آن چه پیش از خرید DS6 باید بدانید + تصاویر

برندسازی‌ای که «تویوتا» با ایجاد برند «لکسوس» به کار بست آن قدر خوب اجرا شد و جذاب بود که بسیاری از خودروسازان دیگر نیز به تبعیت از مسیر رفته تویوتا آن را اجرا کردند و کم و بیش به موفقیت هم رسیدند. تویوتا با لکسوس، «هیوندای» با «جنسیس» و گروه «پژو – سیتروئن» هم با “DS”.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بله DS، که برند لوکس مجموعه فرانسوی “PSA” است، یادآور افتخارات سیتروئن دی اس دهه ۵۰ است و آمده تا ضعف لوکس سازی این گروه را برطرف کند. سال ها بود خودروهای این مجموعه در رده های اقتصادی به فروش می رسیدند و البته موفق هم بودند. ذهنیت مشتریان نسبت به این برندها خودروهایی اقتصادی بود که لازم نمی دیدند هزینه گزافی برای داشتن یک پژو یا یک سیتروئن پرداخت کنند.

در این مقاله با “DS6” کراس اوور لوکس و جذاب فرانسوی آشنا خواهیم شد.

حتماً ببینید:

ویدیوی تست و بررسی دی اس ۶ در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی دی اس ۵ در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی دی اس ۳ در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی دی اس ۷ کراس بک در فرانسه توسط اسب بخار

اکثر خودروهای برند DS پلت فرم مشترکی با خودروهای سیتروئن دارند و بعضی از آن ها هم نمونه فیس لیفت مدل های سیتروئن هستند. اما DS6 دارای پلت فرم مشترکی با «پژو ۲۰۰۸» است و از همان نگاه اول اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند به نظر می رسد از یک خانواده هستند. DS6 نسل اول در سال ۲۰۱۴ متولد و معرفی شد و تلاشی است قابل احترام در راستای احترام به مشتری.

ویژگی های فنی DS6

دی اس ۶ در حالی که فقط با دو نوع پیشرانه در بازار عرضه می شود، اما بنا به صلاح‌دید کارشناسان واردکننده تنها با موتور ۴ سیلندر پرخوران خود پا به جاده های کشورمان گذاشت. یک موتور ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۵۹۸ سی سی با ۱۶ سوپاپ و مجهز به توربوشارژ که توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد و حاصل عملکرد آن هم گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری است که در دور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه ارائه می شود. وظیفه انتقال قدرت آن به عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته است که این نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. مصرف سوخت این خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی نیز نزدیک به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر به صورت ترکیبی است.

امکانات ایمنی و رفاهی دی اس ۶

همان طور که گفته شد، DS برند لوکس مجموعه فرانسوی PSA است و طبیعتاً انتظار می رود دارای فهرست بلندبالایی از تجهیزات باشد که همین طور هم هست. البته باید توجه کرد که این فهرست شاید برای سال ۲۰۲۰ چندان لوکس نباشد، اما برای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قابل قبول و مناسب است.

طراحی داخلی و بیرونی DS6

در همان نگاه اول می توانید تلاش بسیار طراحان و سازندگان را برای لوکس نشان دادن این خودرو ببینید و حس کنید، اما علیرغم کیفیت بالا، که مشهود است، این خودرو آن چنان که باید در بحث زیبایی شناسایی حرفی برای گفتن ندارد. در نمای جلو استفاده از قطعات کرومی در جلوپنجره و برند خودرو مشخصاً برای لوکس نشان دادن آن شکل گرفته است، اما چندان سنخیتی با طرح کلی سپر ندارد. یک سردرگمی بین طرح شرقی و طرح شیک و سنگین آلمانی و ایتالیایی، به خصوص «آئودی»، را می توان در خودرو دید. شاید دقیقاً نتوان گفت این خودرو به کدام جهت گرایش دارد. حداقل در نمای جلو این گونه است. سپر کاملاً ساده است و با تغییر رنگ در قسمت میانی آن سعی شده از سادگی آن کاسته شود.

دی اس 6
دی اس ۶

اما فرم درِ کاپوت دی اس ۶ عضلانی طراحی شده است و دو خط در دو طرف کاپوت سعی می کنند دید شما را به سمت برند ببرند. جلوپنجره تا داخل چراغ امتداد پیدا کرده و کمی عجیب و غریب است. در نمای کناری زیبایی بیش تری می بینیم و به نظر می رسد تازه با یک خودروی اروپایی مواجه هستیم. طرح شیک و سنگین تری که هماهنگ شده با قسمت جلویی است. پف گلگیر جلویی از سپر جلو شروع شده است و از همین حجم دهی یک خط شانه بالا گرفته شده و با زیبایی از زیر ستون C عبور کرده است و به یک حجم منطقی به چراغ ها ختم می شود. درهای DS6 ساده هستند اما با یک فرورفتگی خیلی ساده بسیار شیک به نظر می رسند.

دی اس 6
تست دی اس ۶

همین خط ساده هوشمندانه آغازکننده پف گلگیر عقب است که در دی اس ۶ بسیار نرم طرح شده است. ریل های روی سقف تا ستون زیبای C امتداد دارند و انتهای خودرو را واقعاً زیبا کرده اند. هرچه به عقب خودرو می روید بیش تر متوجه حضور یک اروپایی می شوید. سپر در راستای سنت جلو از حجم گلگیر عقب امتداد پیدا کرده است و آن چه در «دنا» به ضعیف ترین شکل ممکن اجرا شد، در این جا به زیباترین حالت ممکن دیده می شود. درِ صندوق و فرم واقعاً زیبای چراغ ها حس لوکس بودن و شیک بودن یک سنت را به شما می دهد: زیبایی در سادگی. فرم شیشه عقب DS6 هم در نوع خود جالب است و برف پاک کن کوچک آن شیطنت طراح به نظر می رسد.

کیفیت مونتاژ قطعات در دی اس ۶ مناسب و قابل قبول است و می توان آن را در حد نشان پرمیوم گروه PSA دانست. البته که تولید و عرضه دی اس ۶ توسط خط تولید این خودروساز در چین انجام می شود و بر خلاف باور عموم افراد، شناسه شاسی و سری ساخت این کراس اوور تک دیفرانسیل مربوط به شرق آسیا است. کیفیت رنگ اما آن چنان که باید و شاید نیست و در حد رقبای ژاپنی و میان رده ها، هم نیست. داخل خودرو اما همه چیز را به نفع DS تمام می کند. در نگاه اول کمی عجیب و غریب است و شاید در طرح قسمت میانی داشبورد هم کم سلیقگی شده باشد، اما در بحث کیفی و مونتاژ خوب است. در قبال پرداخت بهای خودرو، که در همان روزهای عرضه هم گران بود، شما کیفیت مثال زدنی‌ای را دریافت می کنید.

دی اس 6
صندلی DS6

صندلی های DS6 راحت هستند و شما را به راحتی در بر می گیرند. تریم داخلی چرم پس از چند سال هم همچنان رایحه جذاب خود را حفظ کرده و از فرم خودش تغییر شکل نداده است. فرمان در قسمت پایینی کمی صاف شده است و دو غلاف آلومینیومی هم دارد و خوش دست است. ارگونومی چندان رضایت بخش و در حد رقبای اروپایی نیست، اما کار راه انداز است، هر چند در ابتدا کمی بیش شلوغ به نظر می رسد. دسته دنده دی اس ۶ اما واقعاً خوش دست است و حس خوبی به شما می دهد. نکته جذاب برای نگارنده، کنسول میانی خودروست که فوق العاده راحت و باکیفیت است. نشانگرهای خودرو هم در نوع خود بدعتی است برای سال ۲۰۱۴ و جالب توجه است و نو به نظر می رسد. اگر کیفیت دوخت ها هم کمی ریز شود خوب و درخور توجه است.

فضاسازی خوب است و در حد یک کراس اوور شهری جادار است. می توان آن را در برابر رقیب مستقیمی همچون “X1” جادار توصیف کرد و یارای رقابت را دارد. دسترسی به فضای صندوق زیاد خوب نیست و ورودی درِ پنجم آن چنان برزگ نیست. علیرغم آن که صندوق خوبی دارد.

دی اس 6
تجربه رانندگی DS6

پشت فرمان دی اس ۶ لذت قابل توجهی دارد. کابین به نسبت آرامی دارد و موتور کشش خوبی از خود نشان می دهد. البته که نباید از آن انتظار بالایی داشته باشید. این خودرو صرفاً یک شاسی بلند جمع و جور شهری است و پیشنهاد می شود دل را به دریا نزنید و آفرود را با آن تجربه نکنید. گیربکس معمولی است و دقت ژاپنی ها و آلمانی ها را ندارد، اما کوپل خوبی با پیشرانه دارد. با وجود اینکه کمپانی DS مانند سایر خودروسازان گروه PSA، سیستم انتقال قدرت را از «آیسین» تهیه کرده است، اما می بینیم که قواعد ایمنی و کاهش استهلاک را به شدت رعایت نموده و نمی گذارد تا فشار بیش از حد به پیشرانه و جعبه دنده وارد شود. هندلینگ آن هم مناسب به نظر می رسد و با ارتفاع نسبتاً کمی که در کلاس خودش دارد هم انتظار هندلینگ خوب از آن می رفت.

با چند نفر از مالکان که صحبت کردم، به طور مشترک از کیفیت بالای پیشرانه گفتند. خرابی های شایع موتورهای پرخوران در آن دیده نمی شود و مشکلات سیستم توربو هم گزارش نشد. خدمات پس از فروش هم دارای رضایت نسبی بود و البته که بعضی خرسند و بعضی شاکی بودند و این هم از آن دست موارد شانسی در کشورمان به حساب می آید. در پایان می توان گفت اگر یک خودروی لوکس بی دردسر و سر به زیر می خواهید و البته نمی خواهید هزینه گزاف لوکس های ژاپنی و ایتالیایی و آلمانی را بپردازید DS6 انتخابی خوب و مطمئن است.

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

تصاویر: عرفان حمیدی

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.