چه کسی مالک پارس خودرو خواهد شد؟

مالک پارس خودرو
مالک پارس خودرو

هر چند مجوز فروش پارس خودرو در آذرماه ۱۴۰۱ نیز صادر شده بود، اما گویا این بار موضوع به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و قرار است به زودی قدیمی ترین خودروساز کشور به بخش خصوصی واگذار شود. چه کسی مالک پارس خودرو خواهد شد؟

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد سازمان خصوصی سازی کشور در اولین گام برای خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور مجوز واگذاری پارس خودرو را صادر کرده است.

دیوار مقاومت در برابر خصوصی سازی خودروسازان

پیش تر اعلام شده بود که در موضوع واگذاری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات آن‌هاست. برای واگذاری واقعی مدیریت، در گام اول باید سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهام‌داری آ‌ن‌ها باز شود. به این ترتیب، به نظر می رسد از یک سو، دیوار مقاومت در برابر خصوصی سازی خودروسازان شکسته خواهد شد و از سوی دیگر، به نظر مقدمات حذف قیمت گذاری دستوری نیز فراهم خواهد شد.

آستان قدس رضوی، هلدینگ زر و مپنا؛ مشتریان پارس خودرو

براساس شنیده ها مشتریانی از هلدینگ زر با مدیریت هاشم یکه زارع، مدیرعامل اسبق ایران خودرو، گروه مپنا و آستان قدس رضوی بر سر بلوک عمده مدیریتی پارس خودرو رقابت خواهند کرد.

زرخودرو با یکه زارع؛ بازگشت به خانه

با توجه به تلاش هدلینگ زر برای ورود به خودروسازی به نظر می رسد این گروه را باید یکی از اصلی ترین و جدی ترین مشتریان پارس خودرو به شمار آورد، به خصوص این که، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مدیران خودرویی کشور نیز مدیرعاملی زرخودرو را عهده‌دار خواهد شد. ضمن این که، یکه زارع بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ مدیرعامل پارس خودرو بوده است.

آستان قدس رضوی؛ ورود به بازار سواری

نام آستان قدس رضوی نیز به عنوان یکی از خریداران پر و پا قرص پارس خودرو از مدت ها قبل شنیده می شود. هر چند در حال حاضر، آستان قدس در خودروسازی چندان فعال نیست، اما به واسطه مالکیت شهاب خودرو، آن ها در بازار خودرو غریبه نیستند. شهاب خودرو از سال ۱۳۷۸ طی یک مزایده، به وسیله آستان قدس رضوی خریداری شده است.

مپنا؛ اولین قدم بر تولید خودروهای برقی

مپنا نیز یکی دیگر از خواستاران پارس خودرو به شمار می آید. این گروه نیز با توجه به زیرساخت هایی که برای تولید خودروهای برقی دارد، به نظر به طور جدی به دنبال خرید این شرکت است. به نظر می رسد در صورتی که مپنا بتواند بلوک مدیریتی این خودروساز را به دست بیاورد، پارس خودرو با سرعت زیادی به سمت تولید خودروهای برقی حرکت خواهد کرد.

ترکیب سهام‌داران پارس خودرو

در حال حاضر، سایپا مالک اصلی پارس خودروست. ۴۲ درصد سهام این شرکت به طور مستقیم در اختیار سایپاست. ۳۲ درصد سهام نیز به نام نیوان ابتکار است؛ شرکتی که گروه سایپا صددرصد سهام آن را در اختیار دارد و در واقع، مالک نیوان ابتکار است. ۶ درصد هم متعلق به ورنا است که سایپا از طریق وساپا سهام‌دار عمده آن است. بنابراین آن گونه که پیش تر اعلام شده بود، چون پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیئت مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد.

در این میان، هنوز اطلاعاتی در خصوص میزان سهام و قیمت آن منتشر نشده است، اما می توان این خبر را به منزله آغاز خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور به شمار آورد. ضمن این که با توجه به تأکید بر عبور از قیمت گذاری دستوری برای خصوصی سازی، می توان امیدوار بود که خودروسازی کشور از این مسیر به آزادسازی قیمت گذاری برسد و شاهد رقابت واقعی باشد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.