خروج محصولات سایپا از قرعه کشی همراه با توقف تولید پرفروش ها

خروج محصولات سایپا از قرعه کشی
خروج محصولات سایپا از قرعه کشی

در حالی که به نظر می رسید سایپا با خروج تیبا،تیبا ۲ و ساینا به شدت با مشکل مواجه شود نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر خلاف تصور صنعت خودروسازی کشور، شاهد خروج محصولات سایپا از قرعه کشی همراه با توقف تولید پر فروش ها شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از بزرگرترین خودروسازان کشور طی مدت زمانی که از حضور و استقرار تیم مدیریتی جدید گذشته،توانسته است علاوه بر تولید محصولات جدید،با افزایش میزان تولید موجبات از حذف قرعه کشی محصولاتی مانند  کوییک ،شاهین، کوئیک R،وانت ۱۵۱ وکوئیکS  فراهم کند.

مدیران 777 مدیران 777

این مهم در حالی اتفاق افتاده است که طی مدت اخیر مشکلاتی چون تحریم،افزایش نرخ ارز،تورم،افزایش هزینه های تولید و همچنین افزایش نهاده ها و مواد اولیه تولید به قوت خود باقی است.در این شرایط به نظر می رسید الزام به توقف تولید محصولات پر فروش قدیمی سایپا را با چالش های جدی همراه کند.چرا که نه تنها مشکلاتی همچون تعهدات معوق و خودروهای ناقص دامنگیر این گروه بود،بلکه تعهد با افزایش تولید نیز تکلیف شده بود.

در این میان سایپا پس از تغییرات مدیریتی تاکید داشت که مصمم به تولید اقتصادی و عبور مستقیم است.اما همچنان این پرسش وجود داشت که این مهم با توجه به شرایط موجود چگونه محقق خواهد شد.شرایطی که از وضعیت بحرانی ،تنها اثرات کرونا کم رنگ شده بود. در عین حال تحریم ها و مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول و حمل و نقل قطعات سفارش گذاری شده نیز به قوت خود باقی بودند.

با این حال سایپا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داده بود.به نحوی که توانسته اند رشد بیش از ۲۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کنند.

در کنار این افزایش ،تولید محصولات اقتصادی نیز با قوت پیگیری می شد به نحوی که هم اکنون آمار ها از رشد ۴۰ درصد این محصولات نسبت به سال گذشته حکایت می کنند. ضمن اینکه تولید روزانه در این گروه از رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته نیز عبور کرده است.

تجاری سازی خودروهای ناقص هم یکی دیگر از برنامه ها و تکالیف سایپا بود.بر اساس آمار بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های سایپا وجود داشت.این خودروها از یک سو باعث خواب سرمایه شده بودند و از سوی دیگر باعث افزایش هزینه های این شرکت می شدند.در عین حال هم میزان تعهدات معوق و هم میزان بدهی به  آنها قطعه سازان بیشتر شده بود. اما روند پیش گرفته به نوعی بود که پایان تیرماه با صفر شدن خودروهای ناقص مانده در پارکینگ ها همراه شد.

با این حال سایپا با توجه به جمیع عوامل و موانعی که وجود داشت تولید خودرو به صورت کامل را در دستور کار قرار داد.این دستور کار، یک نتیجه درخشان را به همراه داشت که در میانه های تابستان جاری خود را نشان داد و تا به امروز نیز ادامه داد و آن افزایش نرخ عبور مستقیم از ۱۰ درصد در دی ماه گذشته به بیش از ۹۰ درصد بود.ضمن اینکه افزایش ۱۳۱ درصدی تولید خودروی کامل در این گروه را نیز می توان از اثرات تاکید بر تولید خودروی کامل دانست.

در کنار این برنامه ها و اقدامات که منجربه صفر شدن خودروهای ناقص،کاهش تعهدات معوق، توقف تولید خودروهای قدیمی و عبور مستقیم شده بود،افزایش تولید یک دستاورد مهم و چشمگیر دیگر نیز به همراه داشت؛خروج از قرعه کشی بسیاری از محصولات سایپا.

در واقع افزایش تولید و به نوعی برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای این محصولات باعث شد که متولی سامانه یکپارچه فروش محصولاتی نظیر کوییک، شاهین، کوییک.آر، وانت ۱۵۱ و کوییک اس را از روند قرعه کشی خارج کند. در این شرایط متقاضیان می توانند همانند گذشته به سامانه فروش سایپا مراجعه کنند و دیگر نیازی به ثبت نام و حضور در قرعه کشی نیست.

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده “سایپا در حوزه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا را در نیمه دوم ۱۴۰۱ دنبال می کند همچنین برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد و به منظور کمک به حمل ونقل عمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و تولید وانت جدید زاگرس در سال جاری انجام خواهد شد.

در حوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگ فنگ را برای سال جاری جهت عرضه به بازار در دستور کار دارد.

همچنین راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس، سهند و خودرو اقتصادی M44 که برگرفته از خودرو سیتروئن C3 است را در دست اقدام است که در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند شد. وانت جدید ۲۵۱ و خودرو P90 در سال ۱۴۰۳ و خودرو SP0 نیز در سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهند شد.”

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.