آلفارومئو جولیتا به بازنشستگی نزدیک می شود

آلفارومئو جولیتا
بی شک می توان گفت یکی از معروف ترین خودروهای ایتالیایی تجاری سازی شده در قرن ۲۱، «آلفارومئو جولیتا Type 940» بوده است. جولیتا به عنوان یک هاچ بک پنج در، در سال ۲۰۱۰ به بازار جهانی معرفی شد و تا امروز با کم ترین تغییرات در کارخانه آلفارومئو تولید می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

جولیتا را می توان رکورددار یک خودروی تجاری دانست که با بیش از ۹ سال سن، تنها با تغییرات کوچک همچنان جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کرده است. در طول عمر جولیتا Type 940، رقبایی هاچ بک برای این خودروی ایتالیایی وجود داشته که برخی از آن ها تا امروز دو نسل را پشت سر گذاشته اند و بارها با فیس لیفت های مختلف به فروش رسیده اند. اما می بینیم طراحان آلفارومئو همچنان معتقدند طراحی سال ۲۰۱۰ جولیتا هنوز جذاب و دست داشتنی است و تنها با ارائه ترکیب رنگ های جدید و تغییر برخی جزییات چون رینگ می توان این خودرو را به روز نگه داشت.
یکی از دلایلی که نشان می دهد، آلفارومئو در طراحی و ساخت جولیتا کم تر از رقبای خود خطا داشته و بیش ترین دقت را اتخاذ کرده است، جوایزی است که این هاچ بک پنج نفره به خود اختصاص داده است. از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۹ جولیتا با کم ترین تغییرات بیش ترین جوایز طراحی و مهندسی را به خود اختصاص داده و پس از ۹ سال همچنان می تواند از خودروی تازه وارد مطرح سال ۲۰۱۹ پیشی بگیرد.
آلفارومئو جولیتا
آلفارومئو جولیتا Type 940، خودرویی است که می تواند به عنوان یک هاچ بک اقتصادی روزانه ایفای نقش کند و از سویی در جایگاه یک خودروی اسپرت شهری قرار داشته باشد. تجربه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶ تا ۱۱٫۳ ثانیه نشان می دهد این هاچ بک جذاب، مشتریان مختلفی را به سوی نشان با اصالت آلفارومئو کشانده است. طیف به نسبت گسترده جولیتا در بازار جهانی باعث شده در چند دهه اخیر، بیش ترین سود کمپانی سازنده از این هاچ بک به دست آید.
آلفارومئو جولیتا
اما در بازار ایران آلفارومئو جولیتا با ذات اسپرت خود ظاهر شده و از ابتدا با پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربو عرضه گردیده است. این پیشرانه که جوایز بسیاری را به خاطر مهندسی دقیقش به خود اختصاص داده، می تواند ۱۶۸ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر به چرخ های جلوی خودرو منتقل کند. عمده جولیتاهای موجود در بازار ایران به جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه خشک مجهز هستند و تعداد محدودی از این هاچ بک اسپرت با جعبه دنده ۶ دنده دستی به بازار وارد شده است. شتاب ۷٫۷ ثانیه ای، ایمنی بالا، فرمان پذیری عالی، کیفیت متریال خوب، طراحی جذاب، سواری مناسب، مصرف سوخت پایین، امکانات رفاهی قابل قبول و… از دلایلی است که جولیتا را به یک هاچ بک دوست داشتی برای اکثر جوانان مرفه ایرانی تبدیل کرده است. البته نباید فراموش کرد که ضعف در عملکرد شرکت واردکننده محصولات آلفارومئو، سیستم تهویه های نه چندان قوی و عدم تطبیق جعبه دنده دو کلاچه محصولات این خودروساز ایتالیایی با شرایط ایران بسیاری را از خرید این هاچ بک اسپرت ایتالیایی منصرف کرده است. در حال حاضر می توان مدل های مختلف آلفارومئو جولیتا را با کارکردهای متفاوت در بازه قیمتی ۲۶۰ تا ۴۹۰ میلیون تومان خریداری کرد.
آلفارومئو جولیتا
با وجود تمام جذابیت های جولیتا برخی اخبار حاکی از آن است که این هاچ بک ایتالیایی با تمام زیبایی هایش تا چند وقت دیگر جای خود را به محصولی به روزتر می دهد. بر اساس ادعای برخی رسانه های ایتالیایی، چند وقتی است که تیم طراحی آلفارومئو پروژه یک هاچ بک پنج دَرِ جدید را آغاز کرده تا جایگزینی را برای جولیتا معرفی کند. با نگاهی به اتفاق های چند سال گذشته کمپانی آلفارومئو می توان حدس زد که جولیتا Type 940 به زمان بازنشستگی خود نزدیک شده و دیگر ظاهرش خط سیر جدید کمپانی سازنده را دنبال نمی کند. بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند تا سال آینده، کمپانی آلفارومئو نسلی جدید از جولیتا را به بازار جهانی معرفی می کند و سبک ظاهری جولیتا و استلویو را برای آن درنظر خواهد گرفت. اکنون باید منتظر بود و دید که طراحان آلفارومئو در ماه های آتی، چه سبک از خودروهای اسپرت ایتالیایی را برای جولیتای جدید در نظر می گیرند.


شما مخاطبان اسب بخار می توانید ویدیوی تست و بررسی آلفارومئو جولیتا را با کلیک بر روی لینک تماشا نمایید.


جدول مشخصات:

مشخصاتآلفارومئو جولیتا
حجم موتور (CC)۱۳۶۸
قدرت (اسب بخار)۱۷۰
گشتاور (نیوتن متر)۲۵۰
حداکثر سرعت (Km/H)۲۱۸
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)۷٫۸
وزن خالص (Kg)۱۲۹۰
مصرف شهری (لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر)۷٫۹
مصرف جاده ای (لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر)۴٫۳
استاندارد آلایندگییورو۵
ظرفیت باک (لیتر)۶۰
گیربکس شش سرعته دو کلاچه با دنده پشت فرمان
فاصله دو محور (میلی متر)۲۶۳۴
سایز لاستیک استاندارد۲۲۵/۴۰ R17
گارانتیپنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر
شرکت عرضه کنندهآلفاموتور
قیمت شرکت۱۷۱ میلیون تومان
قیمت بازار۱۶۶ میلیون تومان
سایر امکانات۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل دینامیک خودرو، سیستم تعدیل گشتاور، پنج ستاره ایمنی Euro Ncap، کروزکنترل، سقف شیشه های، صندلی های برقی جلو، چرم طبیعی صندلی ها، سنسور نور و باران، زنون، چراغشوی، چرخش چراغ در پیچ ها، فرمان حساس به سرعت سیستم صوتی BOSE با ساب ووفر، مانیتور چند منظوره، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تهویه دوگانه، گرمکن صندلی های جلو، کیت وِلوچه سفارشی، سیستم DNA و…


تصاویر مفهومی و پیش بینی شده برای نسل جدید آلفارومئو جولیتا:


گالری تصاویر آلفارومئو جولیتا:


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.