با « تلوراید » جانشین کیا موهاوی آشنا شوید

با « تلوراید » جانشین کیا موهاوی آشنا شوید
کمپانی ” کیا ” به عنوان یکی از خودروسازان کره ای شناخته می شود که در سال های اخیر توانسته بازار خوبی در سراسر جهان برای خود پیدا کند، اما این خودروساز همیشه سعی داشته تا بتواند فروش قابل قبولی را در بازار خودروهای شاسی بلند واقعی تجربه کند و تا امروز به این هدف خود نرسیده است.
موهاوی محصولی شاسی بلند یا بهتر بگوییم SUV در فهرست محصولات کمپانی کیا بود که به بازار ایران هم راه پیدا کرد.

مدیران 777 مدیران 777

خودرویی که با پیشرانه ۶ سیلندر و ۸ سیلندر عرضه شد و حداقل در ایران توانست فروش قابل قبولی را داشته باشد، اما این خودرو هیچ گاه مورد قبول شاسی بلند سواران نبود. آفرودرهایی که در سراسر جهان شاسی بلند را در کنار اصالت آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی قبول می کنند، هیچ گاه نتوانستند در زمان تولید و عرضه کیا موهاوی، رگه و ریشه ای از یک خودروی SUV در آن پیدا کنند. در واقع موهاوی را می توان خودرویی دانست که روی کاغذ اصول یک شاسی بلند واقعی را رعایت می کرد و در عمل نمی توانست حتا مانند ۲۰ سال پیش نمونه ژاپنی هم ظاهر شود.
سواری خشک، زاویه ورود و خروج نه چندان مناسب، شاسی و اتصال های اتاق نه چندان قوی برای آفرودهای نیمه سنگین و سخت، نداشتن نوسان کافی سیستم تعلیق، بازشوی ضعیف کمک فنرها، استهلاک بیش تر از ژاپنی ها، متریال ضعیف تر از ژاپنی ها، ترمزهای نه چندان قوی، تعادل معمولی که زیاد در آفرود قابل قبول نبود، تنظیم های انتقال قدرت پیچیده و گاهی دردسرساز، از معایبی است که کارشناسان خودروهای شاسی بلند واقعی برای موهاوی اعلام می کنند. عدم استقبال کافی از کیا موهاوی در بازار جهانی نیز باعث شد این خودروی شاسی بلند تنها نام SUV را با خود یدک بکشد و کم تر کمپانی تخصصی آفرود به سراغ تقویت و به روزرسانی این خودرو بیاید.


اما از نگاه افرادی که موهاوی را به عنوان یک خودروی آفرودی انتخاب نکرده بودند یا پیش تر تجربه ای در آفرود با خودروهای ژاپنی و آمریکایی نداشته اند، این خودروی کره ای گزینه ای مناسب بود زیرا امکانات خوبی در آن دیده می شد و همچنین شتاب قابل توجه ای را در اختیار راننده می گذاشت. فضای کابین بزرگ نیز حس شاسی بلند سواری را به خوبی به سرنشینان القا می کرد و بسیاری که تجربه سواری خودروهایی همچون میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو، تویوتا لندکروزر، تویوتا فورچونر، نیسان پاترول و… را نداشتند، مفهومی از خشکی موهاوی را درک نمی کردند.
اما با این نقدها هیچ گاه مهندسان کیا تسلیم نشدند و چند سالی روی شاسی بلند جدیدی کار کردند. ” تلوراید ” نام یک SUV مفهومی از کمپانی کیا است که مدت هاست در نمایشگاه های مختلف در معرض دید عموم قرار می گیرد. هر از چندگاهی هم برخی جزییات آن تکمیل می شود و به مرحله تجاری سازی نزدیک تر می گردد. اما بسیاری توقع یک شاسی بلند لوکس را براساس طرح مفهومی تلوراید دارند؛ خودرویی که درهایش به شکل متفاوت و اشرافی باز می شود و ابعاد بزرگی دارد.
اما با گذشت زمان، گویا کمپانی کیا بدون هیچ سر و صدایی نسخه نهایی تلوراید را برای انجام آخرین تست و بررسی ها به کشورهای مختلف فرستاده است. خودرویی کره ای و SUV که این بار هم بازار آمریکا و دوست داران خودروهای بزرگ را هدف گرفته است. در حال حاضر در امارات، آمریکا، کانادا و… نمونه های مختلف تلوراید در حال تردد هستند، اما جالب است بدانید که گاهی کیا تلوراید بدون پوشش استتاری ظاهر می شود و همین رویکرد کیا باعث شده پیش از رونمایی رسمی، بسیاری از ویژگی های شاسی بلند جدیدش لو برود.
با « تلوراید » جانشین کیا موهاوی آشنا شوید

برخی احتمال می دهند که نسخه نهایی تلوراید با نامی دیگر به بازار عرضه شود و کلمه « تلوراید » تنها برای طرحی مفهومی در کمپانی کیا به یادگار بماند. آن طور که مشخص است، کیا قصد دارد شاسی بلند جدیدش را با دو پیشرانه عرضه کند.
مشتریان می توانند موتور ۲ لیتری توربوی ۲۳۵ اسب بخار و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور را برای تلوراید سفارش دهند یا به سراغ پیشرانه ۳٫۳ لیتری تویین توربوی ۳۶۵ اسب بخار و ۵۰۹ نیوتن متر گشتاور بروند. بدیهی است که در ساخت این SUV قواعدی همچون عدم استفاده از شاسی مونوکوک رعایت شده و اتاق به عنوان مجموعه ای جدا با اتصال های موقت به شاسی متصل است.
برخی احتمال می دهند کیا تلوراید به عنوان نسل جدید کیا موهاوی با مدل ۲۰۲۰ به بازار جهانی بیاید. این خودرو به یقین قیمتی فراتر از رقیب کره ای خود، یعنی سانگ یانگ رکستون G4 خواهد داشت. اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم صنعت خودروسازی کره جنوبی توانسته است خودرویی SUV را بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی کند و محصولی فراتر از رکستون G4 را معرفی نماید؟


شما مخاطبان می توانید برای تماشای ویدیوی تست و بررسی سانگ یانگ رکستون G4، جدیدترین شاسی بلند آفرودی کره ای، بر روی لینک کلیک کنید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.