سیستم SOS یا تماس اورژانسی (eCall)

تماس اورژانسی

یکی از مهم ترین اقدامات پس از وقوع سوانح رانندگی، حضور به موقع نیروهای امدادی است. زمانِ بین اتفاق و حضور نیروهای امدادی بسیار مهم است و هر چه این زمان کم تر باشد احتمال وارد آمدن ضررهای جانی و جسمی نیز بسیار کم تر می شود و جان بسیاری از افرادی که در سانحه صدمه دیده اند در امان می ماند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
تماس اورژانسی

در برخی از خودروهای روز دنیا از تکنولوژی ای استفاده شده است که به محض بروز حادثه با مرکزهای امدادی ارتباط برقرار می کند و برخی از اطلاعات خودرو را در اختیار آن ها قرار می دهد تا نیروهای امدادی با توجه به شدت حادثه میزان سرعت عمل خود را تنظیم کنند.

تماس اورژانسی

برخی از این سیستم ها پس از وقوع حادثه به طور اتوماتیک اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی خودرو (از طریق ماهواره)، وضعیت ایربگ ها (عمل شده و عمل نشده)، تغییر وضعیت راننده و کمک راننده (این اطلاعات توسط سنسور موقعیت صندلی دریافت می شود) و… را در اختیار نزدیک ترین مرکز امدادی قرار می دهند.

تماس اورژانسی

اما سیستم هایی هستند که امکان برقراری تماس از داخل خودرو را در اختیار افراد قرار می دهند تا افراد صدمه دیده ای که در خودرو گرفتار شده اند بتوانند با مراکز امدادی صحبت کنند و از توصیه های آنان بهره مند شوند. فعال سازی این سیستم ها توسط یک سیم کارت صورت می گیرد تا از طریق آن بتوانند ارتباط برقرار کنند.

به کارگیری این سیستم در خودروهایی که در ایران پلاک می شوند می تواند بسیار مؤثر باشد، زیرا تصادف های جاده ای در ایران آمار بسیار بالایی دارد و با توجه به تعداد فوتی ها اگر از این سیستم کمکی استفاده شود، می توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.

تماس اورژانسی

آمار و ارقام نشان می دهد که به کارگیری این سیستم در خودروها واکنش نیروهای امدادی را در معابر شهری حدود ۴۰% و در معابر بین شهری حدود ۵۰% افزایش می دهد و این یعنی نجات جان بسیاری از افراد صدمه دیده.

تماس اورژانسی

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.