سیستم کنترل شروع یا لانچ کنترل چیست؟

لانچ کنترل

گسترش به کارگیری قطعات الکترونیکی در خودروها، از اوایل دهه ۸۰ میلادی، باعث شد برنامه «لانچ کنترل» (Launch Control) برای خودروهای مسابقه ای طراحی شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این برنامه کمکی این امکان را به راننده می داد تا در ابتدای حرکت خودرو (Launching)، بهترین بازده را از موتور، گیربکس و چرخ ها دریافت کند و تلفات ناشی از شروع حرکت خودرو را، که به مهارت راننده بستگی داشت، به صفر برساند. در سال های اخیر نیز، حتا در خودروهای تولیدی برندهای معروف که بازار هدف آن ها مردم هستند، از این سیستم کمکی استفاده می شود تا این خودروها بهترین بازده را در هنگام شروع به حرکت سریع داشته باشند.

لانچ کنترل با عملکرد چندگانه ای که دارد، بخش های مختلفی از جمله گیربکس، دریچه گاز، ترمز ABS و کنترل کشش را تحت کنترل دارد و با بهینه کردن عملکرد آنان بهترین بازده را هنگام شروع حرکت های سریع به ما می دهد.

سیستم لانچ کنترل در ابتدا حدی را برای دور موتور تنظیم می کند، که موتور در آن دور، بیش ترین گشتاور را تولید می کند. این دور با توجه به نوع موتور می تواند در محدوده ۳۵۰۰rpm تا ۴۵۰۰rpm قرار داشته باشد. در این شرایط اگر حتا پدال گاز را کامل فشار دهید، دور موتور از مقدار تعیین شده توسط ECU فراتر نمی رود.

لانچ کنترل

در مرحله بعد، لانچ کنترل با درگیر کردن به موقع سیستم انتقال قدرت، بیش ترین گشتاور حاصل از موتور را به چرخ ها منتقل می کند. این سیستم اغلب در خودروهایی که از دیسک و صفحه کلاچ برای اتصال موتور به گیربکس استفاده می کنند کاربرد دارد. تلفات ناشی از کانورتر یا مبدل گشتاور نسبتاً زیاد است، اما در سیستم دیسک و صفحه کلاچ تلفات کم تری را شاهد هستیم.

لانچ کنترل

پس از انتقال قدرت از موتور به گیربکس، قدرت به سر چرخ ها می رسد. حال اگر قدرت داده شده به چرخ ها موجب لغزش یا به اصطلاح بکسواد آن ها در ابتدای حرکت شود، انرژی بسیاری هدر می رود، در صورتی که می بایست این انرژی صرف جا به جایی خودرو می شد. لانچ کنترل با استفاده از سیستم ABS و کنترل کشش خودرو، هرزگردی چرخ ها را از بین می برد و از اتلاف انرژی در این قسمت می کاهد.

لانچ کنترل

لانچ کنترل به موتورهای پرخوران این اجازه را می دهد تا دورهای بالاتری را پیش از شروع حرکت داشته باشند و به دنبال آن پره های توربوشارژر با سرعت بیش تری دوران کنند و عملکرد بهتری را برای شروع حرکت داشته باشند.

لانچ کنترل

این سیستم در زمان شتاب گیری بسیار مؤثر است و با حذف خطاهای فردی، پرشتاب ترین شروع را به ارمغان می آورد. نحوه فعال سازی این سیستم در برندهای مختلف متفاوت است، برای یافتن شیوه فعال سازی آن بهتر است به ویدئوهای مرتبط در یوتیوب مراجعه کنید.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.