پاسخ اتوبوس سازان ایران از شیراز به شهردار تهران

اتوبوس فوتون U9 زامیاد
اتوبوس فوتون U9 زامیاد

در حالی که عدم توان تامین به موقع اتوبوس های سفارش گذاری شده یکی از دلایل تمایل به خرید های خارجی اعلام می شود، رونمایی از ۲ اتوبوس جدید توسط اِسنا و یک اتوبوس توسط زامیاد را می توان  پاسخ اتوبوس سازان ایران از شیراز به شهردارتهران به شمار آورد.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خرید اتوبوس از چین با توجه به توان تولید داخل به یکی از به بحث های پرحاشیه و پردامنه طی ماه های اخیر در این صنعت بدل شده است.

به طور خلاصه شهردار کشور عدم ایفای به موقع تعهد را یکی از دلایل کاهش میزان سفارش گذاری می داند.

اما با رونمایی از ۳ اتوبوس جدید که ۲ مدل از آن توسط بازوی اتوبوس ساز گروه بهمن تولید شده است ، به نظر می رسد که متولیان و نهادهای مرتبط توانایی و توانمندی این بخش از صنعت خودروسازی کشور را جدی گرفته و با برطرف کردن مشکلات زمینه افزایش تولید را فراهم کنند.

در همین زمین مدیرعامل اِسنا ، در حاشیه رونمایی از ۲ اتوبوس ۱۲ متری برقی درون شهری و ۹ متری برون شهری در بیست و یکمین اتو اکسپو شیراز گفت : در حال حاضر دو مدل اتوبوس جدید  داریم که از جدیدترین امکانات بهره می برند و مشخصات فنی بسیارخوبی دارند. طبیعتا مشتری این نوع محصولات شهرداری‌ها  ، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها است .این نهادها مسئول حمل و نقل عمومی کشور به شمار می آیند.

جلیل هاشمی ادامه داد:  اگر امسال واقعا شهرداری‌ها بیایند ، راه‌حل مالی‌شان مناسبی ارائه دهند و زمینه همکاری فراهم شود ، اطمینان می دهم که اسنا تا پایان سال می توان هزار اتوبوس تولید کرده و تحویل دهد.

این تولید کننده بخش خصوصی با تاکید بر اینکه فقط در خصوص ظرفیت تولید در اِسنا حرف می زنم  ، ادامه داد: اگر واقعا الان سیاستمداران کشور در زمینه حمل و نقل، وزارت کشور، شهرداری تهران و شهرداران کلانشهرها پای کار بیایند در اِسنا می توانیم تا پایان سال اِسنا هزار دستگاه از  اتوبوس برقی ۱۲ متری جدید تحویل  بدهیم. وی اضافه کرد : همچنین اتوبوس‌های شهری گازوئیلی و دوکابین را در سبد محصول خود داریم و می توانیم در صورت تامین مالی تولید کرده و به موقع تحویل بدهیم .داریم، ولی همه این‌ها  به اراده اراده مدیران برمی‌گردد.

مدیرعامل اِسنا اضافه کرد: به هر حال ۲۰ سال در این صنعت تجربه داشته می‌دانیم اتوبوس را چگونه باید تولید فروخت. حتی می‌دانیم اتوبوس را باید چطوری خرید. ولی متاسفانه بعضی وقت‌ها تجربیات گذشته نادیده گرفته می‌شود و  برخی مدیران عزیز، شهرداری‌ها و دولتی‌ها راه‌هایی می‌روند که به نتیجه هم نمی‌رسند.

هاشمی اظهار کرد: معتقدم در ۳ سال گذشته اهداف برنامه ریزی شده جهت  ارتقا و توسعه ناوگان‌های حمل و نقل محقق نشده است. در این میان  به‌عنوان یک شرکت خصوصی خودروساز می‌گوییم که از توانمندی های لازم برای تولید و تامین نیازهای داخل برخوردار هستیم .

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه  شهردار تهران مدعی است که عدم ایفای به موقع تعهدات باعث کاهش سفارش گذاری شده است، تصریح کرد: جواب سوال شما را با عملکردمان می‌گویم. شهرداری تهران مردادماه سال گذشته یک قراردادخرید ۵۰۰ دستگاهی اتوبوس با اِسنا منعقد کرد. مفاد این قرارداد خیلی روشن است، حتی می توان آن را رسانه ای کرد. در واقع بحث این است که آیا اِسنا توانسته به تعهد خود عمل کند یا نتوانسته است. شهرداری چطور،آیا توانسته است ؟

مدیرعامل اسنا افزود : به‌عنوان یک شرکت متعهد بخش خصوصی خودمان تاریخ تحویل اتوبوس ها را تنظیم کردیم. ولی متاسفانه شهرداری تهران به تعهدات خودش عمل نکرده است. وقتی عمل نکند، من مدام باید اتوبوس تحویل دهم و پول نگیرم؟ این که شدنی نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه اگر تامین مالی ، به موقع صورت بگیرد و طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، اتوبوس سازان کشور می توان سالانه ۴ تا ۵ هزار اتوبوس شهری تولید کنند.

وی همچنین درباره اینکه فاصبه  زمان سفارش‌گذاری تا تحویل چه مدت است توضیح داد: اتوبوس سازان باید قطعات مورد نیاز خود مانند موتور،گیربکس ،اکسل ، باتری اتوبوس برقی از منابع متعدد تهیه کنند.این موضوع صرف شامل حال تولید کننده ایرانی نیست در همه دنیا وجود دارد. چون اتوبوس‌ساز که خودش موتور ،اکسل و گیربکس ندارد، باتری سازنیست که بتواند باتری اتوبوس‌های برقی داشته باشد.

مدیرعامل اِسنا اضافه کرد : خرید و جمع آوری این قطعات سه الی چهار ماه طول می‌کشد برای تولید هم یک ماه زمان نیاز است. یعنی از زمان انعقاد قرارداد تا شروع تولید، چه اتوبوس‌ساز داخلی و چه آلمانی و چینی باشد حتما چهارتا پنج ماه، زمان می‌برد . ولی وقتی تولید  شروع شد، می‌توانیم هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهیم.

هاشمی همچنین درخصوص اینکه اگر قرارداد مناسب منعقد و به آن عمل شود ، اتوبوس سازان توان تولید ۴ الی ۵ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری تا پایان سال را دارند تاکید : با اطمینان و یقینا می‌توانم بگویم؛ بله . ولی قراردادهای واقع‌بینانه باید بسته شود؛ یعنی همانطور که به طرف چینی می‌خواهد پول یا هرچه می‌خواهد بدهد، به ما هم بدهد که ما هم بتوانیم قطعه بخریم، مواد اولیه بخریم، پول کارگررا بدهیم تا بتوانیم تولید را شبانه‌روزی ادامه دهیم.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.