زر ماکارون، رقیب ایران خودرو و سایپا می‌شود؟

زر خودرو
زر خودرو

گروه صنعتی زر، تولیدکننده زر ماکارون، اعلام کرد که قرار است خودرو تولید کند. گفته می‌شود این خودروساز جدید، می‌خواهد رقیب ایران‌خودرو و سایپا شود. آیا این وعده قابل تحقق است؟ گروه زر می‌تواند در عرصه خودروسازی موفق شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خبر تولید خودرو توسط گروه زر از مدت‌ها قبل مطرح بود. اما روز گذشته مدیر اجرایی این گروه اعلام کرد زر خودرو مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده است.

بر اساس این وعده، قرار است قطب سوم خودروسازی در کشور متولد و به رقیب جدیدی برای ایران‌خودرو و سایپا تبدیل شود. خودروسازی که وعده داده سالی یک میلیون خودرو تولید کند.

زر خودرو در چه مرحله‌ای است؟

آنگونه که مدیر اجرایی این گروه در نشست خبری دیروز اعلام کرد تا کنون مجوزهای لازم برای تولید خودرو از وزارت صمت را دریافت کرده و زمین کارخانه در هشتگرد را هم تهیه کرده‌اند. همچنین مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

این تنها اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. روندی که به نظر می‌رسد بیش از یکسال طول کشیده. برای همین به نظر نمی‌رسد خط تولید خودرو در این کارخانه به زودی راه‌اندازی شود و خودروی زر بتواند به زودی وارد بازار شود.

بر این اساس به نظر نمی‌رسد یک میلیون خودروی سالانه‌ای که این گروه وعده‌ داده‌اند به زودی وارد شود و بتواند بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

خودروهای جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از این مرتضی سلطانی، یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودروی جدید توضیحاتی داده و گفته بود قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد شود و خودرو‌های کاملا متفاوتی وارد بازار شود. خودروهایی متفاوت با آنچه در ۴۰ سال گذشته تولید شده است. یکی دیگر از وعده‌هایی که این گروه داده‌‌اند تولید خودروهای باکیفیت و البته اقتصادی است.

اما آیا ایجاد قطب سوم خودروسازی در ایران مقدور است و آیا شرکتی که تاکنون در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کرده می‌تواند خودروی ملی با کیفیت بسازد؟

مرتضی سلطانی از مدیران این گروه قبلا اعلام کرده بود «همانطور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند در حوزه تولید خودرو هم می‌تواند انقلاب بزرگی را رقم بزند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.