نکات نگهداری از خودروهای توربوشارژ

نگهداری خودروهای توربوشارژ

با فراگیر شدن استفاده از توربوشارژر در خودروهای مختلف، اهمیت نحوه صحیح نگهداری از پیشرانه خودروها بیش از پیش احساس می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

امروز تقریباً اکثر خودروسازان بزرگ جهان در سبد محصولات خود، پیشرانه های توربوشارژ کم مصرف را جای داده اند. از پیشرانه های ۳ سیلندر کم حجم گرفته تا پیشرانه های ۸ سیلندر پرحجم، توربوشارژرها جای خود را در مهندسی مدرن تثبیت کرده اند. با این وجود، نحوه استفاده و نگهداری صحیح از پیشرانه های توربوشارژ نیازمند آگاهی بالاست تا از آسیب به قطعات حساس پیشرانه جلوگیری شود.

نگهداری خودروهای توربوشارژ

در این مطلب به بررسی مهم ترین نکات پیرامون نگهداری درست از پیشرانه های توربوشارژ می پردازیم. تاکنون مقاله های بسیاری با مضمون آشنایی و نحوه صحیح استفاده از توربوشارژرها منتشر شده است؛ نکاتی از جمله گرم کردن و خنک کردن پیشرانه پیش و پس از خامش و روشن کردن، استفاده از سوخت با اکتان مناسب، انتخاب دنده مناسب و نحوه صحیح گاز دادن، از جمله مهم ترین مواردی هستند که بارها به آن ها اشاره شده است.

نگهداری خودروهای توربوشارژ

تمامی این موارد صحیح هستند، اما با پیشرفت فناوری در خودروهای جدید با استفاده از سنسورهای متعدد، زمینه سازی برای جلوگیری از آسیب زدن به پیشرانه توسط راننده به صورت پیش فرض ایجاد شده است. با این وجود، رعایت نکات در خودروهای توربوشارژ قدیمی تر ضروری و در خودروهای مدرن خالی از لطف نیست. به طور مثال، اگر از بنزین با اکتان پایین استفاده شود، در خودروهای جدید روی نمایشگر خودرو خطای بنزین نمایش داده می شود، اما در خودروهای قدیمی تر این موضوع در بلندمدت موجب آسیب به قطعات پیشرانه می شود.

نگهداری خودروهای توربوشارژ

به گفته سخنگوی شرکت «ب ام و»:

«در گذشته، راهنمایی را برای استفاده از خودروهای توربوشارژ تهیه می کردیم، اما اکنون نکات فنی خاصی را برای راننده تدارک نمی بینیم.»

سخنگوی «آئودی» نیز با رویکردی مشابه می گوید:

«در پیشرانه های کنونی آئودی دیگر نیازی به مراقبت ها و هشدارهای ویژه پیشرانه های قدیمی تر نیست. با این وجود، به راننده ها توصیه می کنیم که از راهنمای جامع برای جلوگیری از آسیب به قطعات پیشرانه استفاده کنند.

نگهداری خودروهای توربوشارژ

در خودروهای مدرن، با رعایت زمان سرویس های دوره ای و تعویض روغن به موقع، از بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.»

به گفته «یان سجویک» از بخش لوازم یدکی «سیتروئن» و مدیر شرکت عملیات فنی انگلستان:

«در سال های گذشته پیشرفت های فوق العاده ای در بحث فناوری مدیریت پیشرانه و توربوشارژرها به دست آمده است. در پیشرانه های مدرن امروزی از سیستم خنک کاری جداگانه ای استفاده شده تا دمای پیشرانه کاهش یابد، بدین ترتیب دیگر نیازی برای خنک کردن پیشرانه در حالت آیدل وجود ندارد. این سیستم با خاموش کردن موتور نیز به صورت خودکار به کار خود ادامه می دهد. توربوشارژرهای الکتریکی بارِ وارد بر پیشرانه و توربو را کاهش و افزون بر تولید قدرت بیش تر، سبک رانندگی لذت بخش تری را ارائه می دهند.»

نگهداری خودروهای توربوشارژ

«ریکاردو مارتینز بوتاس»، پروفسور بخش turbomachinery در دپارتمان مهندسی کالج لندن، می گوید:

«سیستم مدیریت پیشرانه و طراحی جدید پیشرانه ها فکر همه چیز را کرده اند. با این وجود، اگر تغییراتی در حالت استاندارد پیشرانه ایجاد کنید، باید بسیار مراقب باشید. مپ پیشرانه شما به طور اختصاصی برای همان پیشرانه با تنظیمات استاندارد طراحی شده است. اگر نوع روغن را تغییر دهید یا قطعه ای به سیستم اضافه کنید و یا ECU را تعویض کنید، هیچ کس نمی تواند به شما در رابطه با دوام و کارایی سیستم جدید اطمینان دهد، زیرا توسط شرکت سازنده آزمایش نشده است.»

نگهداری خودروهای توربوشارژ

اگر خودروی توربوشارژ خود را تقویت می کنید، بسیار ضروری است که به روزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری توسط افراد خبره روی پیشرانه خودرو انجام گیرد.

به گفته پروفسور مارتینز:

«اگر این کار را بدون فهم از نتایج داخلی پیشرانه انجام دهید، تغییر در سیستم بوست توربو می تواند آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند. در این حالت، سیلندر موتور شما با فشار بیش از حدی مواجه می شود که در مرحله اول، موجب شکستگی رینگ پیستون می شود. اگر با دانش کافی تغییراتی با مپ مناسب در پیشرانه ایجاد کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد، اما این پروسه سختی است.»

نگهداری خودروهای توربوشارژ

پروفسور مارتینز در نهایت پنج نکته برای نگهداری مناسب از پیشرانه های توربوشارژ را، خصوصاً برای خودروهایی با کارکرد بیش از ۱۰ سال، بیان می کند.

پس از استارت زدن بگذارید پیشرانه خودرو گرم شود و روغن به دمای کارکرد خود برسد:

این نکته برای خودروهای توربوشارژ با عمر بیش تر از ۱۰ سال و تقویت شده ضروری است.

خودرو را بلافاصله خاموش نکنید:

در پیشرانه های امروزی سیستم روغن کاری پس از خاموش کردن خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می دهد تا دمای روغن کاهش یابد، اما در برخی خودروها این سیستم وجود ندارد و ضروری است تا راننده به پیشرانه خودرو اجازه خنک شدن بدهد.

از سبک نکردن دنده و حرکت با دور پایین خودداری کنید:

فرض کنید با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید و خودرو در دنده ۵ قرار دارد، در این حالت فشار زیادی به قطعات داخلی پیشرانه وارد می شود. بنابراین لازم است راننده همیشه میان سرعت حرکت و دنده انتخابی توازن ایجاد کند.

از اکتان پایین تر از حد توصیه شده استفاده نکنید:

با نصب توربوشارژر روی پیشرانه، هوای بیش تری وارد موتور می شود و اهمیت بنزینِ باکیفیت به منظور احتراق صحیح و به موقع بیش تر می شود. استفاده از سوخت با اکتان پایین موجب ناک زدن پیستون می شود که در درازمدت آسیب های فراوانی به پیشرانه وارد می سازد.

از گاز دادن ناگهانی و تخت گاز کردن پرهیز کنید:

در برخی از پیشرانه های توربوشارژ، لگ یا تأخیر در عملکرد توربو کاملاً احساس می شود. بنابراین لازم است راننده با پدال گاز مدارا کند و از تخت گاز کردن ناگهانی پرهیز کند. این موضوع خصوصاً در پیچ ها موجب از دست رفتن کنترل خودرو می شود.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Autocar

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.