وویا چین شریک جدید تجاری سروش دیزل است؟

وویا سروش دیزل
وویا سروش دیزل

به تازگی، طبق اخبار رسیده، مطلع شدیم سروش دیزل قصد دارد سه مدل وویا را در سه سگمنت مختلف به بازار ایران عرضه نماید.

آریزو 8 آریزو 8

وویا (Voyah) یکی از زیرمجموعه های دانگ فنگ چین است که در سبد محصولات خود خودروهای برقی های تک را در سگمنت های گوناگون ارائه می کند. در زمان معرفی نشان وویا، کانسپت i-Free معرفی شد که خط طراحی و رویکرد دانگ فنگ را در محصولات این برند نشان می داد. پس از آن، نخستین محصول تولید انبوه این برند با نام وویا فری در کلاس کراس اوور معرفی شد و وویا دریمر هم به عنوان یک مینی ون فوق لوکس پا به بازار چین گذاشت. در نهایت نیز نوبت به سدان وویا پشن (passion) یا به زبان چینی وویا ژویگوانگ رسید تا به این ترتیب سبد محصولات وویا کامل شود. اکنون طبق اخبار جدید این سه محصول قرار است توسط سروش دیزل به بازار ایران (به صورت وارداتی) عرضه شوند. محصولات های‌تکی که مشخص نیست تا چه حد در کشورمان زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات به آن ها وجود دارد‌.

سدان وویا؛ وویا پَشِن

وویا پشن
وویا سروش دیزل

سبک طراحی در وویا پشن همان چیزی است که در بیش تر خودروهای برقی امروزی کشور چین هم دیده می شود. چراغ های باریک و کشیده، سپر برجسته و رینگ های آیرودینامیک المان هایی هستند که علاوه به آن که زبان طراحی وویا به حساب می آیند، در خودروهای همرده چینی دیگر نیز مشاهده می شوند. پلتفرم این خودرو جدیدترین پلتفرم دانگ فنگ است که ESSA+SOA نام دارد و کمپانی می تواند بر مبنای آن خودروهای تمام برقی، هیبرید و هیدروژنی را توسعه دهد.

وویا پشن ۵،۰۸۸ میلی متر طول، ۱,۹۷۰ میلی متر عرض، ۱،۵۱۵ میلی متر ارتفاع دارد و فاصله محوری در این خودرو به ۳,۰۰۰ میلی متر می رسد.

براساس آن چه کمپانی اعلام کرده است با ۱۰ دقیقه شارژ سریع مستقیم می توان پیمایش ۲۳۰ کیلومتر را انجام داد و مجموع پیمایش آن با پک باتری های ۸۶ کیلووات ساعتی برابر با ۵۸۰ کیلومتر و با پک ۱۰۹ کیلووات ساعتی معادل ۷۳۰ کیلومتر است. در وویا پشن دو پیشرانه برقی را سوار بر دو محور داریم که این مجموعه توان تولید ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارند. بدنه آیرودینامیک این خودرو باعث می شود شتاب‌گیری سریعی در این سدان داشته باشیم، اما نهایت سرعت به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

شایان ذکر است که این خودرو یک نمونه PHEV نیز دارد که سبک طراحی بدنه آن بسیار به محصولات لینکلن به‌خصوص سدان زفیر شباهت دارد.

وویا فری

وویا فری
وویا فری

فری (Free) یک کراس اوور سایز متوسط از برند وویا به حساب می آید. تولید این خودرو بر مبنای پلتفرم ESSA دانگ فنگ انجام شده است و براساس ساختار همین پلتفرم، دو پیشرانه برقی را سوار بر دو محور خودرو داریم که به صورت ترکیبی نهایت قدرت ۴۸۳ اسب بخار را به همراه بیشینه گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر تولید می کنند. با این قدرت بالا و توزیع آنی گشتاور، شتاب‌گیری وویا فری در تنها ۴.۵ ثانیه رقم می خورد. ظرفیت باتری های این خودرو نیز ۱۱۵ کیلووات ساعت اعلام شده است. این خودرو دارای نسخه های محور عقب و پلاگین هیبرید نیز است.

وویا دریمر

وویا دریمر
وویا دریمر

بازار خودروی چین از معدود بازارهای دنیاست که هنوز تقاضای قابل توجهی برای مینی ون ها در آن وجود دارد و این عطش گویا رفته‌رفته در حال سرایت به بازار ایران است.

وویا دریمر به طور خاص برای رقابت با مینی ون بیوک با نام GL8 Avenir طراحی شده است که در بازار چین یکی از پرفروش ترین مینی ون های موجود به حساب می آید.

در نمای جلوی وویا دریمر یک جلوپنجره بزرگ را می بینیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد سطح جلوی خودرو را پوشانده است و در پایین و کناره های سپر هم ورودی های بزرگ هوا را می بینیم. جالب این جاست که جلوپنجره و ورودی های هوا نقش تزیینی دارند و از آن جا که با یک خودروی تمام برقی طرف هستیم نیازی به سیستم خنک کاری از جلو نیست.

درون کابین صندلی های طراحی شده به صورت مجزا را داریم که هر کدام مجهز به سردکن، گرم کن و ماساژور هستند. در جلو یک پنل یکپارچه را داریم که شامل سه صفحه نمایش می شود، که یکی از آن ها جلوآمپر دیجیتال و دو صفحه نمایش دیگر سیستم اطلاعات و سرگرمی را در وسط و جلو صندلی شاگرد به نمایش می گذارند. همان طور که در تصاویر پیداست روکش چرم با کیفیت بالا را در وویا دریمر داریم و قطعات به کاررفته در کابین از کیفیت خوبی برخوردار هستند

برای این خودرو نیز از سیستم دوموتور و پک باتری های ۸۲ و یا ۱۰۸ کیلووات ساعتی استفاده شده و خروجی گشتاور آن ۶۲۰ نیوتن متر اعلام شده است. این مینی ون برقی طبق چرخه CLTC معادل ۵۱۰ و ۶۵۰ کیلومتر را می تواند پیمایش کند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.