نسل سوم گیربکس های پیوسته (CVT)

نسل سوم گیربکس CVT
نسل سوم گیربکس CVT

مهندسان طراح شرکت نیسان ( Nissan ) تصمیم گرفته اند تغییراتی در گیربکس های CVT به وجود بیاورند تا هنگام رانندگی با این گیربکس ها حسی مانند حس رانندگی با گیربکس های AT به راننده القا شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یکی از انواع گیربکس های اتوماتیک به کاررفته در خودروها گیربکس CVT ( Continuously Variable Transmission ) است که تغییر ضریب دنده در آن به صورت پیوسته صورت می گیرد. در این گیربکس ها به شفت ورودی و خروجی پولی هایی ( Pulley ) وصل می شوند که این پولی ها از طریق یک تسمه فلزی با هم مرتبط می شوند. تسمه به کاررفته، قدرت ورودی از پولی ورودی را به پولی خروجی که به شفت خروجی متصل است منتقل می کند. در حین این انتقال قدرت، فاصله بین پولی های ورودی و خروجی تغییر می کند و ضریب دنده های مختلف ایجاد می شود. تغییر فاصله بین پولی های ورودی و خروجی با یکدیگر متناسب است و این تغییر فاصله به صورت روان صورت می گیرد. به همین دلیل است که تعویض دنده در این خودروها با شوک همراه نیست و به صورت روان و پیوسته انجام می شود.

مدیران 777 مدیران 777
مکانیزم CVT
مکانیزم CVT

از مشکلات اساسی این گیربکس ها می توان به یکنواختی و کسل کننده بودن رانندگی با آن ها و عملکرد کند و کم شتاب آن ها در ابتدای حرکت خودرو اشاره کرد.

رانندگی با گیربکس های AT بسیار لذت بخش تر و هیجانی تر است و در ابتدای حرکت نیز کند عمل نمی کنند. به همین دلیل مهندسان طراح شرکت نیسان ( Nissan ) تصمیم گرفته اند تغییراتی در گیربکس های CVT به وجود بیاورند تا هنگام رانندگی با این گیربکس ها حسی مانند حس رانندگی با گیربکس های AT به راننده القا شود. به وجود آمدن این تغییرات باعث شد به محبوبیت گیربکس های CVT افزوده شود و لذت رانندگیِ بیش تر همراه با مصرف سوخت کم تر را در اختیار راننده قرار دهد.

نسل سوم گیربکس CVT
نسل سوم گیربکس CVT

گیربکس هایی که با این ویژگی ها طراحی شده اند نسل سوم گیربکس های CVT هستند که توسط شرکت نیسان ارائه شده اند و به آن ها گیربکس های CVT XTRONIC با فناوری D-STEP می گویند.

در این گیربکس ها از فناوری D-STEP استفاده شده است که برخلاف CVTهای قدیمی، که دائماً در حال تغییر ضریب دنده هستند، عمل می کنند و گیربکس را در ضریب دنده های مشخصی قفل می کنند. قفل شدن گیربکس در ضریب دنده های مشخص تا زمانی برقرار می ماند که نیاز به تعویض دنده وجود نداشته باشد و خودرو قادر باشد با همان ضریب دنده به حرکت خود ادامه دهد. با توجه به شرایط رانندگی به محض این که به سبک تر شدن و یا سنگین تر شدن دنده نیاز شد، مکانیزم CVT عمل می کند و تعویض دنده صورت می گیرد. تعویض دنده در گیربکس های XTRONIC مانند گیربکس های CVT قدیمی، نرم و روان انجام می شود. بنابراین این دو گیربکس در تعویض دنده مشابه هم عمل می کنند، اما چون گیربکس در ضریب مشخصی قفل می شود هنگام تعویض دنده در این گیربکس ها حسی مانند حس تغییر دنده در گیربکس های AT به ما دست می دهد تا هنگام رانندگی هیجان بیش تری را تجربه کنیم.

فرق ساختاری میان CVTهای قدیمی و جدید در فاصله بین پولی ورودی و روغن گیربکس است. در گیربکس های قدیمی پولی ورودی با روغن گیربکس مستقیم در تماس بود و این مسئله موجب می شد بخشی از انرژی پولی صرف مقابله با اصطکاک به وجودآمده در اثر تماس با روغن شود، اما در CVTهای نسل سوم فاصله بین پولی ورودی و روغن گیربکس بیش تر شد تا اصطکاک بین روغن و پولی حدود ۴۰ درصد کم تر شود و در نتیجه، ۱۵ درصد از مصرف سوخت کاسته شود.

نسل سوم گیربکس CVT
نسل سوم گیربکس CVT

از دیگر تغییرات به وجودآمده می توان به افزایش ضریب دنده در گیربکس های CVT جدید اشاره کرد. در CVTهای قدیمی ماکسیمم ضریب دنده ای که از گیربکس دریافت می شود عدد ۶ بود، اما این مقدار در نسل سوم گیربکس های CVT ( XTRONIC CVT ) به عدد ۷ رسید که این تغییر می تواند گشتاور های متفاوت تر و بیش تری را به چرخ ها تحویل دهد.

به طور کلی نسل سوم گیربکس های CVT برتری های محسوسی نسبت به CVT های قدیمی دارند. ویژگی های مهم نسل سوم گیربکس های CVT عبارتند از:

۱. شتاب گیری بهتر هنگام شروع حرکت از حالت سکون

۲. قرارگیری گیربکس در ضریب دنده دقیق

۳. تعویض دنده بدون شوک

۴. آرام و ساکت بودن خودرو در هنگام حرکت با سرعت ثابت

۵. کاهش مصرف سوخت

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۴.۸ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.