نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو

گرم کن و سردکن صندلی

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین قسمت های خودرو بخش تهویه است. این بخش برای افرادی که به آسایش خود و سرنشینان خودروی خود اهمیت می‌ دهند بسیار مهم است، زیرا در شرایط مختلف آب و هوایی، که ممکن است دما درون کابین مطلوب نباشد، سیستم تهویه می تواند شرایط مطلوب را برای راننده و سرنشینان فراهم کند و راحتی را برای شان به ارمغان آورد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

با گسترش و پیشرفت امکانات رفاهی به کاربرده شده در خودروها، شرکت های خودروساز در برخی از خودروهای خود برای رفاه و آرامش بیش تر راننده و سرنشینان افزون بر سیستم تهویه هوای کابین، از قطعاتی در صندلی های خودرو استفاده می کنند که باعث گرم شدن یا سرد شدن صندلی می شود. به این آپشن گرم کن و سردکن صندلی می گویند.

گرم کن و سردکن صندلی

گرم کن صندلی

این سیستم از المنت هایی استفاده می کند که در صندلی به کاربرده می شوند. این المنت ها در قسمت نشیمن‌گاه و پشتی صندلی جاگذاری می شوند و با عبور جریان الکتریکی (I) از آن ها گرم می شوند. میزان گرمای المنت ها به میزان جریان عبوری از آن ها بستگی دارد، هرچه جریان بیش تری عبور کند گرمای بیش تری نیز تولید می شود. برای کنترل جریان وارده به المنت ها از مقاومت های الکتریکی (R) استفاده می کنند تا جریان وارده را کم یا زیاد کنند. می دانیم که ولتاژ خروجی (V) باتری خودرو تغییر نمی کند، پس طبق رابطه V=RI برای کنترل جریان ورودی به المنت ها، باید از مقاومت استفاده کنیم تا میزان گرمایش المنت ها تحت کنترل باشد. به این صورت که هرگاه مقاومت معادل زیاد شود چون ولتاژ ثابت است، جریان کاهش می یابد و از گرمایش المنت کاسته می شود، معکوس این قضیه نیز صادق است. در اکثر خودروها دکمه گرم کن صندلی دارای چند حالت است، که این چند حالت میزان گرمایش المنت ها را مشخص می کند.

گرم کن و سردکن صندلی

هرگاه این دکمه ها را از حالتی به حالت دیگر تغییر می دهیم، مقاومت هایی که برای تغییر گرمایش المنت ها وجود دارند، یا وارد مدار می شوند و از گرمای المنت می کاهند و یا از مدار خارج می شوند و به گرمای المنت اضافه می کنند. به این ترتیب، می توان میزان گرمایش مورد نیاز و مطلوب را دریافت کرد. البته باید خاطر نشان کرد که گرم کن صندلی ممکن است بسیار خطرآفرین باشد زیرا راننده در آن شرایط، خواب آلود می شود و کنترل خودرو را از دست می دهد.

سردکن صندلی

در روزهای گرم سال، که درون کابین خودرو بسیار گرم می شود، نیاز به کاهش دمای درون کابین به امری بسیار مهم تبدیل می شود. بیش تر افراد به محض روشن کردن خودرو تهویه آن را نیز راه می اندازند و با انجام این کار از دمای درون کابین می کاهند و به اصطلاح فضا را خنک می کنند. از سویی دیگر، صندلی ها نیز در معرض نور خورشید قرار می گیرند و گرم می شوند این میزان گرما در صندلی های با روکش های تیره و یا روکش چرم بسیار شدیدتر می شود.

گرم کن و سردکن صندلی

حال فرض کنید شما بر این صندلی داغ می نشینید. در این حالت، صندلی اجازه نمی دهد هوا در قسمت پشت و نشیمن گاه شما جریان داشته باشد، به همین علت بدن شما شروع به تعریق می کند و موجب خیس شدن لباس شما می شود. هر چند تهویه خودرو روشن باشد و دمای کابین بسیار خنک شده باشد، اما باز هم بین شما و صندلی هوایی جریان ندارد تا از تعریق بدن شما جلوگیری کند. برای حل این مشکل، در صندلی ها روزنه هایی ایجاد کردند و درون صندلی ها فن هایی قرار دادند که با به جریان درآوردن هوا، در قسمت هایی که توسط بدن اشغال می شود، بتوانند از میزان تعریق بدن بکاهند و از خیس شدن لباس و صندلی، که بسیار آزاردهنده است، جلوگیری کنند.

گرم کن و سردکن صندلی

در برخی صندلی ها نیز افزون بر فن، از سیستم تهویه در صندلی استفاده می کنند. یعنی از کمپرسور و چگالنده (Condenser) برای خنک سازی هوا استفاده می کنند، سپس هوای خنک را از طریق فن ها به جریان می اندازند. به طور کلی با وجود چنین آپشنی دیگر نیاز نیست تا در روزهای نه چندان گرم سال از تهویه خودرو استفاده کنیم، زیرا می توانیم با روشن کردن سردکن صندلی از دمای بدن خود بکاهیم و تعریق بدن را کم کنیم. به این ترتیب، از مصرف سوخت (Fuel Consumption) بالایی که ناشی از کار کردن کمپرسور بود کاسته می شود. دکمه سردکن نیز، مانند گرم کن، دارای ۲ و ۳ حالت است که این حالات نیز میزان سرمایش را تعیین می کند.

گرم کن و سردکن صندلی

نکته مهم در مورد این آپشن ها این است که در بازار نیز موجود هستند و به صورت دستی و یا افترمارکت نیز نصب می شوند. هنگام نصب گرم کن باید مراقب باشیم تا از قطعات مناسب استفاده شود، زیرا در برخی موارد گرمای المنت ها بیش از اندازه می شود و باعث می شود صندلی دچار حریق شود. بنابراین بهتر است این آپشن ها به صورت فابریک بر روی خودروها نصب شوند تا با اطمینان بیش تری از آن ها استفاده کنیم.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.