تایرهای سبز چه ویژگی هایی دارند؟

تایرهای سبز

تایرهای سبز را می توان جدیدترین و پیشرفته ترین تایرهای تولیدشده برای خودروها دانست که با ساختار و ویژگی های خود می توانند آثار تخریبی کم تری بر روی محیط زیست برجای بگذارند. با توجه به همین ویژگی ها برای این دسته از تایرها نام سبز و یا دوست‌دار محیط زیست را انتخاب کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال ها قبل با طراحی و تولید اولین خودروهای هیبرید، بسیاری از مردم فکر کردند که دیگر آلایندگی های حاصل از خودروها به حداقل می رسد و آثار تخریبی موتورهای احتراق داخلی (ICE) بر روی محیط زیست به شدت کاهش خواهد یافت. این تفکر ادامه داشت تا این که خودروهای تمام برقی تولید شدند و میزان آلودگی های ناشی از موتورهای احتراق داخلی آن ها به صفر رسید، زیرا اصلاً به موتورهای بنزینی و یا دیزلی مجهز نبودند.

بیشتر بخوانید: تفاوت میان خودروهای هیبرید (Hybrids) و خودروهای تمام الکتریکی (Electronic Vehicles)

اما کار همین جا به پایان نمی رسد، زیرا منابع آلودگی دیگری نیز در خودروها وجود دارد که هنوز به قوت خود باقی مانده اند و در حال آلوده کردن محیط زیست هستند. یکی از همین منابع آلودگی تایرهای خودروها هستند که هم با ساییده شدن خود بر روی زمین، مواد پلاستیکی را وارد طبیعت می کنند و هم با اینرسی نسبتاً بالای خود، میزان مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهند.

با توجه به این ویژگی های منفی‌ای که تایرهای مرسوم داشتند، کارخانه های سازنده آن ها به فکر تولید تایرهایی افتادند که هم بتوانند استانداردهای سخت گیرانه اروپا را پاس کنند و هم این که برای تولید آن ها انرژی کم تری در خط تولید مصرف شود تا هزینه نهایی تولید معقول باقی بماند.

تایرهای سبز (Green Tyre) چه ویژگی هایی دارند؟

تایرهای سبز

تایرهای سبز دارای ساختاری هستند که با محیط زیست سازگارترند و آثار مخرب کم تری بر روی آن می گذراند. جنس های به کاررفته برای تایرهای سبز به گونه ای هستند که علاوه بر ضرر کم تری که برای طبیعت دارند، در فرآیند ساخت نیز انرژی کم تری صرف تولید تایر از آن ها می شود. با توجه به قیمت بالای مواد سازنده تایرهای سبز، فرآیند تولید آن ها به هزینه کم تری نیاز دارد و از این رو در نهایت، برای کارخانه تولیدکننده با صرفه اقتصادی همراه است.

راز تولید تایرهای سبز چیست؟

به طور کلی، برای تولید تایرهای جدید سه پارامتر مهم، چسبندگی در مسیرهای لغزنده (wet grip)، سر و صدای ناشی از حرکت بر روی زمین (Noise) و همچنین میزان مصرف سوخت (Fuel Efficiency) مورد توجه قرار می گیرد که برای تولید تایرهای سبز بیش تر بر روی پارامتر میزان مصرف سوخت تمرکز می شود. به همین دلیل، تایرسازان مطرح دنیا برای تولید تایرهایی که مصرف سوخت پایینی را برای خودرو به ارمغان بیاورند، از مواد اولیه ارگانیک استفاده می کنند، مقاومت غلتشی را پایین می آورند و مواد تشکیل دهنده تایر را قابل بازیافت می کنند، تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت خودرو، که هدف اصلی است، آلودگی های ناشی از سایش تایر بر روی زمین و ضایعات آن نیز کم تر از تایرهای معمولی شود.

۱. مواد اولیه ارگانیک (Organic Raw Materials)

برای ساخت تایرهای معمولی از درصد زیادی لاستیک های مصنوعی (Synthetic Rubber) استفاده می شود که برای تولید آن ها نفت و سوخت های فصیلی تحت فرآوری قرار می گیرند، اما بیش ترین درصد مواد سازنده تایرهای سبز از لاستیک های طبیعی، کتان، گیاه گوایول (Guayule plant) و… تشکیل شده است که زیست‌تخریب‌پذیر هستند و علاوه بر این ویژگی، وزن پایین تری هم نسبت به لاستیک های مصنوعی (پایه نفتی) دارند. در کنار تمام مواد تشکیل دهنده ای که نام برده شد، سیلیس (Silica) هم برای قسمتی از تایر که با زمین در تماس است استفاده می شود تا میزان چسبندگی تایر را افزایش دهد.

۲. مقاومت غلتشی کاهش‌یافته (Lowered Rolling Resistance)

تایرهای سبز

اما یکی از مهم ترین ویژگی های این دسته از تایرها که مستقیماً بر روی میزان مصرف سوخت تأثیر می گذارد، مقاومت غلتشی پایین است. مقاومت غلتشی را می توان میزان انرژی از دست رفته حین چرخش تایر دانست و به همین دلیل است که هر چه میزان این مقاومت کم تر باشد، میزان مصرف سوخت و آلاینده ها نیز کاهش می یابد، زیرا موتور توان کم تری برای حرکت خودرو صرف می کند. برای درک بیش تر تأثیر مقاومت غلتشی در مصرف سوخت خودرو بهتر است بدانید که این پارامتر اتلافی می تواند تا حدود ۳۰ درصد از مصرف سوخت کلی خودرو را به خود اختصاص دهد، پس به همین دلیل، هر چه میزان مقاومت کم تر شود، سوخت مصرفی نیز کاهش می یابد.

اما در این میان، یک باور اشتباه رایج شده و آن هم این است که تایرهای سبز به دلیل مقاومت غلتشی پایینی که دارند، چسبندگی کمی هم دارند و به همین دلیل در سرعت های بالا می توانند خطرناک باشند، اما در واقع چنین نیست، زیرا همان طور که گفته شد، سیلیس استفاده شده برای سطح تماسی تایر با زمین می تواند چسبندگی مناسبی را فراهم کند که این میزان چسبندگی (Grip) در برخی آزمایش ها حتا از تایرهای معمولی نیز بهتر بوده است.

۳. قابلیت بازیافت

فرآیند تولید تایرهای پایه نفتی به گونه‌ای‌ست که نمی شود پس از تمام شدن عمر مفیدشان بازیافت شوند و دوباره برای تولید یک تایر جدید از آن ها استفاده شود، اما ۸۰ درصد از مواد سازنده تایرهای سبز قابلیت بازیافت شدن را دارند و از این رو می شود از آن ها مجدداً برای تولید تایر استفاده کرد.

مزایای تایرهای سبز چیست؟

۱. کاهش میزان مصرف سوخت

همان طور که گفته شد، در این تایرها میزان مقاومت غلتشی کاهش یافته و به همین سبب موتور کم تر تحت فشار قرار می گیرد و مصرف سوخت نیز کاهش می یابد. تأثیر تایر سبز در کاهش مصرف سوخت حدود ۱۰ درصد است.

۲. افزایش امنیت

از آن جایی که، تایرهای سبز برخلاف تصور اشتباهی که ایجاد شده است میزان چسبندگی بسیار مناسبی دارند و در برخی آزمایش ها و تست ها حتا از تایرهای معمولی نیز عملکرد بهتری داشتند، بنابراین با چسبندگی مناسبی که ایجاد می کنند، می توانند امنیت رانندگی را ارتقا دهند.

۳. کاهش سر و صدا

جنس به‌کاررفته برای این دسته از تایرها به گونه‌ای‌ست که در اثر تماس با سطح زمین، سر و صدا و یا Noise کم تری تولید می کند.

۴. عمر و دوام بالا

مقاومت این تایرها در برابر سایش نیز نسبت به تایرهای معمولی بیش تر است، به همین دلیل عمر و دوام بالایی دارند و می توانند تا کارکردهای بیش تر قابل استفاده باشند.

۵. سازگاری با محیط زیست

کاهش میزان مصرف سوخت و همچنین به کارگیری مواد اولیه زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت موجب شده است تایرهای سبز با محیط زیست سازگاری بیش تری داشته باشند و آثار مخرب کم تری بر جای بگذارند.

آیا تایر سبز ایرانی هم تولید می شود؟

تایرهای سبز

بله، اخیراً شرکت بارز با کمک یک شرکت دانش بنیان به مواد اولیه تولید تایرهای سبز دست یافته و توانسته است با کمک خط تولید پیشرفته ای که دارد، تولید این دسته از تایرها را آغاز کند. تایرسازهای دیگر ایرانی نیز پس از فهمیدن این موضوع ادعا کردند که در حال تولید تایر سبز هستند، اما از آن جایی که تولید این دسته از تایرها در شرکت بارز حرفه ای تر صورت می گیرد، می توان گفت بارز تنها تایرساز ایرانی است که می تواند تایر سبز تولید کند.

تایرهای سبز (Green Tyre) چه ویژگی هایی دارند؟

تایرهای سبز دارای ساختاری هستند که با محیط زیست سازگارترند و آثار مخرب کم تری بر روی آن می گذراند. جنس های به‌کاررفته برای تایرهای سبز به گونه ای هستند که علاوه بر ضرر کم تری که برای طبیعت دارند، در فرآیند ساخت نیز انرژی کم تری صرف تولید تایر از آن ها می شود. با توجه به این ویژگی، فرآیند تولید آن ها نیز به هزینه کم تری نیاز دارد.

راز تولید تایرهای سبز چیست؟

۱- مواد اولیه ارگانیک (Organic Raw Materials) 2- مقاومت غلتشی کاهش یافته (Lowered Rolling Resistance) 3- قابلیت بازیافت.

مزایای تایرهای سبز چیست؟

۱- کاهش میزان مصرف سوخت ۲- افزایش امنیت ۳- کاهش سر و صدا ۴- عمر و دوام بالا ۵- سازگاری با محیط زیست.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.