قسمت عقب هم یک آدمک زن وجود دارد تا ایمنی خودرو برای هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسی شود.

همان طور که در تصویر بالا می بینید رنو کولئوس در این بخش ۶٫۵ امتیاز را کسب کرده که نسبت به تست ODB عملکرد ضعیف تری داشته است. ارزیابی تست برای راننده مناسب است و فقط در قسمت بالاتنه راننده ایمنی متوسط ارزیابی می شود، اما در ارزیابی سرنشین عقب نتایج در بالاتنه و سر ضعیف است و این نشان می دهد که در تصادف های از جلو، سرنشینان عقب کولئوس آسیب پذیرتر هستند.

حتماً ببینید: کولئوس و داستر دودیفرانسیل در کویر

تست برخورد با خودرو و یا ستون از کنار

در آمارهای جانی و مالی تصادف، بیش ترین آمار، پس از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که این ضربه می تواند ضربه از سوی یک خودروی دیگر باشد و یا ضربه خودرو با یک ستون. در هر دو تست، خودروها بسیار آسیب پذیر خواهند بود اما در مجموعه یوروانکپ ایمنی سرنشینان به دقت در این دو تست بررسی می شوند. مهندسی قسمت جانبی بدنه برای عملکرد ایمنی بهتر در این ناحیه بسیار پیچیده است و یک خودروی مدرن می بایست علاوه بر داشتن ظاهر جذاب در خطوط کناری، ایمنی بالایی هم در این ناحیه ارائه دهد.

در اولین تست، مانع ضربه پذیر نقش خودرویی دیگر را دارد که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به کنار خودروی ساکن برخورد می کند و در تست دیگر، این خودروست که با زاویه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت با ستونی به قطر ۲۵۴ میلی متر برخورد می کند.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

رنو کولئوس در این بخش امتیاز عالی ۱۶ را به دست آورده که نشان می دهد این خودرو در برخوردهای کناری بسیار ایمن است. در هر دو تست مربوط به ضربه های کناری تمام بدنه آدمک به رنگ سبز نشان داده شده است و هیچ ضعفی در قسمت های مختلف آدمک تست دیده نمی شود.

تست ضربه ناگهانی از پشت

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

تصور کنید در خودروی خود در حال رانندگی هستید. در این وضعیت غیرقابل پیش بینی ترین تصادف، برخورد از پشت خواهد بود. در این وضعیت راننده و سرنشینان آمادگی لازم برای مواجه شدن با ضربه را ندارند و به همین دلیل بدن حالت تدافعی به خود نمی گیرد و در نتیجه ممکن است بیش ترین آسیب به قسمت گردن و مهره های کمر وارد شود. آن چه در جلوگیری از آسیب ناشی از این گونه تصادف مهم و مؤثر عمل می کند طراحی صندلی های خودروست. در مجموعه یوروانکپ آدمک مخصوصی برای این نوع تست طراحی شده که ضربه هایی با سرعت های مختلف روی صندلی های خودرو به این آدمک وارد می شود و نتیجه این تست برای هر خودرو مشخص خواهد شد.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

رنو کولئوس در این تست ۲٫۵ امتیاز را به دست آورده که امتیاز خوبی است. در تصویر فوق مشاهده می کنید که مهره های گردن در هر دو صندلی جلو و عقب به رنگ سبز نشان داده شده اند که نشان می دهد صندلی های رنو کولئوس در برخورد ناگهانی از پشت ایمنی لازم را دارند. در بررسی ایمنی خودرو برای سرنشینان بزرگ‌سال، تست های مربوط به ترمز هوشمند و اضطراری هم انجام می شود، با توجه به این که کولئوس مورد تست مخصوص بازار اروپاست به این سیستم مجهز است و امتیاز ایمنی کاملی هم در این زمینه به دست آورده است.

بررسی ایمنی رنو کولئوس برای سرنشینان خردسال

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

برای بررسی ایمنی خودروها برای سرنشینان خردسال، همان تست های فوق برای آدمک های شبیه سازی کودکان بررسی و ارزیابی می شود. در تست های انجام شده برای کولئوس، میزان ایمن بودن برای کودکان در سنین ۶ و ۱۰ سال (البته روی صندلی های مخصوص کودکان) بررسی می شود. در مجموعه تست های مربوط به سرنشینان خردسال، رنو کولئوس در مجموع، ۳۸٫۹ امتیازها را به دست آورده است که یعنی ۷۹ درصد از مجموع امتیازهای این بخش را کسب کرده و این امتیاز به نسبت خوب است.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

در تصویر فوق مشاهده می کنید که آدمک های شبیه سازی شده مخصوص کودکان در ضربه های کناری نتیجه مطلوبی داشته و تمام تنه آدمک ها با رنگ سبز نشان داده شده است. اما در ضربه از جلو عملکرد برای بالاتنه سرنشین ۶ ساله بسیار ضعیف است و همچنین برای کودکان احتمال آسیب به بخش گردن و مهره ها در تصادف وجود دارد. در نظر داشته باشید که تمام این امتیازها در صورت استفاده از صندلی مخصوص کودکان اعتبار دارد.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

برای بررسی ایمنی خودروها در بخش خردسالان، یوروانکپ قابلیت نصب صندلی کودک را در قسمت های مختلف خودرو بررسی می کند. در تصویر بالا می بینید که در کدام یک از صندلی های این خودرو ایمنی فوق ارزیابی شده است.

بررسی ایمنی رنو کولئوس برای عابران پیاده

در مجموعه یوروانکپ نه تنها ایمنی سرنشینان خودرو بلکه ایمنی عابران پیاده نیز بررسی می شود. در تست های این مجموعه تصادف احتمالی با عابر پیاده شبیه سازی می شود و قسمت های مختلف بدنه براساس ضربه احتمالی طبقه بندی می شوند. در این بخش رنو کولئوس ۲۶٫۱ امتیازها را کسب کرده و این یعنی ۶۲ درصد از امتیازهای کل این بخش را به دست آورده است. همان طور که در تصویر می بینید برخورد در کنار ستون ها برای عابرین پیاده بسیار خطرآفرین تر است.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

بررسی سیستم های کمکی ایمنی کولئوس

در تست های یوروانکپ سیستم های کمکی ایمنی برای خودروها ارزیابی می شود تا مشخص شود این سیستم ها تا چه میزان دقیق عمل می کنند. سیستم کنترل سرعت که شامل هشدار سرعت و محدودکننده سرعت است امتیاز کاملی را از این بخش می گیرد. همچنین هشدار کمربند ایمنی و سیستم استاندارد خروج از خط هم امتیازهای مربوط به بخش های خود را به دست آورده اند و نیز ترمز هوشمند در این تست ارزیابی شده و امتیاز قابل قبولی را دریافت کرده است. دقیت کنید سیستم های ذکرشده به صورت استاندارد در نسخه اروپاییِ تست شده وجود داشته اند. در نهایت، کولئوس از بخش سیستم های کمکی ۷۵ درصد امتیازها را کسب می کند. کولئوسی که در بازار ایران داریم به سیستم های خروج از خط، ترمز هوشمند و کروزکنترل هوشمند مجهز نیست پس امتیازهای فوق می تواند برای نسخه ایران پایین تر باشد.

بررسی ایمنی و تست تصادف رنو کولئوس + ویدیو و تصاویر

در این مقاله سعی شد ایمنی یکی از کراس اوورهای محدود و البته گران قیمت بازار ایران را بررسی کنیم و همان طور که خواندید این کراس اوور با گرفتن پنج ستاره ایمنی در مجموعه یوروانکپ یک خودروی کاملاً ایمن است. امید آن می رود با انتشار این نوع مقاله ها، گزینه ایمنیِ خودرو به یک اصل ویژه در خرید آن در بازارمان تبدیل شود تا در تصادف ها کم ترین میزان خسارت جانی را داشته باشیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.